Wydaje Ci się, że słuchanie to bierny proces, w którym to przede wszystkim mówca angażuje się w relacje? Nic bardziej mylnego! Skuteczna komunikacja zarówno prywatna, jak i na polu zawodowym, opiera się na zasadzie aktywnego słuchania. Co to dokładnie oznacza? To szansa na zrozumienie swojego rozmówcy i efektywne wykorzystanie jego wypowiedzi. To także doskonała okazja do zbudowanie głębszej relacji międzyludzkiej. Oto, na czym polega umiejętność słuchania i jak można nad nią pracować.
Aktywne słuchanie to zdolność z obszaru komunikacji. Polega głównie na szczególnym nastawieniu się na swojego rozmówcę. Co to oznacza w praktyce? Umiejętność słuchania przejawia się uwagą w otoczeniu mówiącego, ale także akceptacją.
Słuchając w ten sposób, pozostawia mu się pole do wyrażenia wszystkiego, co chce, dając mu do zrozumienia, że cały czas podąża się za jego tokiem myślowym. Mówiąc najprościej, autor wypowiedzi nie powinien wątpić w to, że go słuchasz i co więcej – rozumiesz.
Na polu biznesowym taka postawa pozwala tworzyć prawdziwie partnerskie relacje nie tylko ze współpracownikami, ale także klientami. W relacjach prywatnych natomiast wzmacnia więzi rodzinne i przyjacielskie.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
Komunikacja i budowanie trwałych relacji
Komunikacja oparta na szacunku i zaufaniu
Aktywne słuchanie powoduje, że mówca czuje się doceniony, ważny, a w efekcie bardziej otwiera się na dzielenie własnym doświadczeniem, refleksjami czy wątpliwościami. Techniki aktywnego słuchania wykorzystywane w praktyce pomagają być lepszym managerem firmy, kierownikiem działu, sprzedawcą.
W rzeczywistości ta idea sprawdza się w każdym miejscu i sytuacji, gdzie dochodzi do kontaktu z drugim człowiekiem.
Już sama nazwa tej strategii komunikacyjnej sugeruje, że dobrym słuchaczem jest ten, kto pozwala mówcy się wypowiedzieć, ale jednocześnie stawia konkretne pytania czy swoje dopowiedzenia. W ten sposób nawiązuje się partnerską relację w rozmowie.
Kiedy można mówić o aktywnym słuchaczu? Oto kilka kluczowych zasad, zgodnie z którymi powinien on uczestniczyć w wypowiedzi rozmówcy.
Mowa ciała i postawa często potrafią skutecznie przeszkadzać w rozumieniu innych, nawet jeśli jesteś na to otwarty. Warto świadomie skupiać się na treści wypowiedzi rozmówcy i dbać o tzw. otwartą postawę ciała. On także poczuje się wówczas znacznie pewniej. Nie krzyżuj zatem rąk czy nóg ani nie zaciskaj pięści (wszystko to świadczy raczej o podstawie zamkniętej).
Aktywne słuchanie objawia się także poprzez żywe zainteresowanie rozmówcą i tym, co ma do powiedzenia. Najlepiej wyrazić to poprzez przytakiwanie czy mimikę twarzy. Jeśli w danym momencie zgadzasz się z mówiącym, kiwnij głową lub przytaknij mu krótko. Również na twarzy może malować się zainteresowanie omawianym tematem.
Przeczytaj więcej na blogu:
Komunikacja interpersonalna – czym jest? Na czym polega dobra komunikacja?
Cechy dobrego lidera i przywódcy – jakie ma zadania i czym się wyróżnia?
Druga osoba od razu wyczuje twoje nastawienie, co może zadecydować o dalszych losach rozmowy. Poza tym przytakując, dasz mówiącemu do zrozumienia, że nadążasz za jego słowami.
Jedną ze skutecznych technik aktywnego słuchania jest parafrazowanie. Polega ona na upewnianiu się, że to, co powiedziała druga strona, zostało przez Ciebie dobrze zrozumiane. Jeśli dopytasz mówiącego, czy dobrze pojąłeś jego przekaz, pokażesz, że rzeczywiście go słuchasz.
Zadawanie pytań ma ogromną moc. Będzie to szczególnie skuteczne, jeśli pytania dotyczą istoty omawianego problemu, motywują do rozmyślań.
Dopytywanie rozmówcy o szczegóły to jedna z najbardziej znanych technik aktywnego słuchania, najczęściej stosowana nieświadomie. Dzięki temu nie tylko uzyskujesz od rozmówcy więcej interesujących Cię informacji, ale dajesz jednocześnie sygnał, że go słuchasz i szanujesz, a tym samym jesteś zaangażowany w poruszany temat.
Samo zadawanie pytań to także sztuka. Chodzi bowiem o to, aby były jak najbardziej otwarte i skłaniały drugą stronę do pogłębionej wypowiedzi.
Patrząc na swojego rozmówcę, ale również utrzymując bezpośredni kontakt wzrokowy, wyraźnie dajesz do zrozumienia, że ta konwersacja Cię interesuje. Uważaj jednak, aby nie przekroczyć granicy. Zbyt natarczywe wpatrywanie się w mówiącego może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.
Co ciekawe, wiele osób ma problem z bezpośrednim patrzeniem w oczy innym. Nie chodzi oczywiście o usilne wpatrywanie się, ale naturalny kontakt. Czy nad tą kwestią można pracować?
Uznaną praktyką jest patrzenie na rozmówcę przez około 5 sekund. Potem można na chwilę odwrócić wzrok, przytaknąć lub skinąć głową, a następnie znów skierować swój wzrok na mówiącego. Panuje także przekonanie, że patrzenie prosto w oczy jest oznaką pewności siebie.
Analizując poniższe techniki aktywnego słuchania, można dojść do wniosku, że wiele z nich stosuje się w codziennym życiu, nie będąc tego świadomym. Praca nad nimi pozwala uświadomić sobie możliwości prowadzenia rozmowy biznesowej czy prywatnej oraz porządkuje wiedzę na ten temat. Oto kilka najważniejszych metod.
Sztuka aktywnego słuchania wymaga wysiłku i nie jest wolna od błędów. Warto mieć ich świadomość, aby dążyć w tym względzie do doskonałości. Co najbardziej utrudnia aktywne słuchanie?
Techniki aktywnego słuchania stanowią skuteczne metody prowadzenia rozmów, zwłaszcza wtedy, gdy zależy Ci na dobrym kontakcie z rozmówcą i przekonaniu go do konkretnych racji. Pamiętaj jednak, że są to zabiegi do wykorzystania z wyczuciem i zrozumieniem. Próba stosowania ich na siłę i bez uzasadnienia przyniesie odwrotny skutek.
Umiejętność efektywnego komunikowania się przydaje się szczególnie na polu zawodowym. Podobnie jest z aktywnym słuchaniem. Tylko w ten sposób można skutecznie zarządzać firmą i nawiązywać prawdziwie partnerskie relacje.
Wszystkie te umiejętności można osiągnąć m.in. w trakcie profesjonalnych szkoleń. W programie kursów efektywnej komunikacji znajdują się także elementy aktywnego słuchania czy inteligencji emocjonalnej, które wpisują się w tę ideę.