KATEGORIA: AKADEMIA ROZWOJU

Obszar:
Mentoring i coaching

MENTORING

Partnerska relacja między Mistrzem (Mentorem) a Uczniem (Mentee) zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia. Polega głównie na tym, że uczeń, poprzez regularne rozmowy z mistrzem, zdobywa nową wiedzę, poznaje siebie, rozwija zawodową samoświadomość i kompetencje. Mentoring utrzymuje cenne zasoby i rozwija pracowników poprzez transfer wiedzy/ doświadczeń, bez inwestowania środków finansowych.

W procesie mentoringu kluczowi są:

  • Mentor - jako osoba, posiadająca cenne kompetencje i wiedzę, gotowa się nimi dzielić
  • Mentee - jako osoba, mająca potencjał i chęci, by kompetencje i wiedzę przyswoić
  • Koordynator – osoba definiująca kluczowe kompetencje i wiedzę, rekrutująca Mentorów do procesów mentoringowych oraz organizująca i koordynująca ich przebieg
  • przełożoni Mentee – określający oczekiwania i potrzeby wobec procesu; osoby mogące mieć kluczowy wpływ na jego efektywność

Korzyści wynikające z Mentoringu

Dla organizacji

  • Szybkie tempo nabywania kompetencji, gdyż transfer wiedzy odbywa się w naturalnym środowisku
  • Niższe koszty pozyskiwania kompetencji dzięki korzystaniu z własnych zasobów
  • Alternatywa do pionowych ścieżek kariery daje możliwość rozwoju w oparciu o poziomy „awans” kompetencyjny
  • Polepszenie komunikacji interpersonalnej wewnątrz firmy
  • Stworzenie jednolitych standardów pracy i zwiększona wydajność pracy
  • Wzrost konkurencyjności firmy na rynku – mentoring jest elementem employer brandingu
  • Zmniejszenie fluktuacji kadr – mentoring motywuje zarówno Mentora, jak i Mentee

Dla Mentora

  • Alternatywa do awansu pionowego
  • Rozwój osobisty
  • Złamanie rutyny zawodowej – odświeżenie spojrzenia na organizację
  • Zapobieganie syndromowi wypalenia zawodowego

Dla Mentee

  • Płynne obejmowanie nowych ról w organizacji
  • Zdobycie nowych doświadczeń wynikających z poszerzania spojrzenia naorganizację
  • Przyspieszony wzrost kompetencji
  • Rozwój osobisty

Dla przełożonego Mentee

  • Możliwość szybkiego wzrostu wyników w pracy zespołu
  • Wzrost kompetencji w zespole – możliwość uzupełniania wakujących kompetencji
  • Możliwość zdelegowania transferu kompetencji w zespole na osobę będącą Mentorem
  • Możliwość zaproponowania wartościowym pracownikom awansu kompetencyjnego w roli Mentora/Mentee

COACHING

Proces coachingu koncentruje się na definiowaniu i osiąganiu konkretnych celów, a nie na rozwiązywaniu problemów. Systemowy charakter coachingu – jako trójstronny układ partnerski pomiędzy coachem, Klientem i jego organizacją. Każda ze stron jest zaangażowana i odpowiedzialna za przyczynianie się do powodzenia całego procesu.

Podczas sesji coachingowych Uczestnicy:

  • Odkrywają tkwiący w nich potencjał oraz dotąd niewykorzystywane zasoby
  • Pozyskują nowe perspektywy postrzegania konkretnych wyzwań bądź trudnych sytuacji
  • Odkrywają nowe możliwości, rozwiązania, kierunki działań
  • Odkodowują nieefektywne strategie działania, planują oraz testują nowe formy zachowań, które pozwalają na osiąganie lepszych rezultatów oraz realizowanie wyznaczonego celu
  • Przezwyciężają bariery, które dotychczas nie pozwalały im na wykorzystywanie posiadanej wiedzy oraz umiejętności w praktyce
  • Odkrywają inspirację oraz motywację do podjęcia konkretnych działań oraz wypróbowania nowych strategii działania

Etapy coachingu:

  1. Diagnoza
  • Analiza kontekstu biznesowego (strategia, wizja, wyzwania)
  • Diagnoza potrzeb rozwojowych (osób coachowanych i/lub organizacji)
  1. Proces zmiany
  • Ustalenie celów i mierników coachingu
  • Zawarcie kontraktu pomiędzy Uczestnikiem a coachem
  • Realizacja spotkań coachingowych i zadań pomiędzy sesjami
  1. Pomiar efektów
  • Ewaluacja rezultatów w kontekście założonych celów
  • Podsumowanie z Uczestnikiem, rozmowa z przełożonym, feedback

Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw kontakt,
a odezwiemy się do Ciebie!


    Przykładowe produkty z kategorii doradztwo