SZKOLENIA OTWARTE
Zarządzanie
zmianą
Cele szkolenia
Podczas szkolenia otwartego „Zarządzanie zmianą” Uczestnicy zgłębią wiedzę o etapach procesu zmiany i metodach zarządzania zmianą, a także poznają modele prawidłowego przebiegu zmian. Autorski program zawiera również zagadnienia dotyczące identyfikowania roli wprowadzanej zmiany oraz głównych przyczyn niepowodzeń w zarządzaniu zmianą. Szkolenie stanowi trening umiejętności przydatnych do zarządzania procesami zmian, dzięki którym menedżerowie będą skutecznie wdrażać rozwiązania wspomagające cyfrową transformację.
Najbliższy termin
szkolenia:
19-20.12.2024 - online
Cena: 1 690 zł netto
Uzyskaj rabat dla swojej Organizacji:
5%
2 os.
10%
3 os.
15%
4 os.
Program szkolenia
- Opłacalność zmiany
- Case study – czy zmiana ma ekonomiczny sens?
- Wielowymiarowa analiza czynników wpływających na decyzję o zmianie
- Analiza kosztów i nakładów na wprowadzanie zmiany
- Analiza korzyści z wprowadzenia zmiany
- Planowanie alternatywnych działań
- Wprowadzanie zmian – kryteria ekonomiczne i strategiczne
- Najważniejsze zasady, którymi warto się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu danej zmiany
- Zgodność zmiany ze strategią firmy
- Rodzaje kosztów i korzyści związanych z wdrażaniem zmian
- Czy wdrażać zmiany, czy ich unikać? – algorytm podejmowanie decyzji
- Główne zasady zarządzania zmianą
- Typy zmian
- Etapy zarządzania zmianą
- Style wdrażania zmian
- Kryteria efektywnego wprowadzania zmian
- Interesariusze
- Określanie interesariuszy zmiany
- Klasyfikacja interesariuszy zmiany na macierzy wpływ–zainteresowanie
- Tworzenie strategii postępowania wobec różnych grup interesariuszy zmiany
- Rodzaje reakcji na zmianę, krzywa zmiany i opór wobec zmian
- Rodzaje reakcji na zmiany: adaptacja, opór, testowanie, wsparcie
- Rozpoznawanie stylów reakcji na zmiany u współpracowników i podwładnych
- Opór wobec zmiany – czynny i bierny
- Kwestionariusz prezentujący 20 najczęstszych przyczyn oporu lub obawy wobec zmian
- Analiza krzywej zmiany
- Określenie optymalnych metod postępowania wobec osób prezentujących jedną z czterech postaw wobec zmiany
- Jak efektywnie komunikować zmianę
- Wyznaczenie grup odbiorców przekazu
- Projektowanie istoty przekazu
- Strategie powiadamiania o zmianie: kanały komunikacji i metody zbierania informacji zwrotnych
- Praca na przykładach: informowanie o korzyściach - jak uzyskać akceptację i zainteresowanie zmianą?
- Sposoby przekonywania do zmian
- Czteroetapowy model przekonywania do zmiany
- Ćwiczenia: rozmowy, podczas których lider zmiany ma rozwiać obawy osób prezentujących opór problemowy, osobisty i bierny
- Case study w zakresie modyfikacji systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie w celu zwiększenia akceptacji zmiany i ugruntowania nowych zachowań
- Cele, warianty i adresaci zmiany
- Główne i szczegółowe cele projektu zmiany wg metodologii SMART
- Kryteria oceny sukcesu zmiany – wdrożenia i korzyści biznesowe
- Warianty zmiany (selekcja metod osiągnięcia zakładanych korzyści biznesowych i wybranie najbardziej opłacalnej strategii)
- Model Kottera w zarządzaniu zmianą
- Model ośmiu kroków do zarządzania zmianą
1. Uświadomienie zespołowi pilności wprowadzania zmian
2. Powołanie zespołu kierującego zmianami
3. Określenie wizji strategicznej
4. Poinformowanie o zmianach warunkujące zaangażowanie zespołu
5. Upełnomocnienie do działania
6. Osiąganie szybkich sukcesów
7. Niepoddawanie się
8. Utrwalanie zmian w przedsiębiorstwie - Zalety i ograniczenia modelu Kottera
- Strategia praktycznego wdrażania zmiany wg modelu Kottera
- Jak polanować wdrożenie? – harmonogram działań i wybór narzędzi
- Projektowe podejście do wdrożenia zmian – lista działań do zrealizowania
- Planowanie zadań, harmonogram działań i określanie odpowiedzialności
- Narzędzia do budowania harmonogramu – np. schemat Gantta
- Wdrożeniowe zasoby: finansowe, rzeczowe, ludzkie i know-how
- Zespół powołany do wdrożenia zmiany
Dyskusja moderowana przez trenera:
- Rozpisanie każdego z celów cząstkowych na konkretne zadania do realizacji
- Określenie wymaganego składu zespołu projektowego
- Dzielenie zadań między członkami zespołu
- Ryzyka i zagrożenia dotyczące wdrożenia zmiany
- Analizowanie działań i przygotowanie listy zagrożeń – realizacja może być zagrożona w wyniku problemów organizacyjnych lub oporu interesariuszy
- Metody zarządzania ryzykiem (szacowanie ryzyka)
- Planowanie działań zapobiegawczych lub alternatywnych wobec zidentyfikowanych ryzyk
- Okres przejściowy po wdrożeniu zmian
- Uczenie adaptacji do „nowego” stanu rzeczy
- Zapobieganie lub radzenie sobie ze spadkiem skuteczności
- Jak zaplanować działania motywacyjne?
- Organizowanie szkoleń i innych działań wzmacniających wdrożenie zmiany
- Weryfikacja wiedzy
- Uczestnicy wypełnią test dotyczący zasad i technik zarządzania zmianą
- Weryfikacja praktycznych umiejętności
- Przygotowanie planu procesów zmian w przedsiębiorstwie:
1. Analiza gotowości do zmiany
2. Planowanie zmiany
3. Wyznaczenie sposobów komunikacji zmiany
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 6 h)
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
- Zadania poszkoleniowe
- E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online