Mówi się, że ludzie przychodzą do pracy w firmie, ale odchodzą od szefa. Jest w tym wiele prawdy, bo przełożony to ktoś więcej niż tylko osoba rozdzielająca zadania i pilnująca ich poprawnego wykonania. Z tego względu od lidera zespołu wymaga się bardzo dużo, ma być komunikacyjny, charyzmatyczny, przywódczy, dbać o swoich podwładnych, ale także umieć przyznać się do błędu, być elastyczny. Kluczowych cech jest wiele, ale najwięcej o osobie mówią funkcje w firmie, które ten jest w stanie scalić.
We współczesnych organizacjach przełożony to lider, który w ogromnym stopniu kształtuje stosunki w swoim dziale, atmosferę, poczucie przynależności poszczególnych pracowników do zespołu. Aby osiągać stawiane przed nim przez organizację cele, musi wykazać się wieloma umiejętnościami daleko wykraczającymi poza obszar merytoryczny, którym zawodowo się zajmuje.
Nawet jeśli przełożony, kierownik zespołu czy dyrektor jest autorytetem w swojej dziedzinie – autorem publikacji, ma tytuł naukowy, ale nie posiada cech, które sprawiają, że pracujący z nim ludzie czują się darzą go sympatią i chcą się od niego uczyć, nie zbuduje zgranego, osiągającego sukcesy zespołu.
Przeczytaj na blogu: Czym jest przywództwo? Rodzaje i typy przywództwa. Różnica między przywództwem a zarządzaniem
Pandemia koronawirusa, która z dnia na dzień przebudowała organizację pracy w firmach, pozwoliła sprawdzić, kto jest prawdziwym liderem i umiał odnaleźć się w niełatwej rzeczywistości, a kto po prostu zarządzał ludźmi i nie chciał albo nie umiał wyjść poza znane sobie schematy.
Osoba pełniąca funkcję lidera, niezależnie od usytuowania w hierarchii, musi wykazywać się znajomością nie tylko obszarów działania firmy czy działu, ale też, mówiąc nieco kolokwialnie, znać się na ludziach i wiedzieć, jak do nich dotrzeć i w jaki sposób zachęcać ich do dalszej pracy.
Połączenie obu tych umiejętności jest bardzo ważne. Trudno jest być efektywnym liderem osobie, która wprawdzie jest ceniona za sposób kierowania zespołem, ale ma braki z wiedzy w obszarze, którym się zawodowo zajmuje. Istnieje ryzyko, że gdy pracownicy zorientują się, że ich przełożony popełnia błędy, których oni w kontaktach z klientami czy w ogóle w codziennej pracy popełniać nie mogą, przestaną mu ufać. Trudno w takiej sytuacji budować autorytet.
Dowiedz się więcej o szkoleniu: Autorytet i charyzma lidera w trudnych czasach
Dlatego też nie każdy, pomimo szczerych chęci, ma predyspozycje do kierowania zespołem. Z reguły jest to również ukoronowanie pewnego etapu kariery zawodowej.
Oto kilka cech, którymi powinien odznaczać się dobry lider. Musi być:
Dobry lider nie stoi obok swojego zespołu i nie zakłada, że z chwilą przekazania zadań jego rola się kończy. Przeciwnie, cały czas jest blisko, ale nie po to, by kontrolować każdy ruch pracowników, ale by służyć radą i wsparciem.
Dowiedz się dlaczego Charyzma w pracy, dlaczego jest ważna?
Gdy pojawią się problemy i nie uda się wykonać zadania, umie przyznać się, że również on popełnił jakiś błąd. Jakie są jeszcze cechy lidera. Dobry przywódca jest z zespołem wtedy, gdy spływają pochwały za sukces, ale i gdy trzeba zarządowi wyjaśnić przyczyny niedociągnięć lub ponieść innego rodzaju konsekwencje. Lider nie mówi: „ja”, ale myśli w kategoriach „my” – całego zespołu, nie boi się podjąć trudnych decyzji. Inspiruje i motywuje do działania, zachęca do efektywniejszej pracy, jest pewny siebie w swoich przekonaniach i wizji.
Jego przeciwieństwem jest osoba, która, pomimo dobrych chęci, nie ma umiejętności, które predysponują ją do bycia dobrym liderem. Nie będzie nim osoba, która:
Jak widać, menadżer musi opanować wiele umiejętności, by stać się prawdziwym liderem. Na szczęście wszystkiego można się nauczyć, a pomogą w tym profesjonalne kursy oraz nabywane latami doświadczenie życiowe. Do najważniejszych cech, które charakteryzują lidera/menadżera, należą: