Komunikacja międzykulturowa — dlaczego jest ważna?
18 listopada, 2023Zarządzanie zasobami ludzkimi – czym jest i na czym polega?
28 listopada, 2023Design thinking - co to jest? Podstawy i stosowanie metody
Od pewnego czasu w sferze publicznej i biznesie zaczęła funkcjonować nowa metoda, która jest związana z projektowaniem. Design thinking to jedna z metod myślenia projektowego, której celem jest rozwiązywanie problemów, a także tworzenie innowacyjnych produktów, usług lub procesów dostosowywanych do potrzeb użytkowników.
Design thinking – co to jest?
W znaczeniu dosłownym termin „design thinking” oznacza myślenie projektowe. To metoda, która polega na tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o dokładne analizy oraz zrozumienie problemów i potrzeb konsumentów.
Proces design thinking związany jest z procesami zarówno poznawczymi, praktycznymi, jak i strategicznymi. Co ważne, ma służyć w głównej mierze do kreatywnego rozwiązywania problemów w biznesie.
Śmiało, można powiedzieć, że jest to narzędzie, z którego korzystają już od lat największe przedsiębiorstwa na świecie do generowania pomysłów. Dzięki design thinking umacniają swoją pozycję na rynku, są konkurencyjne, atrakcyjne i postrzegane firmy, które obserwują zmiany na rynku i podążają za nowymi trendami.
Design thinking to metoda, która została zapoczątkowana w latach 90. przez Tima Browna, współwłaściciela brytyjskiej agencji IDEO. Zwrócił uwagę na to, że myślenie projektowe odgrywa ogromną rolę w kreowaniu przywództwa i wdrażaniu innowacji dla liderów biznesu.
Dodać jeszcze należy, że cały proces koncentruje się na zastosowaniu nieszablonowych rozwiązań. Współcześnie ta metoda wykorzystywana jest podczas projektowania stron internetowych oraz bardzo często wykorzystywana do modelowania biznesu.
Dowiedz się więcej na szkoleniu: Design thinking
Etapy Design Thinking
Głębokie zrozumienie potrzeb konsumentów nie jest prostym zadaniem. Wymaga odpowiedniej analizy. Dlatego w tym przypadku pomocny staje się design thinking, który składa się z 5 etapów, takich jak:
- empatia,
- definiowanie problemu,
- generowanie pomysłów,
- budowanie prototypów,
- testowanie.
To jeden z najpopularniejszych modeli. Należy pamiętać, że nie należy traktować tej metody w sposób linearnie. Stosowane techniki wielokrotnie przenikają się w kolejnych etapach. A nawet umożliwiają powrót do różnych etapów, po to, aby udoskonalić dane rozwiązanie. Zaznaczyć jeszcze trzeba, że zakończenie się jednego etapu w sposób naturalny warunkuje przejście do kolejnego.
Dlaczego są tak ważne jest przejście przez te fazy? Po pierwsze pozwalają na stopniowe poznanie danego problemu, a po drugie są pomocne podczas poszukiwania nowych rozwiązań, aby je rozwiązać.
Poznaj obszar doradczy: Facylitacja i Design Thinking
Zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika
Punktem wyjścia w metodzie design thinking jest empatia. Od tego zaczyna się głębokie zrozumienie potrzeb i problemów użytkownika. Ważne jest, aby zrozumieć w tym projektowym myśleniu, dlaczego dla konsumentów dany produkt lub usługa jest ważna. Do tego jakie są ich fizyczne i emocjonalne potrzeby.
Bardzo często na tym etapie stosuje się metodę fokusową oraz przeprowadza się ankiety, aby jak najlepiej poznać potrzeby i problemy użytkowników. Wspomnieć jeszcze trzeba o wykorzystaniu innych narzędzi, m.in. mapy empatii, wywiadu etnograficznego, które pozwolą na uzyskanie dość istotnych informacji o użytkownikach (wykształcenie, charakter, ocena produktu/usługi, relacje z innymi ludźmi).
To wszystko ma na celu jak najlepsze ulepszanie produktu czy usługi. Przy czym nie należy całkowicie się zamykać na jeszcze szersze rozpoznanie problemu.
Przeczytaj na blogu: Problem Solving – co to jest? Jakie są metody rozwiązywania problemów?
Zdefiniowanie problemu
Kiedy zakończymy już przeprowadzenie ankiet, wywiadów można przejść do kolejnego etapu. Zdefiniowanie problemu polega na podsumowaniu wszystkich informacji, jakie udało się zebrać. Ważne jest, aby w tej fazie ustalić realne potrzeby użytkowników. Mogą być związane z udoskonaleniem produktu, określeniem grupy docelowej dla danego towaru lub usługi.
Pomysły i rozwiązania problemu
To jedna z najbardziej czasochłonną fazą jest generowanie pomysłów. Na tym etapie możemy wykorzystać technikę burzy mózgów czy braindumpingu, które w sposób wyczerpujący i jednoznaczny zdefiniują problem.
Podczas generowania innowacyjnych rozwiązań ważne jest, aby myśleć nieszablonowo. Wskazane jest, aby pomysły ocierały się o abstrakcję. Zdecydowanie lepiej rozważyć dany problem z wielu perspektyw. Nie należy się ograniczać w żadnym aspekcie. Im więcej pomysłów tym lepiej. Design thinking pozwala puścić wodzę fantazji i kreatywności.
Prototypowanie
Czwarty etap design thinking to inaczej prototypowanie jest bardzo w kreowaniu nowych towarów lub usług. Niezależnie od branży po wyciągnięciu wszystkich cennych informacji związanych z profilowaniem grupy docelowej trzeba pomysł wprowadzić w realne środowisko.
To ważne, ponieważ zebrane wszelkie opinie i uwagi będzie można wykorzystać do udoskonalania produktu. Co ważne, prototypy nie wymagają wielkich nakładów finansowych oraz inwestycji. Wprowadza się do nich minimalną funkcjonalność, ponieważ na tym etapie zależy nam na stworzeniu prototypu, koncepcji, która będziemy mogli skierować do testowania.
Testowanie rozwiązań
Zwieńczeniem całego procesu jest testowanie prototypów. Na tym etapie pomysły są ulepszane i poprawiane. Do tego nietrafione rozwiązania podlegają eliminacji. Dodać jeszcze należy, że gotowy produkt testuje się już w realnym środowisku użytkownika.
Zaleca się, aby osoby, które podlegają procesowi testowania nowego produktu lub usługi, miał jak najwięcej cech wspólnych z profilem użytkownika stworzonego na wcześniejszych etapach. Jeśli całość zakończy się pomyślnie można przejść do finalizacji projektu i wprowadzania towaru bądź usługi na rynek.
Przeczytaj na blogu:
Scrum – co to jest? Metodyka i założenia
PRINCE2 – metoda zarządzania projektami. Omówienie i charakterystyka
Co jest efektem metody design thinking?
Proces projektowy design thinking zakłada, że celem tej metody po zakończeniu wszystkich działań będzie wykreowanie i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań w postaci, czy to nowej usługi, produktu, programu edukacyjnego czy planów biznesowych.
W tej metodzie fantastyczne jest to, że niezależnie od branży można ją wszędzie zastosować. Design thinking sprawdzi się zarówno w biznesie, administracji, edukacji, przemyśle. Pierwszym pozytywnym wynikiem jest wsparcie rozwoju, a drugim gwarancja zastosowania i wprowadzenia niestandardowych rozwiązań.
Gdzie warto stosować design thinking?
Jest naprawdę wiele branż i dziedzin, w których można zastosować design thinking. To świetna metoda pracy w szkołach, na uczelniach, placówkach administracji, korporacjach, stowarzyszeniach, fundacjach i równego typu firmach.
W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że design thinking nie sprawdzi się w sytuacji, kiedy innowacje będą się opierały na powielaniu utartych schematów i kopiowaniu wcześniejszych rozwiązań. Design thinking opiera się na kreatywności.
Przeczytaj na blogu:
Zarządzanie projektami — korzyści i szanse dla Twojej organizacji
Jak usprawnić komunikację w zespole projektowym?
Kiedy nie warto stosować design thinking?
Jak wszystkie inne metody, tak i design thinking nie sprawdzi się u wszystkich zainteresowanych. Po pierwsze, jeśli z wyprzedzeniem wiesz i zakładasz, jak dany produkt i usługa ma funkcjonować. Luźne dywagacje i propozycje zmian, tak naprawdę będą tylko i wyłącznie stratą czasu. W takiej sytuacji innowacje i kreatywność są po prostu zbyteczne.
Po drugie, jeśli zakładasz, że design thinking jest metodą, która rozwiąże wszystkie problemy firmy, to nawet nie podejmuj żadnych działań w jej kierunku. Design thinking tworzy nowe rozwiązania, ale to wcale nie oznacza, że będzie magicznym lekarstwem na wszystkie problemy.
I po trzecie, jeśli nie jesteś zwolennikiem pracy w grupach, to zdecydowanie nie należy jej stosować. Przy design thinking musimy pracować zespołowość. To jest klucz do odniesienia sukcesu.
Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy na temat metody design thinking zapraszamy do wzięcia udział w szkoleniach z zakresu zarządzania projektem. W CERTES organizujemy zarówno szkolenia w formie otwartej, jak i zamkniętej.
Dzięki zdobytej wiedzy i nowym umiejętność zarządzenie projektem będzie wyzwaniem, które będzie realizować z ogromną dumą i przyjemnością. Z łatwością będziesz w stanie zrozumieć problemy i potrzeby użytkowników.