Studia podyplomowe
KOORDYNATOR
DOSTĘPNOŚCI
Dlaczego warto wybrać studia?
Głównym celem studiów dla Koordynatorów Dostępności jest przygotowanie słuchaczy do skutecznego wdrażania i zarządzania rozwiązaniami dostępnościowymi w różnych obszarach działalności organizacji zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym. Program ma na celu zapewnienie solidnej wiedzy prawnej i regulacyjnej m.in. WCAG, EAA – European Accessibility Act, umożliwiającej zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami dotyczącymi dostępności. Uczestnicy zdobędą umiejętności diagnozowania potrzeb oraz projektowania i implementowania rozwiązań poprawiających dostępność w obszarach architektonicznym, cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym. W rezultacie, absolwenci będą w stanie tworzyć bardziej inkluzywne środowiska dla osób ze szczególnymi potrzebami, produkty i usługi, które przynoszą korzyści wszystkim użytkownikom.
Korzyści z udziału w studiach:
- Uczestnicy zyskają dogłębną znajomość przepisów prawa i dokumentów regulujących kwestie dostępności, co pozwoli im skutecznie wdrażać wymagane standardy w swoich organizacjach.
- Studia umożliwią lepsze zrozumienie cech, barier i potrzeb różnych grup odbiorców rozwiązań dostępnościowych, w tym osób ze szczególnymi potrzebami oraz nauczą wrażliwości na niepełnosprawność, co pozwoli na bardziej efektywne dostosowywanie rozwiązań do ich specyficznych wymagań.
- Uczestnicy nauczą się, jak zaplanować i przeprowadzać diagnozę (audyt) dostępności w obszarach cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, architektonicznym oraz jak planować, wdrażać i monitorować działania w organizacji.
- Program rozwija umiejętności zarządzania zespołami oraz projektami w zakresie dostępności, w tym efektywnego komunikowania się i współpracy z innymi członkami organizacji, co jest kluczowe dla osiągnięcia długofalowych celów.
- Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat projektowania uniwersalnego, technologii asystujących i kompensacyjnych, co pozwoli im tworzyć bardziej inkluzywne środowiska, produkty i usługi, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników, nie tylko osób z niepełnosprawnościami.
- Uczestnicy przećwiczą wdrażanie rozwiązań dostępnościowych w różnych obszarach funkcjonowania organizacji (obsługa klienta, organizacja wydarzeń, zamówienia publiczne itp.)
Adresaci studiów:
Studia kierowane są dla osób:
- Pracownicy administracji publicznej, odpowiedzialni za wdrażanie polityk dostępności w instytucjach publicznych - urzędy miejskie, gminne i wojewódzkie.
- Specjaliści ds. HR i zarządzania personelem , osoby odpowiedzialne za rekrutację, szkolenia i rozwój pracowników, które chcą wprowadzać polityki i procedury uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
- Liderzy odpowiedzialni za zarządzanie projektami, którzy muszą zapewnić, że ich projekty są dostępne dla szerokiego grona użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Inżynierowie i architekci zajmujący się projektowaniem i budową infrastruktury, którzy chcą uwzględniać zasady dostępności architektonicznej w swoich projektach.
- Programiści, web developerzy, specjaliści ds. UX/UI, specjaliści IT i cyfryzacji, którzy chcą tworzyć dostępne strony internetowe, aplikacje mobilne i inne produkty cyfrowe zgodne z normami dostępnosciowymi.
- Pracownicy organizacji pozarządowych, które zajmują się wsparciem osób z niepełnosprawnościami i chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie dostępności.
- Menedżerowie i pracownicy firm, którzy chcą dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zwiększając tym samym swoją konkurencyjność na rynku.
- Trenerzy, doradcy, osoby prowadzące szkolenia i warsztaty, które chcą nauczyć się, jak skutecznie przekazywać wiedzę na temat dostępności i inkluzywności.
Kluczowa kadra trenerska
w dziedzinie dostępności cyfrowej
i doświadczona managerka, ekspertka w zakresie dostępności
Opis programu studiów:
Wprowadzenie do dostępności – definicje i regulacje
- Definicja niepełnosprawności i osób ze szczególnymi potrzebami
- Aspekty prawne i regulacje
- Osoby ze szczególnymi potrzebami
- Symulacja niepełnosprawności
- Technologie asystujące i kompensacyjne
Savoir vivre wobec i obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami
- Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami
- Obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami
- Praca nad standardami obsługi klienta
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna - wprowadzenie
- Język migowy
- ACC (Alternatywna i wspomagająca komunikacja)
- Systemy wspomagania słyszenia
- Prosty język
- ETR - Tekst łatwy do czytania a język prosty
- Dostępne wydarzenia
Dostępność architektoniczna. Projektowanie uniwersalne
- Projektowanie uniwersalne
- Dostępność architektoniczna - normy i standardy
- Podstawy przeprowadzania audytu architektonicznego
- Audyt architektoniczny budynku - projekt
Dostępność treści elektronicznych
- Normy i standardy dostępności cyfrowa
- Dostępność treści elektronicznych (www, aplikacje, dokumenty)
- Audyt dostępności cyfrowej
Plan wdrażania dostępności
- Obowiązki koordynatora
- Aspekty prawne i źródła finansowania
- Opracowanie planu wdrażania dostępności
- Strategie komunikacji - informowanie o dostępności
Opłaty za studia
Opłaty dla słuchaczy rozpoczynających studia podyplomowe na kierunku „Zarządzanie dostępnością cyfrową” w roku akademickim 2024/2025
3 200 zł
za semestr
4 x 850 zł
za semestr
500 zł
! Termin płatności wpisowego – bezpośrednio po zakwalifikowaniu kandydata.
Opłata wpisowa nie podlega zwrotowi.
Terminy płatności czesnego
Terminy jednorazowych płatności za semestr nauki:
Za datę wpłaty przyjmuje się datę wpływu środków pieniężnych na rachunek uczelni.
W przypadku, gdy terminy płatności przypadają w dni wolne od pracy (soboty, niedziele, święta) przesuwa się je na pierwszy dzień roboczy przypadający po ustalonym dniu płatności.
Semestr zimowy | Termin płatności |
---|---|
I | do 10.10.2024 r. |
II | do 10.11.2024 r. |
III | do 10.12.2024 r. |
IV | do 10.01.2025 r. |
Semestr letni | Termin płatności |
---|---|
I | do 10.03.2025 r. |
II | do 10.04.2025 r. |
III | do 10.05.2025 r. |
IV | do 10.06.2025 r. |
Harmonogram Roku Akademickiego
Zjazd | Termin zajęć | Nazwa przedmiotu | Zakres przedmiotu | w | ćw | Łączna liczba godzin | Forma zajęć | Prowadzący |
1 | 5/10/2024 | Wprowadzenie do dostępności – definicje i regulacje | Definicja niepełnosprawności i osób ze szczególnymi potrzebami | 4 | 4 | stacjonarne | Agata Gawska | |
5/10/2024 | Aspekty prawne i regulacje | 4 | 0 | 4 | stacjonarne | Agata Gawska | ||
6/10/2024 | Symulacja niepełnosprawności ruchu, wzroku i słychu - doświadczanie | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Marta Gawryluk + Aneta Olkowska | ||
2 | 19/10/2024 | Technologie asystujące i kompensacyjne | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Sławomir Florkowski | |
20/10/2024 | Savoir vivre wobec i obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami | Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Agata Spała | |
3 | 2/11/2024 | Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnościami | 0 | 4 | 4 | stacjonarne | Agata Spała | |
2.11.2024 | Obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami. Praca nad standardami obsługi klienta | 2 | 2 | 4 | stacjonarne | Agata Spała | ||
3.11.2024 | Obsługa klienta ze szczególnymi potrzebami. Praca nad standardami obsługi klienta | 2 | 6 | 8 | stacjonarne | Agata Spała | ||
4 | 16/11/2024 | Dostępność informacyjno-komunikacyjna | Dostępność informacyjno-komunikacyjna - wprowadzenie | 2 | 0 | 2 | online | Jacek Zadrożny +Aneta Olkowska |
16/11/2024 | Język migowy | 2 | 2 | 4 | online | Piotr Wojda | ||
17/11/2024 | AAC (Alternatywna i wspomagająca komunikacja) | 4 | 0 | 4 | online | Aneta Pierzchała-Tolak | ||
17/11/2024 | Systemy wspomagania słyszenia | 2 | 0 | 2 | online | Aneta Pierzchała-Tolak | ||
5 | 30/11/2024 | Prosty język | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Iwona Niedojadło | |
1/12/2024 | Prosty język | 0 | 4 | 4 | stacjonarne | Iwona Niedojadło | ||
1/12/2024 | Dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne | Projektowanie uniwersalne | 4 | 0 | 4 | stacjonarne | Daniel Potrapeluk | |
6 | 14/12/2024 | Dostępność informacyjno-komunikacyjna | ETR - Tekst łatwy do czytania a język prosty | 2 | 6 | 8 | stacjonarne | Karolina Makowiecka |
15/12/2024 | Dostępne wydarzenia | 0 | 8 | 8 | stacjonarnie | Wioleta Jóźwiak | ||
7 | 11/1/2025 | Dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne | Dostępność architektoniczna - normy i standardy | 4 | 4 | 8 | stacjonarnie | Iwona Benek |
12/1/2025 | Podstawy przeprowadzania audytu architektonicznego | 8 | 4 | 8 | stacjonarnie | Iwona Benek | ||
8 | 25-26.01.2025 | Audyt architektoniczny budynku - projekt | 0 | 16 | 16 | stacjonarne | Sławomir Florkowski | |
9 | 1/3/2025 | Normy i standardy dostępności cyfrowa | Dostepność cyfrowa - zasady i wytyczne WCAG 2 | 6 | 0 | 6 | online | Jacek Zadrożny |
1/3/2025 | Norma EN 301549 | 2 | 0 | 2 | online | Jacek Zadrożny | ||
10 | 15/3/2025 | Dostępność treści elektronicznych | Dostępność stron internetowych i aplikacji mobilnych | 8 | 0 | 8 | online | Izabela Mrochen |
16/3/2025 | Dostępność multimediów | 4 | 4 | 8 | online | Izabela Mrochen | ||
11 | 29-30.03.2025 | Dostępne dokumenty elektroniczne (word, PDF, PowerPoint) | 4 | 12 | 16 | online | Aneta Pierzchała-Tolak | |
12 | 12-13.04.2025 | Audyt dostępności cyfrowej | Audyt dostępności cyfrowej | 8 | 8 | 16 | stacjonarne | Jacek Zadrożny +Aneta Olkowska |
13 | 10/5/2025 | Plan wdrażania dostępności | Obowiązki koordynatora wynikające z Ustawy o zapewnianiu dostępności | 4 | 0 | 4 | stacjonarne | Agata Gawska |
10/5/2025 | Aspekty prawne i źródła finansowania | 4 | 0 | 4 | stacjonarne | Agata Gawska | ||
11/5/2025 | Zbieranie informacji - analiza stanu zastanego | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Agata Gawska | ||
14 | 24 -25.05.2025 | Opracowanie planu wdrażania dostępności | 8 | 8 | 16 | stacjonarne | Agata Gawska | |
15 | 7/6/2025 | Opracowanie planu wdrażania dostępności | 0 | 8 | 8 | stacjonarne | Agata Gawska | |
8/6/2025 | Strategie komunikacji - informowanie o dostępności | 4 | 4 | 8 | stacjonarne | Agata Gawska | ||
16 | 21-22.06.2025 | Warsztaty projektowe | 0 | 16 | 16 | stacjonarne | Agata Gawska | |
Razem | 244 |
Rejestracja na studia
Zarejestruj się już dziś na studia podyplomowe i dołącz do grona przyszłych liderów!
Program studiów
PROGRAM STUDIÓW
Pobierz program studiów podyplomowych 2024/2025: Koordynator Dostępności
OPIS PROGRAMU STUDIÓW
Pobierz opis programu studiów podyplomowych 2024/2025: Koordynator Dostępności