Studia podyplomowe
KOORDYNATOR I AUDYTOR
DOSTĘPNOŚCI
Dlaczego warto wybrać studia podyplomowe „Koordynator i Audytor Dostępności”?
Głównym celem studiów podyplomowych „Koordynator i audytor dostępności” jest przygotowanie słuchaczy i słuchaczki do skutecznego wdrażania i zarządzania rozwiązaniami dostępnościowymi w różnych obszarach działalności organizacji, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Program studiów oferuje kompleksowe przygotowanie do roli koordynatora oraz audytora dostępności, łącząc wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, prawną oraz regulacyjną, obejmującą m.in. standardy WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz Dyrektywę Europejską o dostępności (EAA – European Accessibility Act). Studia wyposażą słuchaczy i słuchaczki także w narzędzia i uprawnienia, które wyróżnią ich na rynku pracy. Absolwenci uzyskają również kwalifikacje audytora dostępności, co daje im możliwość:
- Przeprowadzania profesjonalnych audytów dostępności w różnych obszarach, takich jak przestrzenie architektoniczne, usługi cyfrowe czy komunikacja informacyjna.
- Wspierania organizacji w zapewnianiu zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie dostępności.
- Tworzenia bardziej inkluzywnych środowisk, produktów i usług skierowanych do użytkowników o różnych potrzebach.
- Wzmacniania pozycji zawodowej dzięki specjalistycznym umiejętnościom i certyfikowanym kompetencjom.
- Realizacji projektów dostępnościowych, które przynoszą wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne.
W rezultacie absolwenci i absolwentki studiów „Koordynator i audytor dostępności” będą nie tylko ekspertami w dziedzinie dostępności, ale również liderami w tworzeniu bardziej inkluzywnego świata, co przyniesie korzyści zarówno organizacjom, jak i społeczeństwu jako całości.
Korzyści z udziału w studiach:
- Absolwenci i absolwentki zyskają dogłębną znajomość przepisów prawa i dokumentów regulujących kwestie dostępności, co pozwoli im skutecznie wdrażać wymagane standardy w swoich organizacjach.
- Studia umożliwią lepsze zrozumienie cech, barier i potrzeb różnych grup odbiorców rozwiązań dostępnościowych, w tym osób ze szczególnymi potrzebami oraz nauczą wrażliwości na niepełnosprawność, co pozwoli na bardziej efektywne dostosowywanie rozwiązań do ich specyficznych wymagań.
- Absolwenci i absolwentki będą potrafili zaplanować i przeprowadzać diagnozę (audyt) dostępności w obszarach cyfrowym i informacyjno-komunikacyjnym, architektonicznym oraz jak planować, wdrażać i monitorować działania w organizacji.
- Umiejętności audytora pozwolą na efektywne identyfikowanie obszarów wymagających poprawy w zakresie dostępności, a także na opracowywanie szczegółowych raportów i rekomendacji, które będą kluczowe dla podejmowania strategicznych decyzji przez organizacje. Audytorzy dostępności wspierają firmy w budowaniu ich reputacji jako instytucji dbających o inkluzyjność, co sprzyja zwiększeniu zaufania i lojalności klientów.
- Program rozwija umiejętności zarządzania zespołami oraz projektami w zakresie dostępności, w tym efektywnego komunikowania się i współpracy z innymi członkami organizacji, co jest kluczowe dla osiągnięcia długofalowych celów.
- Absolwenci i absolwentki zdobędą wiedzę na temat projektowania uniwersalnego, technologii asystujących i kompensacyjnych, co pozwoli im tworzyć bardziej inkluzywne środowiska, produkty i usługi, które będą dostępne dla wszystkich użytkowników, nie tylko osób z niepełnosprawnościami.
- Absolwenci i absolwentki przećwiczą wdrażanie rozwiązań dostępnościowych w różnych obszarach funkcjonowania organizacji (obsługa klienta, organizacja wydarzeń, zamówienia publiczne itp.).
Adresaci studiów:
Studia kierowane są dla osób:
-
Pracowników administracji publicznej, odpowiedzialnych za wdrażanie polityk dostępności w instytucjach publicznych - urzędy miejskie, gminne i wojewódzkie.
-
Specjalistów ds. HR i zarządzania personelem, osoby odpowiedzialne za rekrutację, szkolenia i rozwój pracowników, które chcą wprowadzać polityki i procedury uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
-
Liderów odpowiedzialnych za zarządzanie projektami, którzy muszą zapewnić, że ich projekty są dostępne dla szerokiego grona użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
-
Inżynierów i architektów zajmujący się projektowaniem i budową infrastruktury, którzy chcą uwzględniać zasady dostępności architektonicznej w swoich projektach.
-
Programistów, web developerów, specjalistów ds. UX/UI, specjalistów IT i cyfryzacji, którzy chcą tworzyć dostępne strony internetowe, aplikacje mobilne i inne produkty cyfrowe zgodne z normami dostępnosciowymi.
-
Pracowników organizacji pozarządowych, którzy zajmują się wsparciem osób z niepełnosprawnościami i chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie dostępności.
-
Menedżerów i pracowników firm, którzy chcą dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zwiększając tym samym swoją konkurencyjność na rynku.
-
Trenerów, doradców, osób prowadzących szkolenia i warsztaty, które chcą nauczyć się, jak skutecznie przekazywać wiedzę na temat dostępności i inkluzywności.
Kluczowa kadra trenerska
i doświadczona managerka, ekspertka w zakresie dostępności
Opis programu studiów:
Wprowadzenie do dostępności – definicje i regulacje
- Definicja niepełnosprawności i osób ze szczególnymi potrzebami
- Aspekty prawne i regulacje
- Osoby ze szczególnymi potrzebami
- Symulacja niepełnosprawności
- Technologie asystujące i kompensacyjne
Różnorodność potrzeb - symulacje, etyka kontaktu i standardy obsługi
- Symulacja niepełnosprawności
- Technologie asystujące i kompensacyjne
- Standardy obsługi klienta ze
szczególnymi potrzebami
Dostępność informacyjno-komunikacyjna
- Dostępność informacyjno-komunikacyjna - wprowadzenie
- Język migowy
- ACC (Alternatywna i wspomagająca komunikacja)
- Systemy wspomagania słyszenia
- Prosty język
- ETR - Tekst łatwy do czytania a język prosty
- Dostępne wydarzenia
- Audyt dostępności informacyjno -
komunikacyjnej
Dostępność architektoniczna. Projektowanie uniwersalne
- Projektowanie uniwersalne
- Dostępność architektoniczna - normy i standardy
- Podstawy przeprowadzania audytu architektonicznego
- Audyt dostępności
architektonicznej
Dostępność treści elektronicznych
- Normy i standardy dostępności cyfrowa
- Dostępność treści elektronicznych (www, aplikacje, dokumenty)
- Audyt dostępności cyfrowej
Zarządzanie dostępnością
- Obowiązki koordynatora
- Aspekty prawne i źródła finansowania
- Opracowanie planu wdrażania dostępności
- Strategie komunikacji - informowanie o dostępności
Opłaty za studia
Opłaty dla słuchaczy rozpoczynających studia podyplomowe na kierunku „Zarządzanie dostępnością cyfrową” w roku akademickim 2024/2025
3 500 zł
za semestr
4 x 975 zł
za semestr
500 zł
! Termin płatności wpisowego – bezpośrednio po zakwalifikowaniu kandydata.
Opłata wpisowa nie podlega zwrotowi.
Terminy płatności czesnego
Terminy jednorazowych płatności za semestr nauki:
Za datę wpłaty przyjmuje się datę wpływu środków pieniężnych na rachunek uczelni.
W przypadku, gdy terminy płatności przypadają w dni wolne od pracy (soboty, niedziele, święta) przesuwa się je na pierwszy dzień roboczy przypadający po ustalonym dniu płatności.
Semestr zimowy | Termin płatności |
---|---|
I | do 10.10.2025 r. |
II | do 10.11.2025 r. |
III | do 10.12.2025 r. |
IV | do 10.01.2026 r. |
Semestr letni | Termin płatności |
---|---|
I | do 10.03.2026 r. |
II | do 10.04.2026 r. |
III | do 10.05.2026 r. |
IV | do 10.06.2026 r. |
Harmonogram Roku Akademickiego
Zajęcia stacjonarne (Newelska 6) | Zajęcia zdalne (MS Teams) | |||||
25.10.2025 | 26.10.2025 | 15.11.2025 | 16.11.2025 | 29.11.2025 | 30.11.2025 | |
09.00 – 09.45 | Aspekty prawne i regulacje dostępności wykład A. Gawska |
Symulacja niepełnosprawności i etyka kontaktu wykład + ćwiczenia A. Olkowska |
Symulacja niepełnosprawności i etyka kontaktu wykład + ćwiczenia A. Olkowska |
Standardy obsługi klienta ze szczególnymi potrzebami wykład + ćwiczenia A. Spała-Zakrzewska |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna wykład Teams Chrapkiewicz-Gądek |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna - ETR wykład +ćwiczenia Teams K. Makowiecka |
09.45 – 10.30 | ||||||
10.45 – 11.30 | Alternatywna i wspomagająca komunikacja warsztaty Teams I. Niedojadło |
|||||
11.30 – 12.15 | ||||||
12.30 – 13.15 | Systemy wspomagania słyszenia warsztaty Teams I. Niedojadło |
|||||
13.15 – 14.00 | ||||||
14.30 – 15.15 | Technologie asystujące i kompensacyjne warsztaty A. Spała - Zakrzewska |
Dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne wykład Teams D. Potrapeluk |
||||
15.15 – 16:00 | ||||||
16:15 – 17:00 | ||||||
17:00 – 17:45 | ||||||
Zajęcia stacjonarne (Newelska 6) | Zajęcia stacjonarne (Newelska 6) | Zajęcia zdalne (MS Teams) | ||||
13.12.2025 | 14.12.2025 | 17.01.2026 | 18.01.2026 | 31.01.2026 | 1.02.2026 | |
09.00 – 09.45 | Dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne wykład + ćwiczenia I. Benek |
Dostępność architektoniczna i projektowanie uniwersalne wykład + ćwiczenia I. Benek |
Audyt dostępności architektonicznej warsztaty P. Świderski |
Audyt dostępności architektonicznej warsztaty P. Świderski |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna wykład + ćwiczenia Teams I. Niedojadło |
Dostępność informacyjno-komunikacyjna ćwiczenia Teams I. Niedojadło |
09.45 – 10.30 | ||||||
10.45 – 11.30 | ||||||
11.30 – 12.15 | Podstawy języka migowego (PJM) warsztat Teams A. Kwiatkowska |
|||||
12.30 – 13.15 | ||||||
13.15 – 14.00 | ||||||
14.30 – 15.15 | ||||||
15.15 – 16:00 | ||||||
16:15 – 17:00 | ||||||
17:00 – 17:45 |
Rejestracja na studia
Zarejestruj się już dziś na studia podyplomowe i dołącz do grona przyszłych liderów!
Program studiów
PROGRAM STUDIÓW
Pobierz program studiów podyplomowych 2025/2026: Koordynator Dostępności
OPIS PROGRAMU STUDIÓW
Pobierz opis programu studiów podyplomowych 2025/2026: Koordynator Dostępności