Agile Project Management – czym jest? Wszystko, co powinieneś wiedzieć o Agile PM
4 lipca, 2024Biznesplan – czym jest? Jak napisać dobry biznesplan?
20 lipca, 2024Project manager - kim jest? Czym się zajmuje i ile zarabia?
Efektywne i skuteczne zarządzanie zespołem oraz projektami w firmie w dużej mierze zależy od stanowiska project managera. Osoba na tym stanowisku musi być kompetentna, komunikatywna i bezkonfliktowa. Z tego artykułu dowiesz się, kim jest project manager i na czym polega jego praca w różnych branżach, a także jakie są zarobki project managera.
Project manager – kim jest?
Project manager, czyli kierownik projektu lub specjalista ds. zarządzania projektami, to niezwykle istotne stanowisko w każdej firmie. Osoba na tym stanowisku odpowiada za organizację pracy zespołu oraz podział obowiązków w taki sposób, aby praca została wykonana zgodnie z założeniami i w określonym terminie.
Poza czuwaniem nad realizacją projektu, project manager często odpowiada za dobrą komunikację między członkami zespołu, a zarządem czy firmami zewnętrznymi biorącymi udział w projekcie. Obowiązkiem project managera jest tworzenie harmonogramu pracy i organizacja czasu pracy w taki sposób, by zespół działał wydajnie, a pracownicy nie czuli się sfrustrowani.
Poza kierownik projektu przeprowadza analizę rynku, śledzi konkurencję oraz w oparciu o założenia projektu tworzy biznes plan. Dobry project manager dostrzega też, gdy praca nie przebiega w taki sposób, jak powinna i stara się szybko znaleźć przyczynę problemu i ją rozwiązać. Jest to więc bardzo ważna funkcja, która wymaga odpowiednich predyspozycji i profesjonalizmu.
Project manager w różnych branżach
Manager projektu może zajmować się realizacją projektów dla konkretnych branż.
Project manager w branży IT
Project manager w sektorze IT to specjalista odpowiadający za zarządzanie projektami w technologiach informatycznych. Najczęściej chodzi o projekty rozwoju oprogramowania. Zatem kierownik projektu powinien posiadać specjalistyczną wiedzę, aby móc skutecznie planować, organizować, kontrolować i planować realizację projektu od początku do końca.
IT project manager odgrywa ważną rolę w opracowywaniu i wdrażaniu projektów technicznych. Nadzoruje pracę programistów, koordynuje relacje między różnymi osobami zaangażowanymi w projekt, planuje i kontroluje dostępne zasoby, śledzi realizację każdego etapu zadań oraz tworzy i dostarcza raporty na temat postępów w projekcie.
Rola managera projektów IT jest coraz ważniejsza, gdyż to właśnie project manager odpowiada za skuteczne wprowadzanie innowacji, rozwijanie się, a co za tym idzie, zwiększanie zysków i konkurencyjności firmy na rynku.
Przeczytaj na blogu:
PRINCE2 – metoda zarządzania projektami. Omówienie i charakterystyka
Scrum – co to jest? Metodyka i założenia
Czym jest Agile? Poznaj metodykę zarządzania projektami
Project manager w branży budowlanej
Kierownik projektu w branży budowlanej zajmuje się planowaniem, organizowaniem i nadzorowaniem realizacji projektów budowlanych. To on odpowiada za wykonanie projektu zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami klienta, specyfikacją techniczną, przepisami prawa oraz standardami jakości.
Project manager w budownictwie współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin, takimi jak inżynierowie, architekci, kierownicy budowy, podwykonawcy, dostawcy i kosztorysanci. Ponadto musi mieć odpowiednie wykształcenie, doświadczenie, a także uprawnienia potwierdzone certyfikatami w zarządzaniu projektami.
Zobacz szkolenia dla branży budowlanej
Project manager na budowie musi też sprawować nadzór nad jakością i terminowością wykonywanych prac, rozwiązywać problemy i konflikty na placu budowy, prowadzić dokumentację techniczną i administracyjną projektu i raportować status projektu do zarządu firmy oraz klientów.
Project manager w branży marketingowej
Project management to ważny dział w agencjach marketingowych. Zadaniem project managera jest czuwanie nad pracą, płynnością i terminowością wykonywania zadań specjalistów z różnych dziedzin, takich jak SEO i analityka, projektowanie graficzne, tworzenie treści czy kodowanie.
Project manager współpracujący z agencją marketingową musi znać specyfikę tej dziedziny i wiedzieć, co należy do obowiązków programistów, grafików, UX designerów, copywriterów, specjalistów SEO i social mediów. Powinien też śledzić najnowsze trendy marketingowe, aby wiedzieć, z jakich kanałów komunikacji i narzędzi najlepiej korzystać. To ważne, gdyż ta branża dynamicznie się zmienia, a kluczem do sukcesu jest pozostawanie na bieżąco z nowinkami technologicznymi.
Kierownik projektu w marketingu musi posiadać umiejętności strategiczne, posiadać dość specyficzną wiedzę techniczną, a jednocześnie mieć dobrze rozwinięte umiejętności komunikacyjne, by umieć porozumiewać się i zarządzać zespołem, szybko i umiejętnie reagować na zmiany, a także umieć znaleźć przyczynę i rozwiązanie problemu będącego podłożem konfliktu w zespole.
Project manager w branży energetycznej
Manager projektu w energetyce odpowiada za nadzorowanie projektów rozwoju infrastruktury lub poprawy praktyk z zakresu energetyki w przedsiębiorstwie. Podobne zadania wykonuje project manager w branży fotowoltaiki i odnawialnych źródeł energii.
Do jego obowiązków należy udział w procesie tworzenia dokumentacji projektów farm fotowoltaicznych i OZE, monitorowanie procesu postępowania administracyjnego, zapewnianie pozwoleń, weryfikacja poprawności dokumentów oraz eliminowanie błędów i ewentualnych rozbieżności.
Oprócz tego project manager zajmuje się współpracą z zespołami inżynierów i techników współpracujących przy projekcie, prowadzi negocjacje z dostawcami i partnerami biznesowymi, musi też być na bieżąco z nowymi technologiami i trendami w obszarze OZE. Praca na tym stanowisku obejmuje również promowanie strategii zrównoważonego rozwoju i ekologicznych praktyk, branie udziału w branżowych konferencjach, pozyskiwanie klientów na nowe projekty czy śledzenie zmian w przepisach o efektywności energetycznej.
Project manager (kierownik projektu) – obowiązki i zadania
To, czym zajmuje się project manager w dużej mierze zależy od tego, w jakiej branży pracuje. Najważniejszy jest charakter projektów, za które odpowiada i podejmowanie działań, które są niezbędne, by zostały one zrealizowane.
Przeczytaj na blogu:
Kto to jest Scrum Master i czym się zajmuje?
Planowanie i delegowanie zadań
Podstawowym obowiązkiem managera projektów to kompleksowe planowanie, jak będzie przebiegać realizacja danego projektu. Musi przygotować szczegółową listę zadań i działań, które są niezbędne na każdym etapie projektu. W obrębie planowania znajduje się wiele kwestii, między innymi zdefiniowanie obszarów projektu, ustalenie harmonogramu prac czy oddelegowanie konkretnych zadań do poszczególnych członków zespołu.
Organizacja zespołu projektowego
Project manager musi także zarządzać zespołem projektowym. Powinien zebrać grupę kompetentnych osób, posiadających specjalizacje i umiejętności przydatne w projekcie. Jego zadaniem jest także zorganizowanie ich czasu pracy oraz zapewnienie im motywacji w celu uzyskania ciągłego zaangażowania w projekt. Musi więc dbać o podwładnych oraz znać ich potrzeby. Musi też się upewnić, że każdy pracownik zna swoją rolę w projekcie i rozumie swoje zadania oraz wie, jak je wykonać.
Oprócz tego, w organizacji czasu pracy project manager wykorzystuje dostępne narzędzia, na przykład specjalne tablice, na których rozpisany jest plan działania. W ten sposób wszyscy zainteresowani mogą widzieć postępy, sprawdzać, czy wszystko idzie zgodnie z planem i wyznaczonymi terminami, a także w razie potrzeby modyfikować plan.
Dobra współpraca w zespole projektowym w ogromnej mierze zależy od managera zespołu. Ma też kluczowe znaczenie w sprawnej realizacji zleconych projektów i uzyskanie zadowalających efektów.
Zarządzanie projektem
W ramach zarządzania projektem manager zajmuje się negocjacjami z zarządem oraz firmami zewnętrznymi. Dotyczy to między innymi ustalania realnych terminów i ich dotrzymywania. Jednocześnie dba o to, by cały projekt był zgodny z budżetem i biznes planem. Zarządzanie obejmuje też wybranie najlepszej metodologii oraz narzędzi, które będą wykorzystywane do monitorowania projektu i dobrej komunikacji w zespole.
Dobre zarządzanie budżetem wymaga od project managera stworzenia kosztorysu obejmującego zasoby, technologie, ludzi i wszelkie inne wydatki, jakie mogą wystąpić podczas realizowania projektu. Musi też stale monitorować te wydatki i porównywać je z budżetem, by nie doszło do rozbieżności i przekroczenia budżetu, nawet w razie wystąpienia różnych nieoczekiwanych sytuacji kryzysowych.
Przeczytaj na blogu: Fast tracking — przyspiesz realizację projektu i przezwycięż kryzys
Monitorowanie etapów i efektów
Project manager musi też stale śledzić postępy prac i porównywać je z planem projektu. Jest to związane z pilnowaniem ustalonego harmonogramu prac i zarządzaniem nim, obserwowaniem postępów zadań oraz szybkim reagowaniem na pojawiające się problemy. Manager odpowiada też wprowadzanie i zarządzanie zmianami w projekcie, oceniając ich wpływ na efekty oraz zaplanowany budżet.
Tworzenie raportów i analiz
Project manager jest zobowiązany do tworzenia przejrzystych raportów o statusie projektu, sprawozdań i innych dokumentów w celu informowania interesariuszy o postępach realizacji założonych celów. Regularne aktualizacje w tym zakresie pozwalają na bieżąco określać, czy projekt zostanie wykonany zgodnie z czasem i oczekiwaniami lub czy wymagane jest wprowadzenie jakichś modyfikacji, aby spełnić pierwotne założenia.
Rozwiązywanie problemów
Kierownik projektu ma za zadanie koordynować pracę zespołu projektowego nie tylko w zakresie zarządzania projektami, ale też zasobami ludzkimi. Rola project managera obejmuje rozwiązywanie problemów i konfliktów, jakie mogą pojawić się w zespole. Wymaga to umiejętności interpersonalnych oraz znajomości najczęściej występujących barier komunikacyjnych i sposobów ich usuwania. Zapewnia też wsparcie w rozwiązywaniu problemów technicznych.
Przeczytaj na blogu: Etapy projektu – poznaj cykl życia projektu
Jakie cechy powinien posiadać project manager?
Osoby szukające zatrudnienia na stanowisku project managera powinny posiadać następujące umiejętności miękkie:
- komunikatywność – umiejętność przekazywania informacji technicznych i nietechnicznych w sposób zrozumiały dla różnych grup osób. Pomaga w budowaniu relacji, rozwiązywaniu konfliktów i sprawnym przepływie informacji,
- umiejętność rozwiązywania problemów – zdolność do analitycznego myślenia, oceny sytuacji z kilku perspektyw i znajdowania optymalnych rozwiązań pozwala na realizację projektu zgodnie z założeniami, pomimo pojawiających się trudności,
- organizacja i zarządzanie czasem – umiejętność efektywnego planowania, organizacji pracy i zarządzania czasem sprawia, że wszystkie aspekty projektu są realizowane jednocześnie, zgodnie z terminarzem,
- zdolności przywódcze – pozwalają skutecznie motywować podwładnych, prowadzić zespół przez trudności i inspirować do osiągania zamierzonych celów. Wiążą się nie tylko z zarządzaniem zadaniami, ale też pozyskaniem zaufania członków zespołu i wspieraniem ich rozwoju osobistego,
- umiejętności negocjacyjne – project manager musi skutecznie negocjować z interesariuszami związanymi z projektem, aby osiągać najlepsze wyniki, a przy tym zaspokajać potrzeby wszystkich stron projektu,
- elastyczność i adaptacja – pozwalają na skuteczne zarządzanie zmianami, dostosowywanie planów i strategii do zmieniających się trendów czy nowych wyzwań,
- odporność na stres – napięty harmonogram, duże oczekiwania i nagłe zmiany to nieodłączna część realizacji projektów i najczęstsza przyczyna stresu. Project manager musi sobie z nimi dobrze radzić i zachowywać opanowanie w napiętych sytuacjach.
Jak wygląda codzienna praca project managera?
Codzienna praca project managera zazwyczaj odbywa się w przestrzeni biurowej, ale istnieje też możliwość pracy zdalnej. Wyjątek stanowią kierownicy projektu w sektorze budowlanym, gdzie konieczne bywa przebywanie na placu budowy. Praca w biurze pozwala na wygodne i efektywne nadzorowanie działań pracowników, monitorowanie postępów w projekcie, prowadzenie harmonogramów i innej ważnej dokumentacji.
Niekiedy praca project managera wymaga wyjazdów służbowych, zwłaszcza gdy projekt realizowany jest poza firmą. Project manager ma częsty kontakt z różnymi osobami – klientami, pracodawcą, podwładnymi tworzącymi zespół czy podwykonawcami i dostawcami. Musi więc być dyspozycyjny i kompetentny.
Ile zarabia project manager?
Zarobki project managera mogą się różnić w zależności od doświadczenia zawodowego, posiadanych kwalifikacji i umiejętności, zakresu i wielkości prowadzonych projektów, a także wielkości i lokalizacji firmy. W Polsce początkujący project manager może otrzymać wynagrodzenie od około 5000 złotych brutto miesięcznie. Osoby bardziej zaawansowane i doświadczone, z udokumentowanymi sukcesami na swoim koncie mogą oczekiwać zarobków na poziomie nawet do 12000 złotych brutto miesięcznie.
Wysokość zarobków jest też uwarunkowana hierarchią zawodową obowiązującą w firmie. Junior project manager może otrzymać około 5550-6650 złotych brutto miesięcznie. Samodzielny project manager zarabia około 6930-8810 złotych brutto miesięcznie. Senior project manager otrzyma wynagrodzenie w wysokości około 9100-12280 złotych miesięcznie.*
*dane ze stycznia 2022 roku z portalu wynagrodzenia.pl
W jakich firmach może pracować project manager?
Project manager to stanowisko funkcjonująca w wielu przedsiębiorstwach, w których stosuje się system organizacji projektowej. Dotyczy to zwłaszcza dużych krajowych i międzynarodowych korporacji oraz średnich firm działających w sektorze IT, telekomunikacji, finansów, transportu i infrastruktury, konsultingu, biotechnologii, inwestycji, budownictwie, marketingu, administracji, energetyki, medycyny i wielu innych. Z uwagi na to, iż jest to pożądany specjalista, nie brakuje ofert pracy na to stanowisko.
Ścieżka kariery – jak zostać project managerem?
W większości firm obowiązuje standardowa hierarchia zawodowa umożliwiająca awansowanie na kolejne stanowiska w ramach pracy jako kierownik projektu. Są to stanowiska:
- junior project manager,
- samodzielny project manager,
- senior project manager.
Zdobycie wieloletniego doświadczenia na powyższych stanowiskach otwiera drogę do dalszego rozwoju i awansu na kolejne szczeble kariery, na przykład na posadę kierownika e-commerce, kierownika do spraw zarządzania projektami czy dyrektora operacyjnego.