Zarządzanie
zmianą
Cele szkolenia
Podczas szkolenia otwartego „Zarządzanie zmianą” Uczestnicy zgłębią wiedzę o etapach procesu zmiany i metodach zarządzania zmianą, a także poznają modele prawidłowego przebiegu zmian. Autorski program zawiera również zagadnienia dotyczące identyfikowania roli wprowadzanej zmiany oraz głównych przyczyn niepowodzeń w zarządzaniu zmianą. Szkolenie stanowi trening umiejętności przydatnych do zarządzania procesami zmian, dzięki którym menedżerowie będą skutecznie wdrażać rozwiązania wspomagające cyfrową transformację.
Najbliższy termin
szkolenia:
22-23.10.2025 - online
12-13.11.2025 - Warszawa
17-18.12.2025 - online
Cena: 1 690 zł netto
Uzyskaj rabat dla swojej Organizacji:
5%
2 os.
10%
3 os.
15%
4 os.
Program szkolenia
- Opłacalność zmiany
 
- Case study – czy zmiana ma ekonomiczny sens?
 - Wielowymiarowa analiza czynników wpływających na decyzję o zmianie
 - Analiza kosztów i nakładów na wprowadzanie zmiany
 - Analiza korzyści z wprowadzenia zmiany
 - Planowanie alternatywnych działań
 
- Wprowadzanie zmian – kryteria ekonomiczne i strategiczne
 
- Najważniejsze zasady, którymi warto się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu danej zmiany
 - Zgodność zmiany ze strategią firmy
 - Rodzaje kosztów i korzyści związanych z wdrażaniem zmian
 - Czy wdrażać zmiany, czy ich unikać? – algorytm podejmowanie decyzji
 
- Główne zasady zarządzania zmianą
 
- Typy zmian
 - Etapy zarządzania zmianą
 - Style wdrażania zmian
 - Kryteria efektywnego wprowadzania zmian
 
- Interesariusze
 
- Określanie interesariuszy zmiany
 - Klasyfikacja interesariuszy zmiany na macierzy wpływ–zainteresowanie
 - Tworzenie strategii postępowania wobec różnych grup interesariuszy zmiany
 
- Rodzaje reakcji na zmianę, krzywa zmiany i opór wobec zmian
 
- Rodzaje reakcji na zmiany: adaptacja, opór, testowanie, wsparcie
 - Rozpoznawanie stylów reakcji na zmiany u współpracowników i podwładnych
 - Opór wobec zmiany – czynny i bierny
 - Kwestionariusz prezentujący 20 najczęstszych przyczyn oporu lub obawy wobec zmian
 - Analiza krzywej zmiany
 - Określenie optymalnych metod postępowania wobec osób prezentujących jedną z czterech postaw wobec zmiany
 
- Jak efektywnie komunikować zmianę
 
- Wyznaczenie grup odbiorców przekazu
 - Projektowanie istoty przekazu
 - Strategie powiadamiania o zmianie: kanały komunikacji i metody zbierania informacji zwrotnych
 - Praca na przykładach: informowanie o korzyściach - jak uzyskać akceptację i zainteresowanie zmianą?
 
- Sposoby przekonywania do zmian
 
- Czteroetapowy model przekonywania do zmiany
 - Ćwiczenia: rozmowy, podczas których lider zmiany ma rozwiać obawy osób prezentujących opór problemowy, osobisty i bierny
 - Case study w zakresie modyfikacji systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie w celu zwiększenia akceptacji zmiany i ugruntowania nowych zachowań
 
- Cele, warianty i adresaci zmiany
 
- Główne i szczegółowe cele projektu zmiany wg metodologii SMART
 - Kryteria oceny sukcesu zmiany – wdrożenia i korzyści biznesowe
 - Warianty zmiany (selekcja metod osiągnięcia zakładanych korzyści biznesowych i wybranie najbardziej opłacalnej strategii)
 
- Model Kottera w zarządzaniu zmianą
 
- Model ośmiu kroków do zarządzania zmianą
1. Uświadomienie zespołowi pilności wprowadzania zmian
2. Powołanie zespołu kierującego zmianami
3. Określenie wizji strategicznej
4. Poinformowanie o zmianach warunkujące zaangażowanie zespołu
5. Upełnomocnienie do działania
6. Osiąganie szybkich sukcesów
7. Niepoddawanie się
8. Utrwalanie zmian w przedsiębiorstwie - Zalety i ograniczenia modelu Kottera
 - Strategia praktycznego wdrażania zmiany wg modelu Kottera
 
- Jak polanować wdrożenie? – harmonogram działań i wybór narzędzi
 
- Projektowe podejście do wdrożenia zmian – lista działań do zrealizowania
 - Planowanie zadań, harmonogram działań i określanie odpowiedzialności
 - Narzędzia do budowania harmonogramu – np. schemat Gantta
 - Wdrożeniowe zasoby: finansowe, rzeczowe, ludzkie i know-how
 
- Zespół powołany do wdrożenia zmiany
 
Dyskusja moderowana przez trenera:
- Rozpisanie każdego z celów cząstkowych na konkretne zadania do realizacji
 - Określenie wymaganego składu zespołu projektowego
 - Dzielenie zadań między członkami zespołu
 
- Ryzyka i zagrożenia dotyczące wdrożenia zmiany
 
- Analizowanie działań i przygotowanie listy zagrożeń – realizacja może być zagrożona w wyniku problemów organizacyjnych lub oporu interesariuszy
 - Metody zarządzania ryzykiem (szacowanie ryzyka)
 - Planowanie działań zapobiegawczych lub alternatywnych wobec zidentyfikowanych ryzyk
 
- Okres przejściowy po wdrożeniu zmian
 
- Uczenie adaptacji do „nowego” stanu rzeczy
 - Zapobieganie lub radzenie sobie ze spadkiem skuteczności
 - Jak zaplanować działania motywacyjne?
 - Organizowanie szkoleń i innych działań wzmacniających wdrożenie zmiany
 
- Weryfikacja wiedzy
 
- Uczestnicy wypełnią test dotyczący zasad i technik zarządzania zmianą
 
- Weryfikacja praktycznych umiejętności
 
- Przygotowanie planu procesów zmian w przedsiębiorstwie:
1. Analiza gotowości do zmiany
2. Planowanie zmiany
3. Wyznaczenie sposobów komunikacji zmiany 
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 6 h)
 - Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
 - Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
 - Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
 - W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
 - Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
 - Zadania poszkoleniowe
 - E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online
 
