Zarządzanie
zmianą
Cele szkolenia
Podczas szkolenia otwartego „Zarządzanie zmianą” Uczestnicy zgłębią wiedzę o etapach procesu zmiany i metodach zarządzania zmianą, a także poznają modele prawidłowego przebiegu zmian. Autorski program zawiera również zagadnienia dotyczące identyfikowania roli wprowadzanej zmiany oraz głównych przyczyn niepowodzeń w zarządzaniu zmianą. Szkolenie stanowi trening umiejętności przydatnych do zarządzania procesami zmian, dzięki którym menedżerowie będą skutecznie wdrażać rozwiązania wspomagające cyfrową transformację.
Aktualnie nie prowadzimy zapisów na szkolenia otwarte, ale chętnie przygotujemy dla Ciebie spersonalizowane szkolenie zamknięte - dopasowane do potrzeb Twojego zespołu.
Wypełnij krótki formularz, a odezwiemy się z propozycją terminu i programu.
Program szkolenia
- Opłacalność zmiany
- Case study – czy zmiana ma ekonomiczny sens?
- Wielowymiarowa analiza czynników wpływających na decyzję o zmianie
- Analiza kosztów i nakładów na wprowadzanie zmiany
- Analiza korzyści z wprowadzenia zmiany
- Planowanie alternatywnych działań
- Wprowadzanie zmian – kryteria ekonomiczne i strategiczne
- Najważniejsze zasady, którymi warto się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu danej zmiany
- Zgodność zmiany ze strategią firmy
- Rodzaje kosztów i korzyści związanych z wdrażaniem zmian
- Czy wdrażać zmiany, czy ich unikać? – algorytm podejmowanie decyzji
- Główne zasady zarządzania zmianą
- Typy zmian
- Etapy zarządzania zmianą
- Style wdrażania zmian
- Kryteria efektywnego wprowadzania zmian
- Interesariusze
- Określanie interesariuszy zmiany
- Klasyfikacja interesariuszy zmiany na macierzy wpływ–zainteresowanie
- Tworzenie strategii postępowania wobec różnych grup interesariuszy zmiany
- Rodzaje reakcji na zmianę, krzywa zmiany i opór wobec zmian
- Rodzaje reakcji na zmiany: adaptacja, opór, testowanie, wsparcie
- Rozpoznawanie stylów reakcji na zmiany u współpracowników i podwładnych
- Opór wobec zmiany – czynny i bierny
- Kwestionariusz prezentujący 20 najczęstszych przyczyn oporu lub obawy wobec zmian
- Analiza krzywej zmiany
- Określenie optymalnych metod postępowania wobec osób prezentujących jedną z czterech postaw wobec zmiany
- Jak efektywnie komunikować zmianę
- Wyznaczenie grup odbiorców przekazu
- Projektowanie istoty przekazu
- Strategie powiadamiania o zmianie: kanały komunikacji i metody zbierania informacji zwrotnych
- Praca na przykładach: informowanie o korzyściach - jak uzyskać akceptację i zainteresowanie zmianą?
- Sposoby przekonywania do zmian
- Czteroetapowy model przekonywania do zmiany
- Ćwiczenia: rozmowy, podczas których lider zmiany ma rozwiać obawy osób prezentujących opór problemowy, osobisty i bierny
- Case study w zakresie modyfikacji systemu motywacyjnego w przedsiębiorstwie w celu zwiększenia akceptacji zmiany i ugruntowania nowych zachowań
- Cele, warianty i adresaci zmiany
- Główne i szczegółowe cele projektu zmiany wg metodologii SMART
- Kryteria oceny sukcesu zmiany – wdrożenia i korzyści biznesowe
- Warianty zmiany (selekcja metod osiągnięcia zakładanych korzyści biznesowych i wybranie najbardziej opłacalnej strategii)
- Model Kottera w zarządzaniu zmianą
- Model ośmiu kroków do zarządzania zmianą
1. Uświadomienie zespołowi pilności wprowadzania zmian
2. Powołanie zespołu kierującego zmianami
3. Określenie wizji strategicznej
4. Poinformowanie o zmianach warunkujące zaangażowanie zespołu
5. Upełnomocnienie do działania
6. Osiąganie szybkich sukcesów
7. Niepoddawanie się
8. Utrwalanie zmian w przedsiębiorstwie - Zalety i ograniczenia modelu Kottera
- Strategia praktycznego wdrażania zmiany wg modelu Kottera
- Jak polanować wdrożenie? – harmonogram działań i wybór narzędzi
- Projektowe podejście do wdrożenia zmian – lista działań do zrealizowania
- Planowanie zadań, harmonogram działań i określanie odpowiedzialności
- Narzędzia do budowania harmonogramu – np. schemat Gantta
- Wdrożeniowe zasoby: finansowe, rzeczowe, ludzkie i know-how
- Zespół powołany do wdrożenia zmiany
Dyskusja moderowana przez trenera:
- Rozpisanie każdego z celów cząstkowych na konkretne zadania do realizacji
- Określenie wymaganego składu zespołu projektowego
- Dzielenie zadań między członkami zespołu
- Ryzyka i zagrożenia dotyczące wdrożenia zmiany
- Analizowanie działań i przygotowanie listy zagrożeń – realizacja może być zagrożona w wyniku problemów organizacyjnych lub oporu interesariuszy
- Metody zarządzania ryzykiem (szacowanie ryzyka)
- Planowanie działań zapobiegawczych lub alternatywnych wobec zidentyfikowanych ryzyk
- Okres przejściowy po wdrożeniu zmian
- Uczenie adaptacji do „nowego” stanu rzeczy
- Zapobieganie lub radzenie sobie ze spadkiem skuteczności
- Jak zaplanować działania motywacyjne?
- Organizowanie szkoleń i innych działań wzmacniających wdrożenie zmiany
- Weryfikacja wiedzy
- Uczestnicy wypełnią test dotyczący zasad i technik zarządzania zmianą
- Weryfikacja praktycznych umiejętności
- Przygotowanie planu procesów zmian w przedsiębiorstwie:
1. Analiza gotowości do zmiany
2. Planowanie zmiany
3. Wyznaczenie sposobów komunikacji zmiany
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 6 h)
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
- Zadania poszkoleniowe
- E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online
Metody szkoleniowe
Skontaktuj się z nami

