Skuteczna komunikacja
- zwięzłość i klarowność w mowie i piśmie
Cele szkolenia
Komunikacja, zarówno w mowie, jak i piśmie, jest sztuką, porównywalną do rysowania czy malowania. Chociaż talent odgrywa tutaj ważną rolę, to znajomość podstawowych zasad może ujawnić i rozwijać ten talent. Zaniedbany talent ma tendencję do zanikania. Celem szkolenia jest:
- Zapoznanie uczestników z najnowszymi zasadami efektywnej komunikacji w mowie i piśmie.
- Rozwinięcie umiejętności zwięzłego i klarownego formułowania myśli.
- Przedstawienie narzędzi do budowania zdań w sposób, który ułatwia odbiorcy zrozumienie i przyswajanie informacji.
Szkolenie ma na celu wyposażenie uczestników w konkretne umiejętności i wiedzę, które wspierają skuteczne przekazywanie informacji, co jest kluczowe w wielu aspektach życia zawodowego i osobistego.
Najbliższe terminy
szkoleń:
05-06.12.2024 - online
Cena: 1 690 zł netto
Uzyskaj rabat dla swojej Organizacji:
5%
2 os.
10%
3 os.
15%
4 os.
Program szkolenia
- Pisanie jako Proces Informowania i Wywierania Wpływu: Filtry Percepcji
Interaktywne ćwiczenie z trenerem, uświadamiające uczestnikom:
- Znaczenie jasnego celu korespondencji.
- Definiowanie kluczowych elementów korespondencji, której celem jest informowanie i/lub przekonywanie.
- Odpowiedź na pytania:
- Co odbiorcy mają się dowiedzieć?
- Jakie uczucia chcemy wywołać?
- Jakie działania mają podjąć odbiorcy?
- Jak przyciągnąć uwagę odbiorcy?
- Jak zainteresować uczestników?
Elementy komunikacji:
- Kluczowe elementy komunikacji informacyjnej i perswazyjnej.
- Język perswazji w komunikacji.
Przygotowanie przekazu:
- Prezentacja dotycząca filtrów percepcyjnych.
- Zasady zapamiętywania: częstotliwość, pierwszeństwo, świeżość, emocje (znany, ważny), obrazki vs słowa.
Etapy pracy nad efektywną wypowiedzią:
- Analiza obszarów kluczowych:
- Cel – jaki efekt zamierzam osiągnąć?
- Temat – o czym konkretnie mówię?
- Odbiorca – do kogo mówię? Jaki jest profil percepcyjny, poznawczy i komunikacyjny mojego odbiorcy?
- Styl – jak ująć treść stosownie do tematyki, odbiorcy i kontekstu organizacyjnego?
- Prostota Komunikacji
Nawyki utrudniające komunikację:
- Skróty myślowe.
- Niedostosowanie języka do odbiorcy.
- Ignorowanie perspektywy odbiorcy.
- Porozumiewanie się ogólnikami.
Percepcja współczesnego odbiorcy:
- Oczekiwania wobec tekstów mówionych i pisanych.
Cechy skutecznych wypowiedzi:
- Zrozumiałość – prosty język (plain language).
- Konkretność – oddanie sedna sprawy.
- Kompletność – diagnoza kompletności treści.
- Zwięzłość – 80% informacji w pierwszych 20% wypowiedzi.
- Atrakcyjność – treści i forma zachęcające do słuchania.
- Upraszczanie i Skracanie Wypowiedzi – Warsztaty
Dlaczego komplikujemy wypowiedzi?
- Powody przedłużania wypowiedzi.
- Definicja „prostego tekstu”.
- Przykłady (case studies).
- Czy prosty oznacza mniej profesjonalny?
- Użytkowy charakter tekstu.
Zasady upraszczania wypowiedzi:
- Skracanie zdań.
- Zasada „jedna myśl, jedno zdanie”.
- Używanie prostych, zrozumiałych słów.
- Unikanie strony biernej.
- Eliminacja „mówienia o mówieniu”.
- Ograniczenie rzeczowników odczasownikowych.
- Unikanie kancelaryzmów.
- Unikanie imiesłowów.
- Unikanie zbędnego patosu.
- Ograniczenie zbędnych metafor.
- Powrót do zaimków zamiast archaizmów.
- Zasady Korespondencji Email
Kompozycja i rozplanowanie treści:
- Styl, kompozycja, rozplanowanie treści.
- Adresowanie wiadomości (To, CC, BCC).
- Określanie tematu wiadomości.
- Powitanie i podpis.
- Jak zacząć e-mail?
- Wiadomości priorytetowe i potwierdzenie odbioru.
- Wysyłanie odpowiedzi na e-mail.
- Kiedy nie wysyłać klientowi e-maili.
- Załączniki.
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 7 h)
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
- Zadania poszkoleniowe
- E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online