Predykcja, systemy Andon – narzędzia w transformacji cyfrowej zwiększające produktywność
19 kwietnia, 2022Management 4.0
19 maja, 2022Well-being w pracy — czym jest i dlaczego warto o niego zadbać?
Dobre samopoczucie pracowników przekłada się na sukces organizacji! Okazuje się, że pracownicy, którzy odczuwają komfort w pracy, zarówno fizyczny, jak i psychiczny, lepiej wykonują powierzone im zadania, są bardziej zadowoleni z życia i kreatywni.
Z tego artykułu dowiesz się, co to znaczy „well-being” i jak zadbać o dobrostan pracowników. Wyjaśnimy, dlaczego ważną rolą pracodawcy może być poprawa świadomości zdrowotnej zatrudnionych osób i dlaczego warto zwracać uwagę na wewnętrzne potrzeby członków zespołu.
Well-being – czym jest?
Czy istnieje w języku polskim odpowiednik słowa „well-being”? Można go zastąpić wyrazem „dobrostan”. To sytuacja, w której czujemy się komfortowo, bezpiecznie i odczuwamy przyjemność.
Koncepcja well-being zakłada takie podejście do człowieka, które zaspokaja różne jego potrzeby, między innymi potrzebę bezpieczeństwa, realizacji potencjału, radzenia sobie ze stresem, odczuwania szczęścia i zadowolenia z życia oraz wzmacniania swojej odporności psychicznej.
Poczucie dobrostanu wiąże się z optymizmem, co z kolei przekłada się także na zdrowie, ogólne samopoczucie, a nawet na sukcesy życiowe.
Dowiedz się więcej o programie Well-being organizowanym przez Certes
Dobrostan i komfort psychiczny pracowników, dlaczego jest tak ważny?
Well-being obejmuje pięć ważnych elementów, które w skrócie określa się jako PERMA.
- P (positive emotions) – czyli takie emocje jak radość, ciekawość, nadzieja, poczucie zadowolenia, komfortu. Wzmagają one kreatywność, a także wpływają na atmosferę pracy.
- E (engagement) – powoduje, że pracownik wykonuje zadania z oddaniem, zaangażowaniem, jest zmotywowany do działania i odczuwa satysfakcję po zrealizowaniu swoich celów.
- R (relationships) – to wszelkie relacje w otoczeniu, między innymi w pracy. Pozytywne związki między pracownikami sprzyjają twórczemu działaniu.
- M (meaning) – poczucie sensu. Pracownik czuje, że jest potrzebny, że jego praca ma znaczenie dla innych.
- A (accomplishment/achievement) – osiągnięcia, które są doceniane. Skuteczna realizacja celów umożliwia rozwój i przynosi satysfakcję.
Well-being uwzględnia więc różne aspekty życia człowieka, a dążenie do osiągnięcia poczucia dobrostanu i spełnienia jest częścią psychologii pozytywnej, która zakłada osobisty rozwój.
Ponieważ spędzamy w pracy nierzadko ⅓ naszego życia, nie możemy zapomnieć o znaczeniu dobrostanu psychicznego. Pracownicy, którzy odczuwają zadowolenie, są gotowi do wytężonej pracy, potrafią być częścią zgranego zespołu. W wielu firmach ma to więc znaczenie dla powodzenia projektów i biznesplanu.
Dlatego pracodawcy powinni skutecznie zadbać o well-being swoich podwładnych, a korzyści będą odczuwalne po obu stronach. Pracownicy będą lepiej zmotywowani, a dzięki temu produktywni i kreatywni. Rzadziej będę odczuwać stres związany z obowiązkami i będą efektywniej współpracować. Pozytywne podejście do życia i optymizm przekładają się na umiejętność rozmowy, budowania wspólnoty, na lepsze relacje międzyludzkie.
Co ciekawe, well-being nie tylko korzystnie wpływa na stan zdrowia psychicznego, ale poprawia także zdrowie fizyczne, w tym podnosi poziom odporności. Może więc przyczynić się do niższego ryzyka zapadalności na choroby, zmotywować do większej aktywności fizycznej, która zapobiega rozwojowi otyłości i innych chorób cywilizacyjnych.
Dobre samopoczucie psychiczne idące w parze z doskonałą formą fizyczną pracowników to dla organizacji znaczące wartości. Koncepcję well-being można prowadzić w każdej firmie, zapobiegając tym samym obniżeniu nastroju i nieproduktywności.
Well-being w praktyce, czyli co możesz zrobić, aby poprawić komfort pracowników?
Well-being w firmie oznacza zarządzanie poczuciem dobrostanu pracowników. Skoro fizyczne i psychiczne samopoczucie ma wpływ na to, jak osoby funkcjonują w pracy, a tym samym, jak wykonują swoje obowiązki, poziom satysfakcji powinien być stale podnoszony. I można samopoczucie pracowników poprawiać na wiele sposobów.
Podstawową strategią jest inwestowanie czasu i zasobów. Niektóre organizacje wprowadzają programy aktywności fizycznej, takie jak sesje ćwiczeń, by oderwać pracowników od biurek i poprawić ich sprawność. Mogą być to także masaże czy zorganizowane miejsca do wypoczynku i relaksu.
Pozytywne zmotywowanie do ruchu i zadbania o swoje ciało poprzez jogę, stretching, możliwość poleżenia w hamaku albo ucięcia sobie drzemki także przekładają się na lepsze zdrowie psychiczne. Możliwość wyciszenia się i oderwania od obowiązków, by poświęcić się słuchaniu muzyki albo medytacji jest szczególnie ważna w branżach kreatywnych.
Opcją są także konsultacje z psychologiem, spotkania edukacyjne online, różnorodne panele z ekspertami, treningi mindfulness. Trzeba jednak pamiętać, że takie działania nie mogą trwać miesiąc czy dwa. Trzeba przyjąć podejście długofalowe, by przyniosło one widoczne rezultaty.
Well-being w okresie pandemii czy zagrożenia wojną
Obecna sytuacja międzynarodowa związana z trwającą pandemią oraz poczucie zagrożenia wywołane wojną utrudniają osiągnięcie dobrostanu. Dlatego też rolą pracodawcy może być zwrócenie uwagi na samopoczucie pracowników, zapewnienie im warunków do zyskania większego poczucia bezpieczeństwa i zadowolenia, a tym samym utrzymanie motywacji w pracy.
Promowanie aktywności fizycznej, zdrowego odżywania się, zwrócenie uwagi na komunikację w firmie i wygodę pracy, także tej zdalnej, może być kluczowe dla dalszego rozwoju organizacji.
Well-being to wysoka kultura organizacji
W organizacji, w której menadżerowie zdają sobie sprawę z wagi well-being, panuje lepsza atmosfera, a pracownicy częściej odczuwają silną motywację i zadowolenie. Wprowadzenie do przedsiębiorstwa dalekosiężnych programów pomagających uzyskać dobrostan jest też dobrze widziane w oczach aplikujących na ważne stanowiska ekspertów, a także przekłada się na pozytywne opinie o firmie. Well-being pracowników to dobra atmosfera w biurze, większa kreatywność i pozytywna energia, która wpływa na jakość usług i produktów tworzonych przez zespół zadowolonych ze swojej codzienności ludzi!