Charyzmatyczny Lider – bezpłatny webinar
12 sierpnia, 2021Kryzys zaangażowania – bezpłatny webinar
18 sierpnia, 2021Webinar – co to jest? Zdobywaj wiedzę przez Internet!
Autor - Tomasz Cichocki
O autorze:
Trener, coach, konsultant i facylitator z wieloletnim doświadczeniem. Przeprowadził ponad 4000 godzin szkoleń, w tym ponad 1000 godzin wyłącznie dla kadry kierowniczej. Wykładał na studiach podyplomowych, m.in. w politechnikach Łódzkiej, Gdańskiej i Wrocławskiej, Uniwersytecie Szczecińskim, Akademii Leona Koźmińskiego i Uniwersytecie SWPS.
W kontekście pandemii bardzo popularną formą szkoleń stały się webinary. Od technologicznego punktu widzenia wszystko jest jasne. Aby korzystać z tego rodzaju dokształcania wystarczy posiadać komputer i dostęp do Internetu. Specyfika webinarów jest jednak nieco bardziej wielowarstwowa. Szczególnie, jeśli chodzi o odniesienie do skuteczności. Ten artykuł rozwieje wszystkie twoje wątpliwości i odpowie na pytanie: czy e-lerning to w dzisiejszych czasach zbawienie, a może struktura nie przynosząca żadnej skuteczności?
Co to jest webinar?
Mówiąc najprościej – webinar to seminarium internetowe. Rodzaj szkoleń, które odbywają się w perspektywie „teraz”, ale nie „tu”, bowiem każdy z uczestników znajduje się w zupełnie innym miejscu. To właśnie uwarunkowania technologiczne umożliwiły kontakt poprzez różne nośniki tak, aby ułatwić i dostosować formę szkolenia do potrzeb odbiorców. Audiowizualny schemat przedsięwzięcia nie jest skomplikowany.
W webinarze bierze udział osoba prowadząca, czyli prelegent oraz jego odbiorcy. Dzięki specjalistycznym platformom internetowym uczestnicy seminarium internetowego mogą się ze sobą komunikować, a także wymieniać spostrzeżeniami. Dzieje się to zazwyczaj na zasadzie czatu. Prelegenci prowadzący webinaria korzystają bardzo często z prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych oraz wykresów. W ten sposób wszystkie treści są widoczne i jasne dla odbiorców.
Zalety i możliwości webinarów
Czy webinar jest skuteczną formą prezentacji określonych treści? Bardzo istotną zaletą webinaru jest jego interakcyjność. W praktyce oznacza to, że każdy odbiorca uczestniczy w szkoleniu w sposób aktywny i natychmiast może rozwiać wszystkie swoje obiekcje. Identyczną funkcję posiadają szkolenia stacjonarne.
Dlatego też to właśnie webinar zyskał ogromną popularność w czasie trwania pandemii koronawirusa. Mam wrażenie, że coraz bardziej przekonujemy się do rozwiązań technologicznych, do których do tej pory podchodziliśmy z pewną dozą dystansu. Trudno nie zgodzić się, że webinar jest wygodny i łatwo dostępny dla większej rzeszy odbiorców. Jego słuchowo-wzrokowy charakter umożliwia korzystanie z treści edukacyjnych w miejscach z pozoru niemożliwych do odbycia szkolenia. W takim przypadku wystarczy smartfon z dostępem do Internetu, zestaw słuchawkowy i możliwość skorzystania ze zintegrowanej przestrzeni szkoleniowej. Dzięki webinarom zdobywanie wiedzy, a tym samym podnoszenie kwalifikacji stało się nadzwyczaj proste.
Komunikacja online stworzyła nowe perspektywy: poprzez webinary możemy mieć kontakt ze specjalistami z różnych stron świata. Seminarium internetowe sprawdza się również przy cyklicznych spotkaniach i systemach motywacyjnych.
Webinaria na żywo
Specyfiką szkoleń internetowych jest sytuacja online. Webinary wykorzystują najnowsze osiągnięcia techniki i w sposób skuteczny realizują określone treści edukacyjne oraz motywacyjne. Warto wspomnieć, że kursy online od dawna cieszą się popularnością wśród środowisk naukowych. Dzisiaj webinaria są powszechne w innych dziedzinach i branżach gospodarki. Spotkanie na żywo organizowane poprzez udział specjalistycznych nośników multimedialnych to także forma zebrań biznesowych, narad, konsultacji, a nawet spotkań integracyjnych.
Nagrania i materiały szkoleniowej
Walorem merytorycznych spotkań online są z pewnością nagrania i materiały szkoleniowe. Webinar jest najczęściej nagrywany i udostępniany wszystkim uczestnikom. W ten sposób można zweryfikować niejasności i utrwalić zdobytą wiedzę. Przesyłane są również materiały szkoleniowe: najczęściej prezentacje multimedialne i filmy uzupełniające konkretne zagadnienie.
Webinar a wideokonferencja – na czym polegają różnice?
W dobie e-lerningu gatunki szkoleń online zaczynają się błędnie utożsamiać. Bardzo często mylimy webinar z wideokonferencją. Zarówno webinar, jak i wideokonferencja są metodami na komunikację z wieloma osobami w tym samym czasie. Warto pamiętać, że wideokonferencja wymaga konkretnego oprogramowania, a także udziału sprzętów takich, jak mikrofon, głośniki czy kamery video. Aby wziąć udział w webinarium, musisz mieć: komputer, głośniki oraz połączenie z Internetem.
Nie istnieje konieczność korzystania z kamer. W przypadku wideokonferencji interakcja jest dwukierunkowa, natomiast ideą webinaru jest jednokierunkowy przesył danych z możliwością akcji publiczności.
Czego potrzebujesz do uczestnictwa w webinarze?
Uczestnictwo w webinarze nie wymaga posiadania specjalistycznego sprzętu. Wystarczy komputer, smartfon czy tablet. Nieodzowne jest jednak połączenie z siecią. Organizator wysyła najczęściej link do określonej platformy internetowej, gdzie ma się odbyć spotkanie online. Możliwe, że dostaniesz swoje hasło i login.
Po wejściu w konkretną przestrzeń internetową będziesz widział ekran główny, a także trafisz na czat, na łamach którego będzie można uczestniczyć w komunikacji. Ogólna sytuacja i przygotowanie technologiczne pokazuje, iż webinar jest niezwykle skuteczną metodą komunikacyjną i w sposób pełny odpowiada na zapotrzebowanie szkoleniowe na rynku. Wiele firm odchodzi powoli od spotkań stacjonarnych na rzecz webinarów. Stawiamy przede wszystkim na jakość i wygodę.