Motywacja pracowników
Cele szkolenia
W rozumieniu psychologicznym MOTYWACJA oznacza proces, dzięki któremu przyjmujemy określone zachowanie w celu osiągnięcia zamierzonych skutków. Na motywację składają się trzy kluczowe elementy: kierunek, w którym podążamy, ilość wysiłku włożonego w dane zachowanie oraz wytrwałość w dążeniu do celu. Można ją zatem porównać do siły, która popycha nas do działania i sprawia, że nam się chce. Wysoka motywacja powoduje, że określamy sobie cele i wytrwale do nich dążymy, niska prowadzi do spadku aktywności i do tego, że nie podejmujemy działania albo robimy rzeczy byle jak, przy najmniejszym wysiłku lub nie doprowadzamy ich do końca. Nasza motywacja nie jest stała, w tym także motywacja do pracy. Pod wpływem wielu różnych doświadczeń i przeżyć zwiększa się bądź ulega osłabieniu. Nie sposób wskazać wszystkich czynników mających na nią wpływ, ale zwykle można podzielić je na dwie grupy: czynniki zewnętrzne oraz wewnętrzne.
Pierwsze to takie, które leżą poza nami i na które mamy ograniczony wpływ. Może to być na przykład obietnica podwyżki lub awansu. Drugie związane są ściśle z naszymi przeżyciami wewnętrznymi i do pewnego stopnia możemy je kształtować, np. przyjemność odczuwana z wykonywania jakiegoś działania lub chęć nauczenia się czegoś nowego. Innym, często spotykanym rozróżnieniem jest motywacja OD oraz DO nazywana także motywacją kary i nagrody. Motywacja OD (kary lub inaczej negatywna) to siła, która skłania nas do działania w celu uniknięcia nieprzyjemnych konsekwencji. Przykładem może być motywacja do punktualnego stawiania się w pracy, aby uniknąć reprymendy ze strony przełożonego. Motywacja DO (nagrody lub inaczej pozytywna) to siła, która wywołuje określone zachowanie w celu otrzymania nagrody. Na przykład przychodzenie do pracy przed czasem, aby realizować pasjonujący projekt. Zatem celem szkolenia „Motywacja pracowników” jest nie tylko wyposażenie Uczestników w wiedzę o mechanizmach i instrumentach służących budowaniu zaangażowania i motywacji do pracy, ale także pokazanie i uświadomienie w jaki sposób powinniśmy korzystać z danych nam narzędzi podnoszących zaangażowanie podwładnych.
Korzyści dla uczestnika
- Właściwa komunikacja interpersonalna
- Umiejętność dobierania efektywnych czynników motywujących w kontekście indywidualnej sytuacji pracownika
- Udzielanie wspierającej informacji zwrotnej
- Motywowanie pracowników w kontekście macierzy przywództwa Kena Blancharda
Korzyści dla organizacji
- Wzrost zaangażowania
- Wzrost efektywności pracownika
- Otwarta komunikacja w zespole
- Wzmocnienie współpracy w zespole
- Kształtowanie kultury organizacyjnej
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Siła motywacji
- Analiza kluczowych czynników sukcesów „Tort sukcesu”:
- Wiedza zawodowa – wpływ 10%
- Wiedza nabyta – wpływ 15%
- Umiejętności osobiste – wpływ 25%
- Własne nastawienie (motywacja) – wpływ 50%
- Na ile motywowanie, stanowi priorytet menedżera?
- Skłonność do przyłapywania ludzi na porażkach
- Dlaczego w motywowaniu jesteśmy niczym „Dzwon Zygmunta”?
- Problem zewnątrz-sterowności pracowników
- Działanie motywacji i różnorodność czynników motywacyjnych
- Jak budować u członków zespołu motywację – na przykładzie prawdziwej historii Francoisa Pienaara (ilustracja filmowa „Invictus”)
- Rodzaje bodźców motywujących:
- Pozytywne/negatywne
- Fizyczne/psychiczne
- Rytualne/spontaniczne
- Pozytywne/ negatywne
- Bodźce „0”
- Osiem kotwic motywacyjnych: finanse, bezpieczeństwo, relacje międzyludzkie, prestiż, rozwój umiejętności, wyzwania, decyzyjność, kariera – jak je realizować w mojej firmie?
- Teorie motywacji (do wyboru). Hierarchia potrzeb A. Maslowa. Dwuczynnikowa teoria F. Herzberga
- Skąd pojawiają się różnice? Dlaczego tak różne jest postrzeganie tego samego tematu przez przełożonych i podwładnych?
- Sposoby zdobywania informacji o potrzebach i wartościach pracownika
- Style kierowania a motywowanie
- Charakterystyka stylów kierowania i ich oddziaływanie na motywowanie i zaangażowanie pracowników
- Autodiagnoza – jaki jest mój dominujący styl kierowania ludźmi?
- Dopasowywanie stylów kierowania do etapu rozwoju zawodowego, potrzeb i wewnętrznych motywatorów pracownika
- Dobór zadań i komunikowanie celów pracownikowi/zespołowi w sposób motywujący i budujący zaangażowanie
- Rola informacji zwrotnej w procesie motywowania. Motywująca krytyka
- Zasady przekazywania informacji zwrotnej – po co, jak i kiedy?
- Konstruktywna informacja zwrotna metodą FUKO
- Jak udzielać wspierającej informacji zwrotnej pracownikowi?
- Prowadzenie rozmowy korygującej i dyscyplinującej w sposób motywujący
- Rozmowa informująca o podjęciu sankcji
- Jak budować zaangażowane zespoły?
- Wyniki badania Q12 Instytutu Gallupa – wnioski i co możemy w praktyce wdrożyć?
- Źródła motywacji zespołu. Jak zmienić grupę w zaangażowany zespół?
- Znaczenie norm i zasad współpracy w zespole w budowaniu zaangażowania
- Synergia motywowania – jak za pomocą jednego działania motywować wielu członków zespołu?
- Partycypacyjny model współpracy – zasady i praktyczne wskazówki
- Przywództwo sytuacyjne a generowanie motywacji w ludziach
- Określanie poziomu gotowości pracowników do podjęcia określonych zadań
- Jak dopasować odpowiedni styl przywództwa do poziomu gotowości podwładnego? – case study
- Najczęstsze błędy liderów, czyli zła diagnoza poziomów R1 i R4
- Wnioski z odkrycia modelu przywództwa sytuacyjnego Herseya i Blancharda
- Stworzenie praktycznych narzędzi motywacyjnych i budujących zaangażowanie
- Sprzedażowe podejście do motywowania (czyli dostosowanie bodźców do potrzeb)
- Katalog narzędzi pozafinansowych
- Trening rozmowy motywującej
- Plan działania dla poszczególnych pracowników – ćwiczenia praktyczne
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Podczas dwóch dni warsztatowych skoncentrujemy się przede wszystkim na pokazaniu i głębokim zrozumieniu, czym jest motywacja i jaka jest rola menedżera w tworzeniu motywacyjnego środowiska pracy. Poruszymy kwestię efektywnego motywowania, czyli zasad i dobrych praktyk. Będziemy pracować na świadomości wpływu stylów zarządzania na motywację pracowników. Wyposażymy Uczestników w narzędzia motywowania i ich umiejętne dopasowanie do indywidualnych potrzeb pracowników. Podczas warsztatu Uczestnicy poznają także metody budowania zaangażowania oraz poszukiwanie najlepszych narzędzi dla swojego zespołu/pracowników (mi.in. w oparciu o wyniki badania Q12 Instytutu Gallupa). Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |