Lean - Kształtowanie relacji
i doskonalenie metod pracy w nowoczesnej organizacji produkcyjnej
Cele szkolenia
Doskonalenie metod pracy TWI to technika wspomagająca opracowanie lepszego sposobu wykonywania czynności i operacji. Jej zastosowanie pomaga zwiększyć liczbę wytwarzanych, dobrych jakościowo produktów oraz prowadzi do skrócenia czasu wykonywania zadań. Pozwala również wprowadzić standard akceptowany zarówno przez przełożonych, jak i podwładnych. Jest to jedna z niewielu w pełni uniwersalnych metod – nadaje się do analizy i usprawniania dowolnego typu zadań produkcyjnych
bez względu na to, czy są to prace powtarzalne, czy czynności wykonywane sporadycznie.
Ideą przewodnią szkolenia jest ujęcie w przystępny sposób fundamentalnych zasad zarządzania zespołem produkcyjnym zarówno z perspektywy kadry zarządzającej jak i wymagań w odniesieniu do pracowników. Program pozwala nabyć kluczowe umiejętności z zakresu efektywnego i skutecznego przewodzenia
i zarządzania zespołami poprzez określenie reguł i zasad pracy zespołu, ram odpowiedzialności
oraz decyzyjności w ramach przyznanych uprawnień oraz zasad statystycznego sterowania procesem produkcyjnym.
Relacje przełożonego z podwładnymi mają wpływ na pracę zespołu i motywację do ciągłego doskonalenia. Relacje z pracownikami wg metody TWI uczą w praktyce, jak zapobiegać konfliktom, stosując podstawy dobrych relacji i jak radzić sobie z nimi szybko i skutecznie, kiedy się pojawią. Rozwiązywanie problemów
w kontaktach międzyludzkich opiera się tu na 4 krokach: zebraniu faktów i opinii osób związanych
z problemem, przemyśleniu działań, ocenie ich skutków oraz wdrożeniu i monitorowaniu rezultatów.
Korzyści dla uczestników
Podczas szkolenia uczestnicy nauczą się:
- Zmniejszenie odpadów i braków (poprawa jakości).
- Zmniejszenie uszkodzeń maszyn i narzędzie.
- Zmniejszenie liczby wypadków
- Przyśpieszenie włączenia nowych pracowników.
- Podejście pracowników do pracy w taki sam sposób - standaryzacja.
- Zwiększenie mobilności podwładnych w pracy (wszechstronność).
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program kursu
- Wprowadzenie do warsztatów szkoleniowych
- Prezentacja trenera i uczestników warsztatów.
- Omówienie głównych elementów i agendy szkolenia.
- TWI w pigułce – geneza powstania i trendy rozwojowe podejścia.
- Rola – instruktora TWI.
- Krytyczne kompetencje instruktora TWI.
- Główne etapy procesu TWI.
- Myślenie równoległe – warsztat symulacyjny lean
- Brainstorming - burza mózgów.
- Synektyka.
- Morfologia.
- Technika delficka.
- Porównania analogii.
- Metoda Crawforda.
- Analiza drzew decyzyjnych.
- Rozwój umiejętności analitycznego podejscia do problemu
- Określanie przyczyn problemu i znajdywania odpowiednich i skutecznych rozwiązań.
- Rozwój umiejętności znajdowania powiązań pomiędzy przyczynami problemu.
- Indywidualne i zespołowe podniesienie efektywności pracy nad nowymi rozwiązaniami.
- Identyfikacja barier myślenia kreatywnego osłabiających efektywność zespołu.
- Nabycie płynności w korzystaniu z technik umożliwiających "Wyjście poza utarty tok myślenia"
- Zdolność koncentracji uwagi w trudnych warunkach.
- Szybkość i dokładność spostrzegania.
- Umiejętność jednoczesnego analitycznego i całościowego rozumienia danych skumulowanych.
- Wybrane narzędzia zarządzania
- Analiza danych macierzowych.
- Wykres przyczynowo-skutkowy.
- Wykres podobieństw.
- Macierz priorytetów i hierarchia analityczna.
- Struktura decyzyjna w organizacji biznesowej.
- Przedstawianie rozwiązań do akceptacji decydentów (techniki: As Is–To Be oraz Value Proposition).
- SPC vs. MSA
- Znaczenie danych w analizie, błędne decyzje i ich skutki, zmienność w procesach,
- Przygotowanie planu pomiaru.
- Weryfikacja systemu pomiarowego.
- Sposób przeprowadzenia i analiza danych.
- Metody usprawnienia systemu pomiarowego.
- Metody statystycznej analizy procesu
- Podstawowe miary statystyczne: definicje rozstępu, wartości średniej, mediany, odchylenia standardowego, wskaźników statystycznych, istota, wady i zalety oceny liczbowej.
- Karty kontrolne, podział i zastosowanie: x-r (dane ciągłe), p (dane dyskretne).
- Wskaźniki cp, cpk, cm, cmk, pp, ppk.
- Plan próbkowania, próba reprezentatywna, zagrożenia podczas zbierania danych
- Definiowanie zmienności.
- Rozkład normalny - Istota i zastosowanie w procesie produkcyjnym
- Istota rozkładu normalnego.
- Badanie normalności danych.
- Ocena wadliwości procesu z wykorzystaniem dystrybuanty rozkładu normalnego.
- Poziomowanie systemu ssącego – przegląd rozwiązań w firmach produkcyjnych
- Zasady budowy systemu ssącego.
- Cel stosowania kanbana w firmie produkcyjnej.
- Kanban produkcyjny.
- Kanban sygnalizacyjny.
- Kanban transportowy.
- Kanban dostawcy.
- Kanban tymczasowy.
- DDMRP (Demand Driven Material Requirement Planning) – czyli optymalizacja zapasów ukierunkowanych na zlecenia i poprawę relacji z dostawcami.
- Rola lidera I przywództwo – Sekrety skutecznego działana w środowisku lean.
- Pięć wymagań dla dobrego przełożonego zgodnie z metodą TWI.
- TWI – co to tak naprawdę oznacza w praktyce – różne aspekty wdrożenia w podejściu Lean.
- Pracownik a przełożony w środowisku Lean.
- Problemy nowych i doświadczonych przełożonych.
- Przywództwo i kierowanie - definiowanie przywództwa.
- 8 kroków do przywództwa w środowisku Lean.
- Cechy i rola lidera w zespole i organizacji.
- Instruowanie pracowników
- Co to znaczy instruować?
- Podstawowe błędy popełniane w trakcie instruktażu – zadanie symulacyjne.
- Przegląd właściwych reakcji dotyczących eliminacji barier i przyczyn niewłaściwego podejścia do instruowania.
- Style przywództwa i ich wykorzystanie w organizacji
- Jaki jest mój styl przywództwa?
- Moja droga rozwoju menedżerskiego.
- Koncepcja przywództwa sytuacyjnego Blancharda w środowisku Lean.
- Motywacja instruktora i ucznia w TWI.
- Komunikacja motywująca w lean
- Udzielanie pozytywnej informacji zwrotnej.
- Konstruktywna krytyka.
- Rozmowy rozwojowe i oceniające z pracownikami.
- Rozmowy korygujące zachowania, stopniowanie reakcji.
- Coaching zespołu – Narzędzia wsparcia dla kierownika
- Podstawowe zasady budowania zespołu – recepta czy konieczność?
- Zdrowy Coaching – czyli jak zwiększyć motywację do działania.
- Zasady ustalania priorytetów i wyznaczania celów krótko i długoterminowych.
- Postępowanie lidera w sytuacjach kryzysowych – metodyka postępowania.
- Podstawy budowania dobrych relacji i zarządzania konfiktem
- Problemy w relacjach pracowniczych – źródła i możliwości ich rozwiązania.
- Narzędzia i techniki rozwiązywania problemów.
- Natura, rozwój, dynamika konfliktów.
- Rodzaje konfliktów.
- Rozpoznawanie przyczyny konfliktów.
- Konsekwencje konfliktów.
- Komunikowanie się w konflikcie – dynamika, metody doprowadzania do zmiany, zniekształcenia komunikacji, rozwiązywanie sporu.
- Metoda IP, cztery kroki przygotowania szkoleń przez zwierzchnika dla podwładnych
- Arkusz Podziału Pracy – przygotowanie i możliwości wykorzystania.
- Odpowiednie przygotowanie instruktora i szkolonego pracownika.
- Obserwowanie podwładnego podczas wykonywania danej czynności.
- Monitorowanie postępów pracy podwładnego.
- Identyfikacja i przełamywanie barier w sprawnym komunikowaniu się w realiach TWI
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania.
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu.
- Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów.
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm).
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania .
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się.
- Skuteczne koordynowanie działań w zespole
- Aspekt wielowymiarowej komunikacji.
- Opanowanie sztuki przekonywania.
- Sztuka zadawania właściwych pytań i udzielania precyzyjnych odpowiedzi.
- Czym jest pozytywna krytyka i jak ją wykorzystywać.
- Sztuka podejmowania trafnych decyzji
- Przypomnienie priorytetów zadań.
- Skuteczne delegowanie zadań.
- Zasada ABC.
- Wprowadzanie dyscypliny i standardów w środowisku Lean.
- Podsumowanie warsztatów szkoleniowych I wnioski końcowe
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Metody dopasowujemy do potrzeb zebranych od Uczestników, Przełożonych
i HR. Bardzo często są dokonujemy odsłuchy rozmów prowadzone w ramach analizy potrzeb szkoleniowych. Najczęstsze metody szkoleniowe to: scenki diagnostyczne, scenki treningowe, symulowanie trudnych rozmów, ćwiczenia w podgrupach, prezentacje różnych modeli, testy. Program przeznaczony jest dla praktyków biznesu, koncentruje się na efektywnych modelach, technikach i dobrych wzorcach sprawdzonych w różnych organizacjach i popartych przykładami. Szkolenie pomyślane jest jako interaktywny warsztat, gdzie udział uczestników szkolenia sięga 80% czasu. Program przebiega według następującej dynamiki: mini wykłady o zasadach, modelach, technikach
i narzędziach (wiedza), oraz ćwiczenie nowych technik radzenia sobie
z obiekcjami oraz zapobiegania takim sytuacjom (umiejętność).
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |