Sztuka zwięzłego konkretnego wypowiadania się
Cele szkolenia
Mówienie uchodzi za sztukę, podobnie jak rysowanie czy malowanie. I o ile niebagatelną rolę pełni tutaj talent, to jednak poznanie podstawowych zasad sprawić może, że ów talent się ujawni. Podobno talent niewykorzystywany zanika. Celem szkolenia „Sztuka zwięzłej wypowiedzi" jest zapoznanie uczestników z najnowszymi zasadami efektywnego wypowiadania się, rozwinięcie umiejętności zwięzłego formułowania myśli oraz poznanie narzędzi do budowania zdań w taki sposób, aby ułatwić odbiorcy jego słuchanie.
Korzyści dla uczestnika
- Zapoznanie z najnowszymi zasadami efektywnego wypowiadania się.
- Poznanie narzędzi do budowania wypowiedzi tak, by ułatwić jej odbiór.
- Rozwinięcie umiejętności konkretnego i zwięzłego formułowania myśli.
- Uświadomienie czynników wpływających na przyswajanie tekstu przez odbiorcę.
Korzyści dla organizacji
- Udrożnienie komunikacji j w organizacji
- Oszczędność czasu poprzez skrócenie wypowiedzi
- Uniknięcia błędów komunikacyjnych
- Wzrost poprawności językowej
- Upraszczanie języka specjalistycznego w firmie
- Poprawa wizerunku organizacji
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Teksty na miarę XXI wieku
- Percepcja współczesnego odbiorcy i jego oczekiwania wobec tekstów mówionych.
- Nasze „złe” nawyki, przyzwyczajenia i przekonania.
- Cechy skutecznych wypowiedzi:
- Zrozumiała – idea prostego języka (plain language)
- Konkretna – jak oddać sedno sprawy?
- Kompletna – jakie pytania diagnozują kompletność treści?
- Zwięzła – 80% informacji w pierwszych 20% wypowiedzi.
- Zachęcająca do słuchania - atrakcyjny pod względem treści i formy
- Upraszczanie i skracanie wypowiedzi – warsztaty (w oparciu o casy).
- Dlaczego tak komplikujemy wypowiedzi?
- Dlaczego tak je przedłużamy?
- Co to znaczy „prosty tekst”?
- Dobre przykłady (casy).
- Czy prosty to „mniej profesjonalny”?
- Użytkowy charakter tekstu.
- Zasady upraszczania wypowiedzi. Warsztaty
- Zasady skracania zdań.
- Zasada 1 myśl, 1 zdanie.
- Używanie prostych zrozumiałych słów (dedykowany, kazuistyczny, składam zapytanie, w dniu dzisiejszym).
- Dlaczego tak komplikujemy wypowiedzi?
-
-
- „Mówienie o mówieniu” (Informujemy, zawiadamiamy, Pragniemy przypomnieć/nadmienić)
- Rzeczowniki zobmie (odczasownikowe). (Moim ulubionym zajęciem jest czytanie)
- Kancelaryzmy („W celu… W przypadku… W związku z…)
- Unikaj imiesłowów (-ąc, -łszy, -wszy) - wydłużają czas potrzebny na zrozumienie informacji
- Unikaj zbędnego patosu (obecnie przebywam na urlopie).
- Unikaj zbędnych metafor (“złodziej dokonał włamania i oddalił się z miejsca zdarzenia przez otwór okienny”.
- Powrót do zaimków (ten, ta, to) zamiast (ninijeszy, przedmiotowy, rzeczony…)
- Archaiczne naleciałości (Warszawa, dnia….)
-
- Etapy pracy nad efektywną wypowiedzią
- Analiza obszarów kluczowych:
- Cel – jaki efekt zamierzam osiągnąć?
- Temat – o czym konkretnie mówię?
- Odbiorca – do kogo mówię? jaki jest profil percepcyjny, poznawczy i komunikacyjny mojego odbiorcy?
- Styl – jak ująć treść stosownie do tematyki, odbiorcy i kontekstu organizacyjnego?
- Analiza obszarów kluczowych:
-
- Tworzenie szkicu merytorycznego:
- Plan tekstu – przegląd metod pracy z porządkowaniem informacji (mindmapa, post-it)
- Wybór sposobu organizacji treści: od ogółu do szczegółu, chronologia, przyczyna – skutek, problem – rozwiązanie, pytanie – odpowiedź itp. co opisać co wizualizować
- Wstęp – rola wstępu, tworzenie dobrego początku: reguła odwróconej piramidy, rola lidów
- Mocne zakończenie – wnioski, podsumowanie, wezwanie do działania, wskazanie źródeł dodatkowych informacji
- Tworzenie szkicu merytorycznego:
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Metody szkolenia: gry indywidualne i zespołowe, analiza studiów przypadku, scenki przygotowane wcześniej i improwizowane, dyskusje moderowane, autorefleksja, sesje warsztatowe w parach/grupach, brainstormy grupowe z prezentacją wyników i ich omówieniem. Szkolenia są interaktywne i wymagają dużego zaangażowania uczestników (do 80% czasu), co pozwala zastosować im poznaną wiedzę i narzędzia, już na zajęciach. W trakcie warsztatów trenerzy stosują zasadę PBL (Problem Based Learning) pozwalającą na twórczą pracę zespołową i poszukiwanie rozwiązań zdefiniowanych problemów. Praca oparta jest na podejściu Kolba do zdobywania wiedzy przez dorosłych a większość programu warsztatów przebiega według następującej dynamiki: ćwiczenia otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość), mini wykłady o zasadach, technikach, taktykach i narzędziach (wiedza), ćwiczenie nowych technik odnalezienia się w zmianie (umiejętność).
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym, korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |