Zarządzanie zmianą
moja rola w zmianie
Cele szkolenia
Umiłowanie człowieka do zachowania swojego status quo sprawia, że często pożytkuje on swoje siły i kreatywność na zachowanie tego, co już ma, z tą samą energią, jaka konieczna byłaby do zmiany służącej nie tylko jemu samemu, ale i otoczeniu. Dzieje się tak często dlatego, że zmiana kojarzona jest z redefinicją naszej rzeczywistości, z „przewrotem” niemal, kalkulowanym jako ogromny koszt (psychiczny, bytowy, fizyczny). Gdyby jednak to zredukować do myślenia o zmianie, jako o nowym, a nie gorszym i zagrażającym, okazuje się, że człowiek w zmianie bywa lepiej zorganizowany, zmotywowany, bardziej uważny i ciekawszy wyniku swoich działań. Co więcej, zmiana, ta niewielka i ta duża, to niejednokrotnie okazja do tego, by odkryć swoje nowe kompetencje bądź wzmocnić te już uświadomione.
Organizacja jest jak organizm ludzki, który wzrasta, rozwija się i ma moc przystosowywania się do swojego zmieniającego się otoczenia. I tak, jak ów organizm poddawany jest różnym czynnikom zewnętrznym i wewnętrznym wpływającym na jego ogólną kondycję. Kondycja ta to nie tylko objaw, ale i źródło ważnych informacji, gdzie teraz jesteśmy i czy to do czego zmierzamy jest wciąż aktualne. Czy zasoby, które posiadamy są wystarczające do tego, by realizować nasze cele i zamierzenia.
Wszystko się zmienia, poza prawem do zmian. Skoro tak jest w istocie, zasadnym jest zadać sobie pytanie: czy chcę zostać poddany zmianom bez własnego udziału, czy uczynić z nich swój sukces – biorąc w nich udział i odpowiedzialność za nie? Celem szkolenia „Zarządzanie zmianą/ moja rola w zmianie” jest nie tylko wyposażenie uczestników w wiedzę o zmianach w organizacji, ale także pokazanie i uświadomienie, w jaki sposób postawa wobec zmian wpływa na jakość i efektywność pracy, a w konsekwencji na wewnętrzną motywację oraz poziom satysfakcji z pracy.
Korzyści dla uczestnika
- Wiedza dotycząca tego jak komunikować zmiany, jak je wyjaśniać, a nie tylko o nich informować – rola precyzowania celów zmiany, jej etapów oraz przewidywanych rezultatów
- Umiejętność komunikowania zmiany w sposób motywujący zespół do współdziałania
- Właściwe wspieranie wdrażania zmian, znajomość strategii komunikacyjnych zgodnych z kulturą organizacyjną, wpływających na budowanie pozytywnych postaw wobec zmian
- Tworzenie komunikacji dwukierunkowej (dialogu) w zmianie - rola dialogu w budowaniu klimatu sprzyjającego wdrażaniu zmian
Korzyści dla organizacji
- Redukcja kosztów związanych z wprowadzaniem zmian
- Budowanie kultury świadomości
- Wzmocnienie współpracy w organizacji
- Skrócenie czasu wprowadzania zmian w organizacji
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Wstęp do zarządzania zmianą
- Czym charakteryzuje się współczesny biznes i dlaczego zmiany są nieuniknione? – wykład wprowadzający
- Gra wprowadzająca w zagadnienia zmiany, której celem jest zaobserwowanie czynnika psychologicznego i naturalnych reakcji człowieka na zmianę
- Zmiana, jako przejście od zagrożenia do szansy – ćwiczenie
- Doświadczenie zmiany w praktyce – kształtowanie świadomości nieuchronności zmian – część 1 gry „Przebudowa osiedla”. Celem gry jest doświadczenie i analiza zmiany z punktu widzenia zarządu, menedżera i pracownika liniowego. Podczas gry menedżerowie doświadczają silnych emocji i wypracowują efektywne techniki radzenia sobie w sytuacji zmiany oraz przeprowadzania pracowników przez jej proces. Po zakończeniu gry omawiane są kluczowe czynniki sukcesu oraz procesy komunikacyjne, które przyspieszają wdrażanie nowych zachowań (własnych i innych osób.
- Ja w ZMIANIE
- „Mój osobisty proces zmian” – auto-test (Uczestnicy diagnozują własne reakcje na zachodzące zmiany w organizacji, wynik testu pokazuje, w której fazie zmiany obecnie znajduje się menedżer)
- Fazy zmian – wykład interaktywny
- Faza zaprzeczenia – jak ją rozpoznać? Zagrożenia wynikające ze zbyt długiego czasu przebywania w fazie zaprzeczenia
- Faza oporu – logiczne, psychologiczne i socjologiczne źródła oporu
- Faza eksperymentowania, czyli jak zaczynamy dostrzegać pozytywne kwestie na przyszłość
- Faza zaangażowania i czas na kolejne zmiany
- Case study: „Przeprowadzka do Krakowa” - celem pracy jest zaobserwowanie i utrwalenie wiadomości dotyczących czterech faz zmian
- „Jak pomóc sobie przejść przez cztery fazy procesu” – wykład interaktywny
- Osobisty plan zarządzania zmianą – arkusz samorozwoju menedżera (w arkuszu tym menedżer analizuje własne obawy i środki zaradcze w poszczególnych fazach procesu zmiany, koncentruje się na sposobach aktywnego poszukiwania informacji i zasobów, analizuje własną rolę w zmianie oraz kształtuje osobiste pozytywne nastawienie)
- Fragment filmu, w którym pokazane są trzy pierwsze fazy procesu zmiany oraz sposób, w jaki bohater filmu radzi sobie w trudnej sytuacji
- Wspieranie innych w zmianie
- „Jak przeprowadzać innych przez fazy zmiany?” – wykład wprowadzający
- Fragment filmu prezentujący, jak wspierać innych i jakie dziania może podjąć menedżer, gdy pracownik wraca od eksperymentowania do oporu
- „Moi podwładni” – diagnoza pracownika w kontekście zmiany, analiza fazy zmiany na podstawie zaobserwowanych zachowań pracownika
- „Zmiana na wesoło” – zabawa, w której Uczestnicy uczą się nastawiać własną percepcję na obserwowanie zmian u innych
- Scenki sytuacyjne - menedżerowie otrzymują opisy sytuacji, a następnie rozgrywają scenki, w których ich zadaniem jest przeprowadzenie pracowników z fazy oporu do zaprzeczenia, z fazy zaprzeczenia do oporu, z fazy oporu do eksperymentowania oraz z fazy eksperymentowania do zaangażowania. W zadaniu tym menedżerowie korzystają ze zdobytych w poprzednich ćwiczeniach umiejętności. Po rozegraniu scenek trener wraz z uczestnikami omawiają zachowania menedżera, które wspierały lub hamowały pracownika w przechodzeniu przez proces zmiany
- Mity dotyczące komunikacji w zmianie – wykład interaktywny
- Akceptacja zmian a poziom doinformowania – prezentacja i omówienie wniosków statystycznych
- Zmiana w organizacji
- Model Jon Koster LeadingChange – etapy zmiany w organizacji - omówienie
- Etap I: przygotowanie fundamentów „Jak zdobyć zwolenników zmiany?”, część 2 gry „Przebudowa osiedla” - na etapie tym liderzy zmiany przygotowują prezentacje, których celem jest zbudowanie wśród pracowników gotowości i energii do zmiany, przedstawiają pozytywną jej wizję, argumentują i w oparciu o „twarde” fakty pokazują nieuchronność zmiany
- Etap II: planowanie - na tym etapie uczestnicy dokonują „analizy pola sił”, określają priorytety i tworzą szczegółowy plan działania
- Etap III: wdrożenie zmiany - na etapie tym menedżerowie stosując „burzę mózgów”, wdrażają zmiany dotyczące gry „Przebudowa osiedla”, budują wiarygodność i pokonują bariery kładąc nacisk na efekty i szybkie zwycięstwa
- Etap IV: zamrożenie efektów - wykład interaktywny i dyskusja dotycząca efektywnych sposobów zamrażania zmian w organizacji, z uwzględnieniem takich aspektów jak: przestrzeganie nowych standardów, badanie efektywności, motywowanie
- Podsumowanie merytoryczne szkolenia
- Quizz pytań
- Puzzle
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw kontakt,
a odezwiemy się do Ciebie!
Metodyka szkolenia
Szkolenie ma na celu nauczenie praktycznych umiejętności, dlatego główny nacisk położony jest na wykonywanie ćwiczeń. Wśród nich można wymienić takie, które realizowane są indywidualnie, w parach i w kilkuosobowym zespole – do każdej umiejętności dopasowywany jest odpowiedni tryb prowadzenia ćwiczenia, aby świeżo nabytą wiedzę stosować w najlepszych do danej sytuacji warunkach. Na potrzeby treningu przygotowany są dodatkowo quizy, scenariusze spotkań do odegrania, filmy, nagrania audio i rekwizyty, a także analiza case studies.
Samodzielne szukanie rozwiązań, bezpośrednie wykorzystanie informacji szkoleniowych i otwarta dyskusja dają pewność, że każdy Uczestnik zakończy trening nie tylko z teoretyczną wiedzą, ale i swobodą w jej praktycznym stosowaniu.
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym, korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |
Powiązane produkty: