Dzień dziecka z CERTES 2023
1 czerwca, 2023Raport „Niezauważona kompetencja przyszłości”
6 czerwca, 2023Storytelling – co to jest? Jak stosować w biznesie?
Mówiąc najprościej, storytelling to opowiadanie historii związanych z marką. Włączony w strategię marketingową organizacji, może w dalszej perspektywie przynosić efekty w postaci wzrostu zainteresowania marką i jej działalnością. To technika, która wymaga kreatywności, ale i kilku praktycznych umiejętności. Jakie dokładnie korzyści przynosi storytelling w biznesie i ile trzeba na nie czekać?
Czym jest storytelling?
Analizując storytelling jako metodę marketingową, należy zaakcentować w niej wartość opowieści, którą wykorzystuje się w celach promocyjnych konkretnej marki i jej produktu. Prezentowana przez firmę historia powinna tworzyć logiczną i uporządkowaną całość faktów oraz mieć wyraźne przesłanie. Jeśli chodzi o storytelling w reklamie, powinien również nieść za sobą pewien emocjonalny ładunek, aby móc skutecznie wpłynąć na odbiorcę.
W ramach storytellingu wykorzystuje się skłonność człowieka do chęci budowania z informacji wokół spójnej historii o świecie. Tak naprawdę taka strategia towarzyszyła ludziom od wieków – przekazywane sobie ustnie historie i legendy angażowały słuchaczy, nierzadko motywując do konkretnego działania czy postawy.
Dowiedz się więcej na szkoleniu: Storytelling w sprzedaży
Dlaczego za sukces działań promocyjnych i reklamowych tak bardzo odpowiada dobrze skonstruowane opowiadanie? Definicja tego terminu głosi, że w swojej ogólnej wymowie opowieści potrafią odnosić się do świata ludzkich wartości.
Dzięki nim powstaje wspólnota, której każdy człowiek potrzebuje. Co więcej, w takiej historii każdy może znaleźć odniesienie do swojej sytuacji – dobrze skonstruowany storytelling sprawia, że odbiorca może się przejrzeć w przedstawianej historii jak w lustrze i tym samym utożsamić z marką. Być może właśnie to wpłynie np. na decyzję zakupową konkretnego produktu.
Storytelling wzmacnia strategię marketingową – dlaczego warto wykorzystywać go w biznesie?
Istnieje kilka zasadniczych cech storytellingu, które decydują o popularności tej metody w szeroko rozumianym biznesie. To właśnie one wpływają na wzmocnienie całej strategii marketingowej firmy, a nierzadko stanowią wręcz jej podstawę.
Dlaczego tzw. storytelling marketing cieszy się dziś tak dużą popularnością? Te cechy przekonują managerów najbardziej:
- abstrakcyjne i złożone komunikaty można przedstawić w przystępnej formie – jeśli dany komunikat zawiera dużo liczb, statystyk czy faktów, o wiele lepiej zaprezentować je na ciekawym przykładzie „z życia wziętym” niż w postaci suchych danych. Treści będą wówczas o wiele lepiej przyswajalne,
- uproszczony obraz złożonych koncepcji – storytelling to m.in. przytaczanie przykładów zastosowań wybranych koncepcji. W ten sposób można zaprezentować pomysły rozwiązań, do których chce się namówić swoich odbiorców,
- marka jawi się klientom jako bliższa im problemom i dylematom; zamiast standardowego komunikatu marketingowego lepiej postawić na opowieść wyjętą spomiędzy historii klientów lub pracowników związanych z marką. Takie opowieści wzbudzają emocje, a te wywołują konkretną reakcję.
Poznaj wszystkie szkolenia sprzedażowe
Jak tworzyć skuteczne historie-storytelling?
Warto pamiętać, że nawet najciekawsza opowieść nie wystarczy, jeśli nie spełni kilku podstawowych warunków marketingowych. Storytelling w biznesie wymaga zatem:
- zdefiniowania targetu, czyli grupy odbiorców opowieści (może to być zarówno cała grupa, jak i jedna osoba, na działaniu której Ci zależy),
- wyznaczenia konkretnego celu komunikatu w postaci opowiadania (może to być budowanie wizerunku marki, zwiększenie sprzedaży itp.). Pozwoli to dokładnie określić, co chce się przekazać wraz z daną historią, ponieważ nie powinna ona przytłaczać zasadniczego przekazu,
- określenia swoich oczekiwań względem odbiorcy, czyli mówiąc najprościej CTA (zachęcenie do konkretnego działania w formie komunikatu „zrób to!”). Wezwanie do działania musi być jasne, czytelne i wyrażone prostym językiem,
- wyboru odpowiedniego medium do przekazania historii (może to być grafika, materiały audio czy video). Oczywiście należy pamiętać, aby forma nie przerosła treści, a w przypadku tej pierwszej masz do wyboru: teksty blogowe, teksty na stronie, posty w social media, case study, video na YouTube lub innego rodzaju streaming na stronie.
Pamiętaj przy tym, aby zadbać o odpowiednią promocję kreowanej historii. Storytelling w reklamie musi zostać odpowiednio wyeksponowany, aby odniósł skutek.
Przykłady storytellingu
Storytelling to narzędzie w marketingu, które pozwala skutecznie budować silne emocjonalne więzi z odbiorcami i wpłynąć na utrwalenie marki w ogólnej świadomości. Istnieje kilka sprawdzonych przykładów takiej strategii, które można dopasować do swojej branży, celów i możliwości.
- Case studies, czyli opowieści o sukcesach klientów lub przedsiębiorstw, które mogą stanowić dla innych inspirację.
- Historie założycielskie, a więc uchylenie rąbka tajemniczy o tym, jak dana firma została założona i jakie były jej początki. Klient o wiele chętniej będzie się z nią później utożsamiał.
- Historie klientów to z kolei żywe przykłady tego, jak promowany produkt czy usługa zmieniły czyjeś życie. W ten sposób marka pokazuje, że to, co oferuje, to nie mrzonka, ale korzyść na wyciągnięcie ręki.
- Historie produktów, czyli opowieści o tym, jak dany produkt został zaprojektowany i wyprodukowany oraz jakie korzyści za sobą niesie.
- Historie marki, dzięki którym klient dowiaduje się, co marka reprezentuje, jakie ma wartości i jaki ma wpływ na rynek lub społeczeństwo.
Storytelling w biznesie musi opierać się przede wszystkim na autentyczności opowieści i emocjach odbiorców. Tylko wtedy będzie można mówić o efektywności tej strategii.
Czy można się tego nauczyć?
Dobra wiadomość jest taka, że aby kreować ciekawe i angażujące historie, nie trzeba mieć ku temu wrodzonych predyspozycji, choć takim osobom jest zdecydowanie łatwiej. Okazuje się, że moc drzemiącą w życiowych historiach można atrakcyjnie przekazać, jeśli tylko wyrobi się w sobie kilka podstawowych umiejętności.
Ćwiczenie głosu czy mowy ciała to jedno, ale najwięcej trudności może pozornie przysparzać samo stworzenie historii. Najlepiej wybrać taką z własnego doświadczenia, i nie musi to być spektakularna przygoda. Wystarczy, że w jej przedstawieniu wykorzystasz odpowiednie tempo, ale jednocześnie zastosujesz prosty przekaz – pełen metafor i kontrastów.
Warto przy tym pamiętać o emocjach, jakie towarzyszyły Ci podczas omawianego zdarzenia. Nie zapominaj przy tym o puencie. Prezentacja własnych wniosków z doświadczenia to również podstawa udanego storytellingu w biznesie, niezależnie od tego, jaki cel chcesz osiągnąć.