Czym różnią się szkolenia otwarte od zamkniętych?
18 lipca, 2022Bank Pekao S.A. rozwija z nami kompetencje przyszłości
19 sierpnia, 2022JUST IN TIME LEARNING
Autorka - Kamila Kisiel
O autorce:
Menedżer ds. rozwoju i marketingu w firmie Certes. Posiada ponad 14-letnie doświadczenie w dostarczaniu innowacyjnych i skutecznych rozwiązań dla klientów korporacyjnych w obszarze biznesowym, szkoleniowym oraz doradczym.
Posiada bogate wykształcenie akademickie. Ukończyła studia z zakresu Psychologii oraz Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Jej wiedza z dziedziny psychologii pozwala jej lepiej rozumieć potrzeby klientów oraz efektywnie zarządzać procesem szkoleniowym.
Kamila jest profesjonalistką w swojej dziedzinie i cenionym ekspertem w branży. Jej zaangażowanie, umiejętności interpersonalne i zdolność do kreatywnego myślenia przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które pomagają klientom osiągnąć sukces w dynamicznym środowisku biznesowym.
XXI wiek to era informacji, to czas w którym informacje i wiedza, które kiedyś były czymś trudnym do zdobycia, dziś są zasobami dostępnymi dla wszystkich. Oznacza to zmianę zarówno w kulturowym sposobie w jakim ludzie postrzegają swój czas jak i kwestii nabywania interesujących treści.
Dziś ludzie ceną swój czas ponad wszystko, wybierają metody czy spodoba by móc bardziej zoptymalizować swoje działania. Jak powiedział Richard Branson „czas to nowe pieniądze”. Wraz z szybkim rozwojem technologicznym wzrosły również nasze oczekiwania. Obecnie oczekujemy, że większość interesujących nas informacji będzie dostępną niemal natychmiast, dokładnie wtedy, kiedy tego potrzebujemy.
Kiedyś bieżące wydarzenia były nadawane o określonej porze w wybranych środkach masowego przekazu. Dziś możemy po prostu wyciągnąć małe urządzenie z kieszeni i znaleźć najświeższe wiadomości kilka minut po tym, jak zostaną one opublikowane.
Koncepcja „Just in time” to swego rodzaju wszechpanująca mentalność obecnej rzeczywistości. Zmiany kulturowe stały się katalizatorem naszego podejścia do uczenia się i rozwoju w organizacjach. Konsultanci i eksperci CERTES są zgodni, że dziś pracownicy oczekują, że szkolenia związane z ich pracą będą łatwo dostępne w momencie aktualnej potrzeby. Rosnące oczekiwania zrodziły nowe podejście do kwestii szkoleń, czy szeroko rozumianego podejścia do rozwoju – zwane uczeniem się „dokładnie na czas”.
W przeciągu ostatnich kilku lat powstało wiele literatury na temat uczenia się just in time, jednakże firmy nieustannie zmagają się z wdrożeniem tej koncepcji w organizacjach. Just in time to dostęp do wiedzy właśnie wtedy, gdy potrzebujesz jej najbardziej. Ta koncepcja pozwala pracownikom stać się bardziej produktywnymi, ponieważ inwestują swój czas w naukę, której faktycznie potrzebują, zamiast spędzać czas na niedopasowanych szkoleniach. W przeciągu ostatnich dwóch lat można było zaobserwować przyspieszone przejście na spersonalizowane programy rozwojowe oferujące naukę „dokładnie na czas” dające pracownikom dokładnie to czego aktualnie potrzebowali. Według konsultantów CERTES metoda just in time pozwala na zachowanie większej ilości wiedzy, ponieważ nauka skoncentrowana jest na rozwiązaniu danego problemu.
Wielu ekspertów zdaje sobie sprawę ze znaczenia tej nowej/starej metody, ale nie stosuje jej z powodzeniem w swoich organizacjach. Aby pomóc w tym ważnym wyzwaniu, przygotowaliśmy 5 najlepszych praktyk dotyczących integracji uczenia się na czas w Twojej organizacji.
1. DOWIEDZ SIĘ CO JEST AKTUALNIE POTRZEBNE
Nie wszystkie działania muszą być dostępne na czas. Określenie, które zasoby rozwojowe powinny być łatwo dostępne dla Twojego zespołu.
2. OCEŃ, CO AKTUALNIE ROBISZ
Krokiem milowym jest planowaniu ulepszeń czyli status quo. Co działa? A co nie działa? Na przykład, czy Twoi menedżerowie z powodzeniem delegują? Czy są jakieś konflikty w miejscu pracy, które nie są rozwiązywane? Czy pracownicy mają przedstawioną jasną wizję swojej pracy? Takie pytania pomagają dokładniej wyjaśnić, które rozwiązania szkoleniowe powinny być dostępne „na czas”.
3. UPORZĄDKUJ DZIAŁANIA
Gdy już zdecydujesz, jakie rodzaje szkoleń chcesz wprowadzić, zacznij grupować podobne obszary. Najpewniej będą to różnorodne tematy. Na przykład możesz mieć rozwiązania rozwojowe i programy szkoleniowe dotyczące sprzedaży, przywództwa/zarządzania oraz obsługę klienta.
4. TWÓRZ KRÓTKIE TREŚCI
Długie akapity tekstu zwykle tracą uwagę ludzi, więc warto pamiętać aby ograniczyć informacje do kluczowych treści. Podawaj tylko istotne szczegóły i unikaj długich, trudnych i niesprzyjających wywodów.
5. PAMIĘTAJ O NARRACJI I CASE STUDY
Ludzie uczą się najlepiej, gdy mogą powiązać tematy z przykładami z życia wziętymi, gdy słyszą literaturę faktu. Dostarczanie informacji bez kontekstu może prowadzić do tego, że tematy nie zainteresują odbiorców. Upewnij się, że Twoja nauka just-in-time koncentruje się na praktycznych możliwościach i konkretnym zastosowaniu.