Artykuł naszej ekspertki w dzisiejszej Gazecie Finansowej
21 stycznia, 2022Jak usprawnić komunikację w zespole projektowym?
28 stycznia, 2022Edukacja i rozwój menedżerów – TRENDY na 2022 rok
autorka: Kamila Kisiel
O autorce:
Kamila Kisiel jest Business Development Managerem w CERTES. Od ponad dekady zarządza projektami doradczo-szkoleniowymi i doradza w zakresie budowania rozwiązań biznesowych/szkoleniowych/coachingowych dla Klientów korporacyjnych. Absolwentka Psychologii oraz Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Czego nauczyliśmy się przez ostatnie lata w nieprzyjaznej i zmieniającej się rzeczywistości wokół nas? Pomimo zmian, wszechobecnej niepewności staliśmy się silniejsi, a nasze nawyki poddane zostały weryfikacji. Już dziś wiemy, że kwestia globalnego przekwalifikowania oraz podnoszenia kompetencji staje się priorytetem w dziedzinie badań i rozwoju na najbliższe lata.
Przyspieszona transformacja UCZENIA SIĘ przyczyni się do wzrostu umiejętności oraz możliwości pracowników w zwinnej rzeczywistości. Przyszłość UCZENIA SIĘ nie jest jednorazowym, szybkim „skokiem” a procesem wymagającym starannej, systematycznej pracy w kluczowych obszarach związanych z rozwojem cyfryzacji.
CZEGO NAUCZYLIŚMY SIĘ OD ZMIENIAJĄCEJ SIĘ RZECZYWISTOŚCI?
Żyjemy w świecie ciągłych zmian, postęp technologiczny osiąga niebywałe rozmiary, zaś czwarta rewolucja przemysłowa właśnie staje się faktem. O tym, co nas czeka, warto myśleć już dziś zgodnie z przesłaniem popularnego hasła „zmieniaj się, zanim zmieni cię rynek”. Dziś, ta swego rodzaju zachęta do eksperymentowania, eksplorowania nowych rozwiązań i technologii, optymalizacji pracy, czy też przenoszenia procesów decyzyjnych ze świata realnego do wirtualnego nigdy nie działała na wyobraźnię tak jak teraz. Charakter pracy stale ewoluuje ze względu na szybki rozwój technologii i ciągłe zmiany na rynku biznesowym. Zmiany te wymuszają podejścia z większą elastycznością, co umożliwi stworzenie środowiska bardziej autonomicznego. Stworzenie kultury organizacji „UCZĄCEJ SIĘ” staje się kluczowym aspektem rozwoju biznesu. Ostatnie lata nauczyły nas by, być bardziej skoncentrowanymi na człowieku, kładąc nacisk na empatię, czy sprzyjające środowisko miejsca pracy. Zrozumieliśmy również, że jesteśmy w stanie robić rzeczy szybciej niż wcześniej i tworzyć rozwiązania, na które wcześniej nie byłoby nas stać. Te zmiany pokazują, jak istotną rolę w biznesie odgrywa permanentna rola samodoskonalenia, czyli uczenia się narzędzi potrzebnych w danej chwili.
KULTURA UCZENIA SIĘ
Ostatnia dekada pokazała nam jak ważne, staje się tworzenie inicjatyw związanych z rozwojem i edukacją. To w czasach niepewności ogromny wpływ na działania pracowników mieli i mają ich przełożeni – Menedżerowi, Dyrektorzy, czy Prezesi. To oni przyczyniają się do rozwoju firmy. Kultura miejsca pracy jest głęboko zakorzeniona w tożsamości każdej organizacji, to ona motywuje i napędza pracowników do działania. Jest swoistą manifestacją przekonań i wartości, jakimi kieruje się firma. Kultura „UCZENIA SIĘ” zachęca i wspiera do podnoszenia kwalifikacji. Zapewnia ogromne korzyści, dzięki którym UCZENIE SIĘ staje się inwestycją. Wspiera i pomaga wykorzystać potencjał pracowników, co bezpośrednio przekłada się na wyższą produktywność. Świadome organizację stawiające na naukę i rozwój osiągają wyższe cele biznesowe i niższy poziom fluktuacji wśród pracowników.
EWOLUCJA UCZENIA SIĘ, czyli CROSSOWANIE UMIEJĘTNOŚCI
Ponieważ wiele organizacji na świecie zdecydowała się na pracę w pełni zdalną, pojawiła się potrzeba podniesienia kompetencji pracowników w odpowiedzi na nowe warunki miejsca pracy. Rzeczywistość pracy wciąż ewoluuje, niezbędne będą więc nowe role oraz kwalifikacje zawodowe, wymagające od organizacji przekwalifikowania pracowników, tak aby przygotować się do realizowania nowych zadań. Ewolucja w procesie UCZENIA SIĘ zaleca łączenie umiejętności na różnych płaszczyznach, tak by wzmacniały się one nawzajem. Nieustająca potrzeba samorozwoju oraz umiejętność tzw. crossowania, czyli łączenia umiejętności jest dziś jedną z wiodących metakompetencji przyszłości i stoi na czele wielu metodologii, m.in. Learning Agility. Crossowanie umiejętności, to zdolność szukania połączeń między kompetencjami oraz sztuka wykorzystywania wiedzy z rozmaitych dziedzin. To kluczowa kompetencja w wielu profesjach i branżach, które wykorzystują i stawiają na szeroki wachlarz rozwiązań. Umiejętność crossowania pozwoli na tzw. żonglowanie rozmaitymi kompetencjami w zależności od aktualnej listy i zestawu zadań.
NAUKA STAJE SIĘ PRZYSZŁOŚCIĄ
Programy edukacyjne odgrywają kluczową rolę w tworzeniu pozytywnej kultury i wspieraniu nadrzędnych celów każdej organizacji. To one przyczyniają się do zwiększenia świadomości oraz kwalifikacji a co za tym idzie lojalności pracowników. Jest to szczególnie ważne, teraz gdy pracujemy w tak niepewnych czasach. Bazując na doświadczeniach, dobrych praktykach i rozwiązaniach wdrażanych przez Klientów CERTES, ale także odnosząc się do ogólnoświatowych trendów, warto wskazać obszary kompetencyjne, które będą kluczowe w procesie rozwoju przez najbliższe lata.
Pierwszym obszarem kompetencyjnym, który bez wątpienia należy, określić mianem metakompetencji przyszłości jest innowacyjność oraz umiejętność rozwiązywania złożonych problemów. Kolejnym, niezwykle ważnym obszarem jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej oraz wzmacnianie psychicznej odporności. Globalizacja, czerpanie z mocy synergii różnorodnych i międzynarodowych zespołów rozpoczęło trend współpracy w zespole wirtualnym. Czwartym obszarem postępującym procesom digitalizacyjnym oraz przede wszystkim nowym technologiom jest umiejętność zwinnej adaptacji do zmian. Kolejnym jest nieustająca potrzeba samorozwoju oraz umiejętność tzw. Crossowania, czyli łączenia umiejętności. Ostatni obszar dedykowany jest liderom oraz szeroko rozumianej kadrze menedżerskiej. Obszar ten łączy takie zagadnienia, jak choćby przywództwo przyszłości, najnowszy model Managementu 4.0, stanowi szeroki wachlarz działań CERTES zarówno w odniesieniu do Przemysłu 4.0, jak i do zmiany roli menedżerów i liderów w zespołach i Organizacjach.
Przyspieszona transformacja UCZENIA SIĘ przyczyni się do wzrostu umiejętności oraz możliwości pracowników w zwinnej rzeczywistości. By móc czerpać efekty w perspektywie długoterminowej, należy już dziś rozpocząć pracę nad rozwojem, wzmacnianiem i łączeniem umiejętności. Dojrzałość organizacyjna związania z podejściem podnoszenia kompetencji pozwoli wywrzeć realny wpływ na przyszłość postępu technologicznego.