Profesjonalna kadra zarządzająca. Jak stworzyć zespół, który zapewni efektywną pracę firmy?
8 października, 2021Akademia Train The Trainers – Broszura CERTES
11 października, 2021Wizjoner czy strateg? Kompetencje
osobowościowe menedżera w finansach.
Autor - Sława Mickiewicz
O autorce:
Konsultantka rozwoju i zarządzania, trenerka biznesowa, akredytowana konsultantka Metodologii Insights Discovery™, Reiss Motivation Profile™, FRIS®, MindSonar® oraz narzędzi diagnostycznych i rozwojowych Advisio™.
Jakie kompetencje osobowościowe składają się na obraz wizjonera?
Bardzo często wizjonerami określamy ludzi, którzy są twórcami śmiałych planów i idei dotyczących przyszłości. Strategami natomiast osoby, które potrafią zaplanować i przeprowadzić nawet trudne, i długotrwałe zadania.
Można zatem powiedzieć, że Ci pierwsi są inicjatorami często pionierskich pomysłów, przełamującymi standardowe myślenie, odrzucającymi bariery, gotowymi do zmian, otwartymi na nowe doświadczenia, próby i eksperymenty, akceptującymi ryzyko, poszukującymi alternatyw – również, by pozbywać się tego co nie działa, chcąc zmieniać rzeczywistość.
Wizjonerzy są twórcami śmiałych strategii i ich wizji (w odróżnieniu od strategów, którzy mogą bardziej skupić się na realizowaniu tych strategii, niż ich wymyślaniu). Wizjonerów i strategów różni potrzeba szczegółowości. Ci drudzy koncentrują swoją uwagę na analizie, planowaniu i projektowaniu rozwiązań, niczym szachista przewidujący kolejne ruchy naprzód. Przygotowanie ma dla nich zdecydowanie większe znaczenie. Są zwykle mniej skłonni do podejmowania ryzyk związanych z nowymi pomysłami, nowymi technologiami oraz zmianami w ogóle. Potrafią dobrze analizować szanse i zagrożenia, których często nie dostrzegają wizjonerzy, zwłaszcza Ci najbardziej entuzjastyczni.
Kompetencje osobowościowe strategów
Stratedzy chętnie gromadzą i interpretują dane, tworzą algorytmy, weryfikują hipotezy, przygotowują wersje testowe, sprawdzają poprawność, optymalizują rozwiązania, podejmują decyzje w oparciu o wiele kryteriów. Tworzą plany i harmonogramy, ustalają zasady, określają procesy, sprawnie organizują pracę. Ryzykiem mogą okazać się ich konwencjonalne rozwiązania. W przypadku wizjonerów to ryzyko może pojawić się w niewystarczająco dobrze przygotowanych do wdrożenia, nawet najlepszych pomysłach.
Ciekawą propozycję identyfikacji stylu myślenia i działania wizjonerów i strategów, a także osób z innymi preferencjami w tym zakresie proponuje FRIS®. Co ważne, w przypadku kompetencji osobowościowych, zarówno wizjonerów jak i strategów, wydaje się, że na pierwszy plan wysuwa się bardziej podejście związane z celami niż z ludźmi (chociaż same idee i wizje często ludzi dotyczą, a strategie bez nich praktycznie nie mogą być skutecznie realizowane).
Warto zauważyć, że zarówno wizjonerzy, jak i stratedzy mogą mieć deficyt kompetencji związanych z wpływaniem na innych ludzi, i z współpracą z innymi. Często może to wynikać po prostu z innych zainteresowań wizjonerów i strategów. Chociaż czar wizjonerów może przyciągać, a skuteczność strategów fascynować wiele osób. W finansach mamy dużą różnorodność stanowisk. Inny jest zakres zadań i oczekiwanych kompetencji na stanowisku prezesa zarządu firmy, analityka finansowego czy doradcy Klienta. Każda rola wymaga jednak umiejętności postępowania z ludźmi, skutecznej komunikacji, nawiązywania kontaktów i budowania relacji, współpracy. Zrozumienia potrzeb innych – zarówno Klientów wewnętrznych, jak i zewnętrznych, głównych motywatorów do działania, kryteriów podejmowania decyzji, skutecznych argumentów do przekonywania, rozpoznawania silnych stron u innych.
Kierowanie się kompetencjami osobowościowymi przy wyborze osób na stanowiska w obszarach finansowych
Zatem, czy szukanie wizjonerów lub strategów do obszarów finansów ma sens? Z punktu widzenia rozwoju biznesu, pomysłów na jego rozwój, a później skutecznego ich wdrażania, wydaje się, że warto szukać i jednych, i drugich. Mogą się idealnie uzupełniać. Sama obserwowałam przez dłuższy czas taką sytuację w kilku firmach z branży finansowej. Uzupełnienie kompetencji wizjonera i stratega o kompetencje z obszaru relacji z innymi może dać dodatkową wartość w postaci większej skuteczności. Zadbamy wówczas nie tylko o etap inicjowania i przygotowania, ale również o skuteczność wdrożeń – angażując ludzi, bez których trudno o finalny sukces.