Zarządzanie konfliktem
– Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji
Cele szkolenia
Konflikty są naturalną częścią życia zawodowego. To nieuniknione w grupach nastawionych na osiąganie celów za pomocą różnych metod. Konflikty możemy podzielić na te twórcze, jak i na te, które wpływają destrukcyjnie i obniżają efektywność działań. Skąd się biorą? Różnie – wpływ na to ma zła organizacja pracy, brak informacji, niesprawiedliwy podział zadań, rywalizacja, walka o władzę itp. Jak sobie z nimi radzić? Przede wszystkim nie chować pod dywan. Kluczowym celem szkolenia jest podniesienie umiejętności identyfikowania konfliktów pozytywnych i destruktywnych oraz metod „Wygładzania ścieżek”, czyli modelowania otoczenia w celu przeciwdziałania typowym konfliktom. Celem szkolenia „Zarządzanie konfliktem/ Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji” jest więc poznanie natury i źródeł konfliktów i problemów, przećwiczenie skutecznych technik zapobiegania i ich rozwiązywania oraz warsztat podejmowania decyzji.
Korzyści dla uczestnika
- Świadome stosowanie technik w rozwiązywaniu konfliktów
- Rozwój inteligencji emocjonalnej
- Umiejętność wykorzystania różnych metod w celu przeciwdziałania konfliktom w zespole
- Rozwój umiejętności przedstawiania własnego punktu widzenia w sytuacjach spornych
Korzyści dla organizacji
- Wzrost umiejętności identyfikowania i rozwiązywania konfliktów
- Budowanie kultury otwartości i zaufania
- Wzmocnienie współpracy w organizacji
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Helena Trojańska, czyli psychologia konfliktów.
Geneza powstawania konfliktów, identyfikacja konfliktów pozytywnych i destrukcyjnych na przykładach z życia codziennego i zawodowego. Opracowanie mini check-listy identyfikacji potencjalnych sytuacji trudnych
- Czynniki charakterystyczne dla grupy, w której pracujemy – kliki, presja grupowa, stereotypy
- Czynniki wynikające z relacji – wzory komunikacji, łamanie zasad, na których oparta jest relacja, czynniki związane z różnicami indywidualnymi
- Zderzenie osobowości, różnice wiekowe, rodzajowe
- Co daje konflikt? Konflikt "dobry” i "zły”. Konflikt w kulturze popularnej a język konfliktu
- Dostrzeganie szans w środowisku konfliktu
- Błędy w zarządzaniu konfliktem:
- Eskalacja zaangażowania
- Mityczność ograniczonego tortu
- Zakotwiczenie
- Dostępność informacji
- Nadmierna pewność swego
- Strategie rozwiązywania konfliktów wg K. Thomas’a Kilmanan.
- Rywalizacja – „Jeśli nie wygram, to stracę. Muszę działać!”
- Współpraca – „Istnieje rozwiązanie najlepsze dla obydwu stron. Poszukajmy go!”
- Kompromis – „Dogadajmy się. Coś zyskamy, coś stracimy…”
- Unikanie – „Sprawy sporne - odłóżmy to na później…”
- Dostosowanie się – „Niech będzie jak Ty chcesz. Spokój jest najważniejszy...”
- Style rozwiązywania konfliktów: test Thomas’a-Kilmann’a
- Test: Autodiagnoza stylu rozwiązywania konfliktów
- Jak radzisz sobie w sytuacjach konfliktowych?
- Komunikowanie się w konflikcie.
- Dynamika i metody doprowadzania do zmiany
- Zniekształcenia komunikacji
- Rozwiązywanie sporu
- Obrona przed manipulacjami w rozwiązywaniu konfliktów
- Identyfikacja i przełamywanie barier w sprawnym komunikowaniu się
- Oszukiwanie ukrytych znaczeń – „góra lodowa” konfliktu
- Docieranie do potrzeb różnych grup interesu
- Trzy wiodące rodzaje potrzeb – tzw. trójkąt satysfakcji
- Wprowadzenie do technik zwiększających rzeczowość w komunikacji i zwiększających kontrolę nad rozmową
- Techniki interaktywnego słuchania w tym:
- Parafraza
- Klaryfikacja
- Podsumowywanie
- Sukces i porażka w rozwiązywaniu konfliktu
- Przyczyny oporu i techniki jego przełamywania
- Metody zarządzania konfliktem w zespole – scenariusze rozwiązywania konfliktu
- Analiza przyczyn – skąd biorą się problemy w relacjach w zespole, pomiędzy zespołami, pomiędzy menedżerem a kierowanym przez niego zespołem?
- Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi w zespole (opór, niechęć, konflikt, agresja, brak kreatywności, bierność)
- Zarządzanie emocjami zespołu w konflikcie
- Twórcze podejście do konfliktu, czyli poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań:
- 5 WHY
- Rout Cause Analysis – RCA
- Metoda 6 pytań
- Metoda 6 kapeluszy de bono
- Metoda Metaplanu
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Szkolenie jest interaktywne i wymaga dużego zaangażowania Uczestników (do 80% czasu), co pozwala im zastosować poznaną wiedzę i narzędzia, już na zajęciach. W trakcie warsztatów trener stosuje zasadę PBL (Problem Based Learning), pozwalającą na twórczą pracę zespołową i poszukiwanie rozwiązań zdefiniowanych problemów. Praca oparta jest na podejściu Kolba do zdobywania wiedzy przez dorosłych, a większość programu warsztatów przebiega według następującej dynamiki: ćwiczenia otwierające na nowe nawyki (budujące świadomość), mini wykłady o zasadach, technikach, taktykach i narzędziach (wiedza), ćwiczenie nowych technik związanych z zarzadzaniem zespołem w strukturze rozproszonej (umiejętność). W trakcie szkolenia Uczestnicy: dyskutują i komentują przedstawiane treści teoretyczne, symulują scenki menedżerskie, ćwiczą pożądane zachowania, udzielają sobie nawzajem konstruktywnej informacji zwrotnej oraz wypracowują dobre praktyki.
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |
Powiązane produkty: