Zarządzanie
zmianą
Cel edukacyjny
Podczas warsztatu Uczestnicy poznają etapy procesu zmiany, zasady i techniki zarządzania zmianą oraz prawidłowy przebieg zmian. Dowiedzą się także jak identyfikować rolę wprowadzanej zmiany w przedsiębiorstwie i rozpoznają główne przyczyny niepowodzeń w zarządzaniu zmianą. Szkolenie dostarczy wiedzy, umiejętności i zdolności do zarządzania procesami zmian – dzięki którym menedżerowie będą potrafili skutecznie wdrożyć transformację cyfrową.
Korzyści dla Uczestnika
- Zdobędzie wiedzę dotyczącą tego jak komunikować zmiany, jak je wyjaśniać, a nie tylko o nich informować
- Pozna rolę precyzowania celów zmiany, jej etapów oraz przewidywanych rezultatów
- Wykształci umiejętność komunikowania zmiany w sposób motywujący zespół do współdziałania
- Nauczy się właściwie wspierać wdrażanie zmian i pozna strategie komunikacyjne zgodnne z kulturą organizacyjną, wpływające na budowanie pozytywnych postaw wobec zmian
- Uświadomi sobie rolę dialogu w budowaniu klimatu sprzyjającego wdrażaniu zmian
Korzyści dla Organizacji
- Redukcja kosztów związanych z wprowadzaniem zmian
- Budowanie kultury świadomości
- Wzmocnienie współpracy w Organizacji
- Skrócenie czasu wprowadzania zmian w organizacji
- Stworzenie komunikacji dwukierunkowej (dialogu) w zmianie
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Czy zmiana się opłaca?
- Studium przypadku – ocena czy zmiana ma sens ekonomiczny
- Analiza wielowymiarowa czynników pływających na decyzję o zmianie
- Analiza kosztów i nakładów na wprowadzenie zmian
- Analiza korzyści z ewentualnego wprowadzenia zmiany
- Planowanie działań alternatywnych
- Ekonomiczne i strategiczne kryteria wprowadzania zmian
- Omówienie najważniejszych zasada, którymi należy się kierować przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniu danej zmian
- Zgodności zmiany ze strategią firmy
- Typy kosztów i korzyści związanych z wdrażaniem zmian
- Algorytm podejmowanie decyzji czy wdrażać zmiany, czy ich unikać
- Podstawowe zasady zarządzania zmianą
- Rodzaje zmian
- Etapy zarządzania zmianą
- Style wprowadzania zmian
- Kryteria skutecznego wdrożenia zmianą
- Interesariusze zmiany
- Identyfikacja interesariuszy zmiany
- Klasyfikacja interesariuszy zmiany na macierzy wpływ – zainteresowanie
- Planowanie strategii postępowanie wobec każdej z grup interesariuszy zmiany
- Typy reakcji na zmianę, opór wobec zmian, krzywa zmiany
- Style reakcji ludzi na zmiany: wsparcie, opór, testowanie, adaptacja
- Jak rozpoznawać style reakcji na zmiany u współpracowników i podległych osób
- Czym jest opór wobec zmiany – opór czynny i opór bierny
- Kwestionariusz prezentujący 20 najczęstszych przyczyn oporu lub obawy wobec zmian
- Poznanie krzywej zmiany
- Wypracowanie optymalne metody postępowania wobec osób prezentujących jedną z czterech postaw wobec zmiany
- Komunikowanie zmian
- Określenie grup odbiorców przekazu
- Określenie istoty przekazu, zaprojektowanie treści
- Plan komunikowania zmiany: kanały informowania i metody zbierania informacji zwrotnych
- Praca na przykładach: komunikowanie korzyści - jak o nich informować by uzyskać akceptację i zainteresowanie zmianą
- Jak przekonywać do zmian?
- Czteroetapowy model przekonywania do zmiany
- Praca w scenkach: rozmowy, w których lider zmiany ma rozwiać obawy pracowników prezentujących opór problemowy, osobisty i bierny
- Studium przypadku, w zakresie modyfikacji systemu motywacyjnego w firmie w celu zwiększenie akceptacji zmiany i utrwalania nowych zachowań
- Cel, warianty i odbiorcy zmiany
- Cel główny i cele szczegółowe projektu zmiany według metodologii SMART
- Kryteria oceny sukcesu zmiany – zarówno wdrożenia, jak i korzyści biznesowych, jakie zmiana przyniesie organizacji
- Możliwe warianty zmiany (uczestnicy określą kilka metod osiągnięcia zakładanych korzyści biznesowych i zdecydują, która jest optymalna)
- Model Kottera w zarządzaniu zmianą
- Model 8 kroków do zarządzania zmianą
1. Uświadomienie załodze pilności wprowadzania zmian
2. Stworzenie zespołu kierującego zmianami
3. Sformułowanie wizji strategicznej
4. Rzetelne poinformowanie o zmianach warunkujące zaangażowanie zespołu
5. Upełnomocnienie do działania
6. Osiąganie/świętowanie szybkich sukcesów
7. Niepoddawanie się
8. Utrwalanie zmian w kulturze przedsiębiorstwa. - Zalety i ograniczenie modelu Kottera
- Plan praktycznego wdrażania zmiany wg modelu Kottera
- Planowanie wdrożenia – harmonogram działań i narzędzia temu służące
- Projektowe podejście do wdrożenia zmian – lista działań do zrealizowania
- Harmonogram działań, planowanie zadań, odpowiedzialności
- Narzędzia do tworzenia harmonogramu projektu – np. schemat Gantta
- Zasoby do realizacji wdrożenia: finansowe, rzeczowe, ludzkie i know-how
- Zespół powołany do wdrożenia zmiany i podział zadań w zespole.
- rozpisze każdy z celów cząstkowych na konkretne zadania do realizacji
- określi wymagany (i zarazem realny) skład zespołu projektowego
- podzieli zadania pomiędzy członków zespołu
- Ryzyka i zagrożenia związane z wdrożeniem
- Analiza działań i stworzenie listy zagrożeń – celów, których realizacja może być zagrożona w wyniku problemów organizacyjnych lub oporu interesariuszy
- Poznanie metod zarządzania ryzykiem (szacowanie ryzyka)
- Planowanie działań zapobiegawczych lub alternatywnych wobec zidentyfikowanych ryzyk
- Planowanie okresu przejściowego po wdrożeniu zmian
- Jak uczyć „nowego”?
- Zapobieganie lub radzenie sobie ze spadkiem efektywności
- Planowanie działań motywacyjnych
- Planowanie szkoleń i innych działań wzmacniających wdrożenie zmiany
- Weryfikacja na poziomie wiedzy
- Uczestnicy wypełnią test wiedzy z zasad i technik zarządzania zmianą
- Weryfikacja umiejętności praktycznych
- Opracowanie planu procesów zmian w przedsiębiorstwie:
1. Diagnoza gotowości do zmiany
2. planowanie zmian
3. Określenie sposobów komunikacji zmian
Chcesz wiedzieć więcej? Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Uczestnicy pracują warsztatowo – poprzez gry, ćwiczenia, studia przypadków – uczą się i wyciągają wnioski, samodzielnie poszukują rozwiązań i budują własny zbiór najważniejszych narzędzi, które będą przydatne w ich pracy zawodowej. Wszystkie studia przypadków i ćwiczenia dobrane są do specyfiki danej Organizacji i do tego typu sytuacji, z jakim Uczestnicy mogą spotykać się w swojej codziennej pracy.
Metody: ćwiczenia oparte na przygotowanych przed szkoleniem materiałach; fabularne gry szkoleniowe; filmy; facylitacja i dyskusja moderowana jako narzędzia omawiania jednostek tematycznych i ćwiczeń; feedback trenerski i feedback partnerski jako techniki organizacji wniosków; narzędzia pozwalające na dokonanie autodiagnozy Uczestników w zakresie posiadanego poziomu kompetencji/predyspozycji.
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym, korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |