Budowanie kultury „no blame” w organizacji
Cele szkolenia
Twórcze myślenie jest definicją tzw. myślenia lateralnego. W latach 60. Edward de Bono zdefiniował sposób myślenia, który warunkuje nowe spojrzenie na sytuację, dostrzeganie nowych możliwości, nowych idei, a także sposób przeformułowania problemów, aby dzięki nowemu spojrzeniu dać sobie szansę rozwiązania ich nieszablonowo.
Myślenie lateralne to umiejętność wyzbycia się „sztywnego” postrzegania rzeczywistości, ale także umiejętność patrzenia na problem z różnych stron i perspektyw. Przeciwieństwem myślenia lateralnego jest schemat myślowy określany mianem wertykalnego. Podejście wertykalne jest metodą myślenia liniowego, schematycznego, analitycznego. O ile podejście wertykalne świetnie sprawdza się np. w naukach ścisłych, gdzie każdy krok jest precyzyjnie określony, a działanie zgodnie ze schematem czy wzorem zapewnia poprawność (np. równania matematycznego), to takie podejście na gruncie generowania rozwiązań czy rozwiązywania problemów zabija twórcze myślenie oraz podejście nieszablonowe.
Chcąc działać nieszablonowo należy uruchomić twórcze myślenie, które jest możliwe wówczas, gdy patrzymy lateralnie!
Stymulowanie kreatywności jest wstępem do innowacyjności, do próbowania, eksperymentowania, wprowadzania nowatorskich rozwiązań. W dzisiejszych czasach w tak dużej zmienności innowacyjne podejście do biznesu jest warunkiem koniecznym, by nie zostać w tyle.
Korzyści dla uczestnika
- Poznanie zasad sprzyjających twórczemu myśleniu i kreowaniu innowacji
- Zdiagnozowanie własnych preferencji poznawczych, odkrywanie osobistego potencjału kreatywnego myślenia
- Przećwiczenie najważniejszych operacji umysłowych wspierających twórcze myślenie
- Trenowanie metod i technik kreatywności i poszukiwania innowacji
- Nauczenie się wdrażania innowacje i trwałych zmian w zespole
Korzyści dla organizacji
- Zwiększenie przewagi konkurencyjnej poprzez wdrażanie usprawnień, optymalizacji i poszukiwanie nowych rozwiązań
- Zwiększenie motywacji pracowników i zespołów do tworzenia innowacji
- Pobudzanie myślenia out of the box
- Budowanie kultury innowacyjnej w firmie
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Twórczy potencjał człowieka
- Pojęcie twórczego potencjału utożsamiane jest przez badaczy twórczości z kreatywnością rozumianą jako zdolność człowieka do generowania (wymyślania) nowych i wartościowych pomysłów (idei, koncepcji, rozwiązań). Zgodnie z tym ujęciem, twórczość odnosi się do aktywności człowieka, do jego działalności sprawczej przynoszącej nową wartość.
- Modele rozwijania twórczego potencjału pracowników
- Model eliminowania barier - zwalczanie barier takich jak: sztywność myślenia, dominacja myślenia analitycznego, przesadne dążenie do sukcesu, konformizm, brak tolerancji dla różnorodności i sprzeczności.
- Model stymulowania twórczych zdolności - nie każdy człowiek wykazuje zdolności twórcze, dlatego trzeba zastosować określone procedury i techniki ich rozwijania podczas spotkań i sesji kreatywnych. Ich głównym celem jest symulowanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia.
- Zasady rozwijania twórczego potencjału i innowacyjności
- Praktyczne wykorzystanie metod heurystycznych - metody analityczne, intuicyjne oraz eklektyczne.
- Sposoby stymulowania, wspierania oraz rozwijania zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycji emocjonalno-motywacyjnych i działaniowych, będących komponentami postawy innowacyjnej
- Działania budujące kulturę „no blame”, gdzie rozwój oparty jest na eksperymentowaniu oraz otwartości na błędy i uczenie się na nich
- Metody intuicyjne
- Sposoby atakowania problemówpoprzez odwołanie się do zbiorowej mądrości lub potocznej intuicji osób, wykorzystywanie fantazji, emocji, przeczuć jako źródła rozwiązywania problemów. Do metod intuicyjnych zaliczamy między innymi burzę mózgów A. Osborna, synektykę Gordona, metody lateralne E. de Bono.
- Rozgrzewka twórcza
- Dlaczego jest niezbędna w procesie twórczym i jak ją przeprowadzać.
- Neurobik dla mózgu - odpowiednio przygotowana rozgrzewka twórcza faktycznie pozytywnie wpływa na umiejętność myślenia dywergencyjnego, czyli na tworzenie większej ilości oryginalnych i bardziej różnorodnych pomysłów. Nash w badaniach potwierdził, że uczestnicy biorący udział w rozgrzewce twórczej wymyślili o 30% więcej pomysłów, mieli ponad czterokrotnie bardziej oryginalne pomysły, które były ponad dwa razy bardziej różnorodne niż w przypadku grupy kontrolnej.
- Myślenie krytyczne w praktyce
- Ćwiczenia, mające na celu generowanie nowych, nieszablonowych pomysłów przy zastosowaniu narzędzi myślenia krytycznego
- Twórcze widzenie świata - twórczość eksploracyjna. Jak prawidłowo przeprowadzać burzę mózgów, aby wygenerować jak największą liczbę pomysłów oraz jaka jest rola facylitatora w procesie?
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Zajęcia prowadzone są przy pomocy aktywizujących metod partycypacyjnych. Są one oparte na ćwiczeniach praktycznych, prezentacjach i dyskusjach. Udział w zadaniach zespołowych daje słuchaczom możliwość obserwacji zjawisk i czynników decydujących o efektywności metod stosowanych przy radzeniu sobie z sytuacjami zawodowymi. Wśród metod warsztatowych wykorzystywanych podczas zajęć znajdują się m.in.:
- ćwiczenia indywidualne – zadania pozwalające na pracę z własnymi przekonaniami dotyczącymi pracy;
- symulacje - ćwiczenie umiejętności i własnego stylu kierowania poprzez pracę w parach lub trójkach z obserwatorem;
- demonstracja - obserwowanie trenera podczas sesji pokazowej, jego umiejętności i standardu prowadzenia rozmowy z pracownikiem;
- ćwiczenia interaktywne - pozwalające na aktywne nabywanie prezentowanych umiejętności, w razie potrzeby ćwiczenie na rzeczywistych, codziennych sytuacjach;
- dyskusje grupowe - pozwalające lepiej zrozumieć prezentowaną tematykę, wprowadzają element poznawczy i integrują wiedzę z rzeczywistymi doświadczeniami;
- mini-wykłady połączone z prezentacjami - wprowadzają nowe zagadnienia, podsumowują kluczowe pojęcia, dostarczają wiedzę jak skutecznie działać w danej sytuacji;
- projektowanie rozwiązań w oparciu o Design Thinking (myślenie projektowe).
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |
Powiązane produkty: