SZKOLENIA OTWARTE
Train the Trainer - Poziom Basic
Cele poziomu basic
- Wzrost świadomości w zakresie specyfiki uczenia się osób dorosłych oraz dydaktyki szkoleń
- Rozwinięcie kompetencji trenerskich pracowników – trenerów/ ekspertów wewnętrznych w organizacji we wszystkich etapach: planowania, realizacji i badania efektywności szkoleń
- Zapoznanie się z różnymi formami rozwojowymi: szkolenia online i stacjonarne, webinary, warsztaty, trening umiejętności, facylitacje, blended learning itp.
- Pozyskanie i wzmocnienie wiedzy w zakresie autoprezentacji oraz umiejętności prezentacyjnych
- Zdobycie wiedzy jak przygotować prezentację, skrypt, scenariusz, instrukcje do ćwiczeń
- Pozyskanie wiedzy i umiejętności w obszarze projektowania szkoleń oraz modułów szkoleniowych w wariancie stacjonarnym i online
- Poznanie narzędzi trenerskich do diagnozy potrzeb i prowadzenia szkoleń zdalnych, m.in. Zoom, MS Teams, narzędzia Google, Kahoot, Miro, Whiteboard
Najbliższe terminy
szkoleń:
26-28.11.2024 - online
Cena: 2 550 zł netto
Uzyskaj rabat dla swojej Organizacji:
5%
2 os.
10%
3 os.
15%
4 os.
Program szkolenia
Moduł I – Dydaktyka szkoleń, czyli wszystko o uczeniu się osób dorosłych
- Uczenie się dorosłych vs uczenie się dzieci, czyli cykl D. A. Kolba
- Jak uczą się dzieci, czyli rola modelowania.
- Jak uczą się dorośli?
- Etapy cyklu Kolba:
- doświadczenie
- refleksja
- wiedza
- zastosowanie
- Wykorzystanie cyklu Kolba w procesie grupowym.
- Praktyka z zakresie etapów cyklu uczenia się Kolba: doświadczania, obserwacji, wiedzy i zastosowania.
- Przegląd efektywnych metod pracy z grupą na każdym etapie cyklu Kolba
- Sposoby wywołania doświadczenia (aktywnego eksperymentowania).
- Metody przejścia z poziomu doświadczania na poziom refkelsji, zasady wprowadzania elementów wiedzy, teorii.
- Przejście z teorii na zastosowanie.
- Model 70/20/10, czyli jak uczą się dorośli?
- Założenia metody 70/20/10.
- 70% - uczenie się na bazie doświadczenia.
- 20% - uczenie się od współpracowników.
- 10% - tradycyjny szkolenia i warsztaty.
- Co model 70/20/10 oznacza dla trenera?
- Jak maksymalnie wykorzystać 10%, które uczestnicy pozyskują ze szkoleń i kursów?
- Style uczenia się wg D. A. Kolba
- Proces grupowy vs uczenie się indywidualne.
- Autodiagnoza mojego stylu uczenia się.
- Sposoby zdobywania wiedzy i umiejętności ze względu na doświadczenie, obserwację, tworzenie hipotez i testowanie wiedzy w nowych sytuacjach
- Klasyfikacja osób ze względu na wrodzone preferencje form uczenia się
- Dobór działań rozwojowych odpowiednio do indywidualnych preferencji
- Pętla fonologiczna, czyli wszystko o zapamiętywaniu informacji przez osoby dorosłe.
- Chunking – zwiększanie efektywności i zapamiętywalności treści szkoleniowych.
- Efekty pamięciowe, czyli sposoby sterowania zapamiętywalnością odbiorców.
- Sampling trenerski, czyli mini prezentacje trenerów / Uczestników Adaemii z wykorzystaniem teorii chunkingu i efektów pamięciowych.
- Etyka w zawodzie edukatora i trenera.
- Pisane i niepisane zasady pracy trenera?
- Jakie zasady wpisują się w kanon etyki w zawodzie trenera?
- Błędy, jakie popełniają początkujący trenerzy.
- Jak uniknąć błędów w zgodzie z zasadami etycznymi?
- Podsumowanie szkolenia
Moduł II – Umiejętności prezentacyjne oraz autoprezentacja
- Umiejętności komunikacyjne w pracy trenera
- Rola pytań w pracy trenera:
- pytania otwarte
- pytania zamknięte
- pytania sugerujące
- pytania retoryczne
- pytania sondujące
- pytania pogłębiające
- Parafraza i klaryfikacja.
- Odzwierciedlenie
- Narzędzia i funkcje komunikacji.
- Schemat procesu komunikacji.
- Jak powstają błędy komunikacyjne w pracy trenera?
- Jak uniknąć błędów komunikacyjnych?
- Nie tylko funkcja informacyjna, czyli komunikacja w zakresie wywierania wpływu oraz emotywna.
- Komunikacja perswazyjna i wywieranie wpływu
- 8 praw perswazji
- Wywieranie wpływu vs manipulacja
- Wywieranie wpływu na bazie reguł R. Cialdiniego
- Aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, stawianie wyzwań, wspieranie
- Komunikacja niewerbalna i praca z przestrzenią na Sali szkoleniowej
- Zasady proksemiki.
- Mowa ciała
- Profesjonalna gestykulacja
- Poruszanie się po Sali szkoleniowej
- Postawa, gesty, mowa ciała w pracy trenerskiej (jak pracować z własnym ciałem oraz jak odczytywać oraz interpretować mowę ciała uczestników).
- Kontakt wzrokowy i utrzymywanie kontaktu wzrokowego w małych i dużych grupach odbiorców.
- Praca z narzędziami trenera w realiach szkoleń stacjonarnych: flipchart, projektor, rekwizyty
- Profesjonalna obsługa flipcharta, ustawienie i poruszanie się podczas pracy z flipchartem.
- Rekwizyty trenerskie: markery, znaczniki laserowe, piloty do projektowa etc.
- Praca z narzędziami trenera w realiach szkoleń wirtualnych:
- platformy (ZOOM, TEAMS, CLICKMEETING, GOOGLE MEET etc.)
- aplikacje (Whiteboard, Menti, Kahoot, Miro) etc.
- praktyka – prowadzenie modułu szkolenia online.
- Praktyka – projektowanie aktywności w aplikacjach interaktywnych.
- Techniki aktywizowania grupy stacjonarnie i online
- Energisery i icebrakery
- Aktywizująca rola pytań
- Metody angażowania odbiorców w realiach stacjonarnych i online.
- Sposoby radzenia sobie ze stresem i tremą
- Praktyczne porady
- Rola wizualizacji
- Sposoby na poradzenie sobie z tremą przed i w trakcie szkolenia
- Savoir vivre i dress code w pracy trenera
- Przywitanie I podawanie dłoni w Sali szkoleniowej
- Przywitanie w realiach online
- Wymiana wizytówek
- Praca z kamerą – przygotowanie i nagranie swojej autoprezentacji.
- Podsumowanie szkolenia.
Moduł III – Projektowanie szkoleń
- Sposoby diagnozowania potrzeb odbiorców szkoleń
- Metody prowadzenia wywiadów i zbierania informacji w wersji online i stacjonarnej
- Wśród kogo diagnozować potrzeby, dobór grona do diagnozy
- Jakie pytania zadać w procesie zbierania potrzeb?
- Design thinking w procesie projektowania szkoleń
- myślenie projektowe i projektowanie szkoleń z wykorzystaniem najlepszych praktyk z obszaru DT
- tworzenie persony,
- diagnoza potrzeb,
- generowanie rozwiązań
- Jawne i ukryte potrzeby odbiorców, uczestników
- Potrzeby psychologiczne odbiorców i uczestników.
- Czym są potrzeby jawne?
- Jak sondować potrzeby ukryte?
- Przegląd technik badania potrzeb szkoleniowych
- Rozpoznawanie jawnych i ukrytych oczekiwań grupy szkoleniowej
- Elastyczność w uwspólnianiu potrzeb uczestników
- Ustalanie celu głównego oraz celów pobocznych
- Właściwości celów głównych
- Specyfika potrzeb pobocznych
- Projektowanie ćwiczeń i aktywności szkoleniowych
- Charakterystyka aktywności szkoleniowych
- Dobór ćwiczeń do konkretnych warsztatów z uwzględnieniem wiedzy o uczestnikach
- Sposoby przygotowania materiałów szkoleniowych.
- Skrypty
- Handouty
- Quizy online
- Pre i post testy
- Prezentacje multimedialne
- Struktura szkolenia
- Projektowanie poszczególnych modułów szkolenia
- Umiejętność pisania scenariuszy warsztatów
- Przygotowanie do szkolenia – pre work trenera
- Techniki pracy z grupą:
- case study,
- praca w grupach,
- praca z kamerą,
- quizy interaktywne,
- chmury myśli,
- burze mózgów,
- energisery – w wersji stacjonarnej i online.
- Podsumowanie szkolenia.
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 7 h)
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
- Zadania poszkoleniowe
- E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online