Studia podyplomowe
ZARZĄDZANIE
DOSTĘPNOŚCIĄ CYFROWĄ
Dlaczego warto wybrać studia?
Studia dostarczają wiedzę i umiejętności niezbędne do realizacji wymagań Ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Przygotowują słuchaczy do skutecznego wdrażania i zarządzania rozwiązaniami dostępnościowymi w organizacjach z naciskiem na dostępność cyfrową. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat przepisów prawa, potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zasad komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, specyfiki korzystania z treści elektronicznych oraz technologii asystujących. Program uczy zarządzania dostępnością cyfrową, od przeglądu procesów i procedur, opracowania planu i wytycznych po monitorowanie i ewaluację. Słuchacze przećwiczą też projektowanie dostępnych treści elektronicznych: strony www i aplikacje webowe, dokumenty i publikacje oraz multimedia, a także poznają metody oceny dostępności produktów cyfrowych. Program dostarczy również dobre praktyki budowania polityki różnorodności i inkluzywności, dzięki czemu absolwenci będą w stanie tworzyć bardziej inkluzywne i dostępne środowiska, produkty i usługi, przynosząc korzyści wszystkim użytkownikom.
Korzyści z udziału w studiach:
- Zdobędziesz wiedzę na temat przepisów prawa i standardów WCAG dotyczących dostępności cyfrowej
- Nauczysz się praktycznego wdrażania dostępności cyfrowej w organizacjach
- Rozwiniesz umiejętności projektowania dostępnych stron, aplikacji i multimediów
- Poznasz narzędzia do oceny dostępności produktów cyfrowych
- Przygotujesz się do roli koordynatora dostępności, co zwiększy Twoje możliwości zawodowe
- Będziesz na bieżąco z technologiami wspierającymi dostępność dla osób z niepełnosprawnościami
- Nauczysz się budować politykę inkluzywności i różnorodności w miejscu pracy
Adresaci studiów:
Studia kierowane są dla osób:
- Koordynatorzy dostępności, pracownicy sektora publicznego i prywatnego odpowiadający za wdrożenie ustawy Dostępność +, WCAG.
- Studenci informatyki i pokrewnych kierunków, zainteresowani specjalizacją w obszarze dostępności cyfrowej, którzy chcą zdobyć dodatkowe kwalifikacje zwiększające ich atrakcyjność na rynku pracy.
- Specjaliści IT i Web Developerzy, osoby zajmujące się tworzeniem i utrzymaniem stron internetowych oraz aplikacji mobilnych.
- Projektanci UX/UI, projektanci doświadczeń użytkownika i interfejsów, którzy chcą tworzyć bardziej dostępne i użyteczne produkty cyfrowe.
- Specjaliści ds. Marketingu i Komunikacji, osoby odpowiedzialne za treści cyfrowe, które chcą zapewnić, że ich komunikaty są dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami.
- Osoby zainteresowane awansowaniem na stanowisko koordynatora dostępności.
- Edukatorzy, trenerzy, nauczyciele, którzy chcą nauczać lub rozwijać programy szkoleniowe dotyczące dostępności cyfrowej.
- Kierownicy projektów odpowiedzialni za rozwój i zarządzanie produktami cyfrowymi.
- Pracownicy działów HR, osoby odpowiedzialne za zatrudnianie i szkolenie pracowników, które chcą zapewnić dostępność cyfrową w miejscu pracy.
Kluczowa kadra trenerska
w dziedzinie dostępności cyfrowej
w dziedzinie dostępności cyfrowej
Opis programu studiów:
Wprowadzenie do dostępności cyfrowej
Istota dostępności cyfrowej
- Ustalenie zakresu pojęciowego
- Interfejs między człowiekiem i komputerem
- Cyfrowa dostępność jako prawo człowieka
- Korzyści z cyfrowej dostępności
Potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami
- Brak wzroku, słaby wzrok, problemy z widzeniem barw
- Brak słuchu, słaby słuch, brak mowy
- Ograniczony zasięg
- Ograniczenia ruchu i siły kończyn
- Ograniczenia kognitywne
- Ataki wywoływane błyskami światła
- Prywatność
- Bezpieczeństwo
Specyfika korzystania z treści elektronicznych
- Nawigowanie klawiaturą
- Dostęp sekwencyjny do interfejsów i treści
- Specjalne gesty dotykowe
- Sterowanie głosem
- Technologie asystujące
- Czytniki ekranu
- Syntezatory mowy
- Alternatywy dla kolorów
- Zmiana kolorystyki
- Powiększanie treści i interfejsu
- Zmiana wielkości i kroju czcionek
- Tłumaczenia na język migowy
- Transkrypcja na żywo
- Specjalne manipulatory (myszy, klawiatury, trackballe)
- Regulowanie odstępów w tekście
- Urządzenia do sterowania wzrokiem i ruchami ciała
- Sterowanie głosem
- Wizualne zastępniki komunikatów dźwiękowych
- Urządzenia wspomagające poruszanie się (wózki, skutery, chodziki)
- Uproszczony interfejs
- Audiodeskrypcja
- Tekst łatwy do czytania (ETR)
- Prosty język
- Monitory Braille
Diversity & Inclusion
- Definicje i znaczenie różnorodności
- Korzyści z zespołu różnorodnego i promowania inkluzywności
- Identyfikacja uprzedzeń oraz ich wpływu na podejmowanie decyzji
- Narzędzia i strategie wdrażania polityk różnorodności i inkluzywności
- Programy wspierające różnorodność: mentoring, grupy wsparcia i inicjatywy edukacyjne
- Zasady komunikacji inkluzywnej i unikanie języka wykluczającego
- Rozwiązywanie konfliktów wynikających z różnorodności
- Rola liderów w tworzeniu i utrzymywaniu kultury inkluzywności
- Przykłady najlepszych praktyk z przywództwa inkluzywnego
- Metody oceny efektywności programów różnorodności i inkluzywności
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Projektowanie uniwersalne
- 7 zasad uniwersalnego projektowania
- Uniwersalne projektowanie a dostępność
- Ścieżka dostępu
- Wytyczne i ich operacjonalizacja
Dostępność dla osób z ograniczeniami ruchu
- Docieranie do budynku
- Ciągi pionowe i pionowe
- Wejście do budynku
Dostępność dla osób z ograniczeniami słuchu
- Pętle indukcyjne
- Tłumaczenie na język migowy
- Komunikacja werbalna
- Natężenie dźwięku
Dostępność dla osób z ograniczeniami wzroku
- Możliwość wejścia z psem przewodnikiem
- Oznaczenia informacyjne na drzwiach, schodach, w windzie
- Oznaczenia fakturowe na nawierzchniach
- Informacja o sposobie dotarcia i rozmieszczeniu pomieszczeń
- Nawigowanie w budynkach
Dostępność dla osób z ograniczeniami poznawczymi
- Proste komunikaty tekstowe i graficzne
- Prosty język i ETR
- Informacje w różnych językach
- Intuicyjne korzystanie
Przepisy i standardy dotyczące dostępności cyfrowej
Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych
- Procedura skargowa UDC
- Wyłączenia spod obowiązków ustawy
- Wymagania dostępności
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy UDC
Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy UZD
- Procedura skargowa UZD
- Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna
Ustawa o spełnianiu wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze
- Produkty i usługi objęte ustawą
- Wymagania dostępności dla poszczególnych produktów i usług
- Obowiązki dokumentacyjne
- Informowanie o dostępności i sposobach użytkowania
Norma EN 301549
- Struktura normy
- Przegląd wymagań dla produktów cyfrowych
- Określanie zgodności
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
- Wprowadzenie do WCAG
- Struktura dokumentu
- Wyjaśnienie podstawowych pojęć
- Analiza Zasad, wytycznych i kryteriów sukcesu
- Dokumenty pomocnicze
- Stosowanie WCAG w praktyce
Inne przepisy i normy
- Standardy tworzenia napisów i audiodeskrypcji
- Dobre praktyki tworzenia publikacji elektronicznych
- Standardy lokalne i branżowe
Zarządzanie dostępnością cyfrową w organizacji
Inwentaryzacja produktów i usług
- Strony internetow
- Strony i aplikacje intranetowe
- Media społecznościowe
- Publikacje i inne dokumenty
- Media i multimedia
- Kanały komunikacyjne
Przegląd procesów i procedur
- Obieg dokumentów elektronicznych
- Zamawianie produktów cyfrowych
- Wytwarzanie produktów cyfrowych
Opracowanie planu i wytycznych
- Uwzględnienie różnych obszarów działalności
- Uwzględnienie jednostek organizacyjnych
- Mapowanie na potrzeby opracowania planu i wytycznych
- Przygotowanie planu wdrażania dostępności w organizacji
- Opracowanie wytycznych na podstawie istniejących standardów
- Szkolenia pracowników i kontrahentów
Monitorowanie i ewaluacja
- Systemy automatycznej kontroli dostępności cyfrowej
- System zbierania informacji od klientów zewnętrznych i wewnętrznych
- Audyty zewnętrzne
- Raportowanie
Dostępność treści elektronicznych
Strony internetowe i aplikacje webowe
- Struktura strony
- Komponenty interfejsu użytkownika
- Nazwa, rola i wartość elementów
- Etykiety elementów interfejsu
- Formularze i ich obsługa
- Elastyczne projektowanie wyglądu
Dokumenty i publikacje elektroniczne
- System nawigacji
- Semantyka dokumentu
- Parametry tekstu
- Osadzanie treści
- Uzupełnianie elementów dostępności
- Metadane dokumentu
- Weryfikacja dostępności
- Wybór formatu do emisji
Rodzaje multimediów
- Nagrania zawierające tylko dźwięk (podcasty, audycje, audiobooki)
- Nagrania zawierające tylko ruchomy obraz (animacje, filmy bez ścieżki dźwiękowej
- Filmy zawierające zarówno dźwięk, jak i obraz
- Interaktywne multimedia (wirtualne spacery, gry)
- Statyczne obrazy (zdjęcia, diagramy, schematy, plany)
Sposoby zapewniania dostępności multimediów
- Transkrypcja tekstowa
- Deskrypcja tekstowa
- Audiodeskrypcja
- Napisy dla osób niesłyszących
- Alternatywa tekstowa
- Wykorzystanie sztucznej inteligencji do zapewniania dostępności
Ocena dostępności produktów cyfrowych
Metodyki oceny dostępności
- Proces oceny dostępności cyfrowej
- Dobór próbki
- Wskazanie kluczowych elementów
- Badanie i zbieranie obserwacji
- Przypisywanie do kryteriów oceny (na przykład kryteriów sukcesu WCAG)
- Wykorzystanie narzędzi wspomagających ocenę
- Automaty walidujące
- Narzędzia deweloperskie
- Analiza kodu
Wykorzystanie technologii asystujących w ocenie
- Korzystanie z czytnika ekranu
- Regulacja sposobu wyświetlania
- Obsługa wyłącznie klawiaturą
- Obsługa bez wykorzystania czujników w urządzeniu
- Obsługa wyłącznie za pomocą mowy
Współpraca z testerami z niepełnosprawnościami
- Dobór grupy testerów
- Tworzenie zadań do testów
- Komunikowanie się z testerami
- Przyjmowanie informacji zwrotnej od osób testujących
Raportowanie problemów z dostępnością
- Informacje zawarte w raporcie
- Opisywanie problemów
- Tworzenie rekomendacji
- Prezentacja wyników badania w dokumencie
Informowanie o dostępności produktów i usług
- Deklaracja dostępności
- VPAT (voluntary product accessibility template)
- Oświadczenie o zgodności
- Metadane opisujące dostępność
- Instrukcje obsługi
Efekty uczenia się…
Efekty na poziomie wiedzy:
- Uczestnicy będą posiadać dogłębną wiedzę na temat przepisów prawnych oraz międzynarodowych standardów dotyczących dostępności cyfrowej -WCAG, Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych oraz inne kluczowe regulacje. Pozwoli im to na skuteczne wdrażanie i nadzorowanie zgodności z wymogami prawnymi.
- Studenci zdobędą wiedzę na temat różnorodnych potrzeb użytkowników z niepełnosprawnościami: osoby niewidome, niedosłyszące, osoby z ograniczeniami ruchowymi oraz osoby z niepełnosprawnościami kognitywnymi. Będą potrafili zidentyfikować bariery, z którymi te osoby się spotykają, oraz opracować odpowiednie rozwiązania.
- Uczestnicy poznają zasady i najlepsze praktyki tworzenia dostępnych stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz innych treści cyfrowych - techniki zapewniające dostępność treści multimedialnych, dokumentów i formularzy online.
- Studenci będą zaznajomieni z różnymi technologiami asystującymi: czytniki ekranu, syntezatory mowy, monitory Braille’a oraz narzędziami wspierającymi dostępność, które pomagają osobom z niepełnosprawnościami korzystać z treści cyfrowych.
- Uczestnicy nauczą się metod i technik przeprowadzania audytów dostępności cyfrowej, które obejmują zarówno automatyczne narzędzia walidacyjne, jak i manualne techniki oceny.
- Studenci będą potrafili zarządzać procesami związanymi z dostępnością cyfrową w organizacji, w tym tworzeniem strategii dostępności, planowaniem działań, monitorowaniem postępów oraz raportowaniem wyników.
- Uczestnicy poznają, jak włączyć zasady dostępności na wszystkich etapach cyklu życia produktu cyfrowego, od fazy projektowania, poprzez rozwój i testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie.
- Studenci będą świadomi etycznych i społecznych aspektów dostępności cyfrowej, w tym znaczenia tworzenia inkluzywnych treści cyfrowych, które są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności i ograniczeń.
Efekty na poziomie umiejętności:
- Uczestnicy będą potrafili przeprowadzać kompleksowe audyty dostępności cyfrowej, używając zarówno automatycznych narzędzi walidacyjnych, jak i manualnych technik oceny. Nauczą się identyfikować problemy związane z dostępnością oraz tworzyć raporty z zaleceniami naprawczymi.
- Studenci zdobędą umiejętności tworzenia dostępnych stron internetowych, aplikacji mobilnych i dokumentów cyfrowych zgodnie z wytycznymi WCAG. Będą potrafili implementować rozwiązania - alternatywne teksty dla obrazów, odpowiednie kontrasty kolorów, struktury nagłówków oraz nawigację klawiaturową.
- Uczestnicy będą wdrażać i konfigurować technologie asystujące: czytniki ekranu, syntezatory mowy, monitory Braille’a oraz inne narzędzia wspierające, aby zapewnić dostępność treści cyfrowych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
- Studenci będą potrafili projektować interfejsy użytkownika, które są intuicyjne i dostępne dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami. Nauczą się stosować zasady projektowania uniwersalnego oraz techniki testowania użyteczności z udziałem osób z niepełnosprawnościami.
- Uczestnicy zdobędą umiejętności włączania zasad dostępności na wszystkich etapach cyklu rozwoju produktu cyfrowego, od analizy wymagań i projektowania, poprzez rozwój i testowanie, aż po wdrożenie i utrzymanie.
- Studenci będą potrafili tworzyć i realizować plany dostępności cyfrowej w organizacji, które obejmują strategie długoterminowe, działania krótkoterminowe oraz systematyczne monitorowanie postępów i raportowanie wyników.
- Uczestnicy nauczą się efektywnie komunikować i współpracować z różnymi interesariuszami, w tym zespołami deweloperskimi, projektantami, menedżerami projektów oraz osobami z niepełnosprawnościami, aby wspólnie pracować nad poprawą dostępności cyfrowej.
- Studenci będą potrafili rozwiązywać problemy związane z dostępnością cyfrową oraz wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne, które poprawiają dostępność i użyteczność treści cyfrowych dla wszystkich użytkowników.
Efekty na poziomie kompetencji społecznych:
- Absolwenci będą wykazywać zwiększoną wrażliwość na potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Będą potrafili empatycznie podejść do problemów, z którymi te osoby się spotykają oraz promować postawy sprzyjające inkluzywności.
- Uczestnicy będą aktywnie promować kulturę inkluzywności w swoich organizacjach, oraz inspirować innych do działań na rzecz dostępności i różnorodności.
- Studenci będą potrafili efektywnie komunikować się i współpracować z różnymi interesariuszami, w tym z osobami z niepełnosprawnościami, zespołami projektowymi, zarządem i innymi pracownikami. Nauczą się, jak przekazywać informacje na temat dostępności oraz jak angażować zespół w procesy związane z dostępnością.
- Studenci będą potrafili edukować i budować świadomość w swoich organizacjach na temat znaczenia dostępności i różnorodności. Będą inicjować szkolenia, warsztaty i kampanie informacyjne, które pomogą pracownikom zrozumieć i wdrażać zasady dostępności w codziennej pracy.
- Uczestnicy będą rozwijać umiejętności przywódcze w zakresie promowania dostępności, stając się liderami zmian w swoich organizacjach. Będą potrafili inspirować i motywować innych do podejmowania działań na rzecz dostępności oraz przewodzić inicjatywom, które mają na celu poprawę dostępności i inkluzywności.
- Absolwenci będą proaktywnie identyfikować i rozwiązywać problemy związane z dostępnością. Będą potrafili podejmować inicjatywy i wdrażać innowacyjne rozwiązania, które przyczyniają się do tworzenia bardziej dostępnych produktów, usług i środowisk.
Opłaty za studia
Opłaty dla słuchaczy rozpoczynających studia podyplomowe na kierunku „Zarządzanie dostępnością cyfrową” w roku akademickim 2024/2025
3 200 zł
za semestr
4 x 850 zł
za semestr
500 zł
Harmonogram Roku Akademickiego
Rejestracja na studia
Zarejestruj się już dziś na studia podyplomowe i dołącz do grona przyszłych liderów!
Program studiów
PROGRAM STUDIÓW
Pobierz program studiów podyplomowych 2024/2025: Zarządzanie dostępnością cyfrową
OPIS PROGRAMU STUDIÓW
Pobierz opis programu studiów podyplomowych 2024/2025: Zarządzanie dostępnością cyfrową