Ankiety – nabór wniosków w ramach poddziałania Outplacement dla Województwa Śląskiego
24 lipca, 2020HR OUT OF THE BOX – KONFERENCJA
4 września, 2020Raport – DOSTĘPNY SAMORZĄD
Dostępny samorząd – badanie stanu wiedzy i wdrożonych rozwiązań dot. dostępności w Jednostkach Samorządu Terytorialnego
20 września 2019 roku weszła w życie Ustawa z 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Ustawa zobowiązuje m.in. Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) do poprawy dostępności dla obywateli w zakresie dostępności informacyjnej, architektonicznej i cyfrowej.
W związku z powyższym Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Cyfryzacji podjęło szereg działań mających na celu wdrożenie ustawy.
CERTES przeprowadził badanie wśród 439 JST, którego celem było określenie potrzeb JST w zakresie wsparcia we wdrażaniu ww. ustawy.
Jak wykazało badanie 86,9% JST nie posiada w swoim zespole osoby zajmującej się tematem dostępności, 12% zatrudnia koordynatorów ds. dostępności, a 0,7% korzysta ze wsparcia ekspertów zewnętrznych.
Badanie pokazuje również, jak:
– kształtuje się zatrudnienie w JST osób z orzeczeniem o niepełnosprawności;
– czy i jakie działania były podejmowane przez JST w zakresie wdrażania ustawy o dostępności;
– czy JST podejmowało działania związane z przeglądem i dostosowaniem procedur dotyczących obsługi klientów pod kątem dostępności;
– jakie wsparcie zostało zaproponowane dla JST w zakresie dostosowania i wdrożenia procedur do obowiązków wynikających z ustawy;
Wnioski z przeprowadzonego badania wskazują na potrzebę wsparcia JST w zakresie wdrożenia ustawy w danej jednostce.
Potrzeba ta wynika z tego, że temat dostępności w sektorze samorządowym najczęściej postrzegany jest przez pryzmat dostępnością architektonicznej. Zapewne w dużej mierze wiąże się to z prowadzonymi projektami inwestycyjnymi i regulacjami unijnymi, które w projektach architektonicznych oblikowały do uwzględniania tego aspektu funkcjonalnego.
Większość jednostek nie ma stworzonego profilu koordynatora ds. dostępności i nie posiada wiedzy generalnej – jakim celom posłuży powołanie takiej osoby oraz jakie zadania będzie pełnić.
Najmniej zaawansowane działania zidentyfikowano w obszarze przeglądu procedur pod kątem dostępności.
Najbardziej specjalistyczna i niezrozumiała merytorycznie dla organizacji jest dostępność cyfrowa – dlatego do zarządzania tym tematem oddelegowane będą osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje i rozumienie projektów informatycznych. W związku z powyższym utworzyła się reguła, w której w wielu instytucjach funkcję koordynatora dostępności będzie pełniła więcej niż jedna osoba (najczęściej osobno będą oddelegowane zadania związane z zapewnieniem dostępności cyfrowej).