Autoprezentacja: czym jest? Zasady skutecznej autoprezentacji
17 lipca, 2023Negocjacje win-win – czym są? Etapy i zalety
27 lipca, 2023Menedżer – kim jest i jaka jest jego rola w firmie?
Menedżer to bardzo ważna osoba w przedsiębiorstwie. Odpowiada za realizację procesu zarządzania. Do jego zadań należy organizowanie, planowanie, motywowanie i kontrolowanie poszczególnych działów oraz pracowników w firmie.
Osoba zatrudniona na tym stanowisku powinna mieć określone cechy, aby dobrze zarządzać innymi, a także odpowiednio kierować powierzonym jej działem instytucji. Menedżer musi być odpowiedzialny, kreatywny, odporny na stres, posiadać umiejętność strategicznego myślenia.
W polskich instytucjach czy firmach, w zależności od profilu prowadzonej działalności, osobę pełniącą rolę menedżera określa się również kierownikiem, szefem, team leaderem lub koordynatorem. Co więcej – w zależności od szczebla zatrudnienia i roli menedżera – w organizacji wyróżnić możemy szereg stanowisk menedżerskich.
Kim jest menedżer?
Określenie stanowiska menedżer pochodzi od angielskiego słowa manager i oznacza osobę, której głównym zadaniem w organizacji jest realizacja procesu zarządzania. Zalicza się do niego planowanie, organizowanie, przewodzenie, motywowanie, kontrolowanie, a także podejmowanie decyzji.
W języku polskim możemy spotkać się z różnym zapisem tego słowa. W formie oryginalnej manager, a także wersjach spolszczonych zgodnie z zasadami fonetycznymi i ortograficznymi – menager lub menedżer. Warto zaznaczyć, że w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcją Witolda Doroszewskiego za poprawne zapisy uznaje się te dwa ostatnie, czyli menedżer lub menager.
Przeczytaj na blogu: Kompetencje menedżera — kluczowe cechy i umiejętności
Czy to oznacza, że nie powinniśmy używać określenia manager? W opinii wybitnego polskiego językoznawcy, prof. Jana Miodka, słowo manager uznawane jest również za poprawne i zgodne z normą, ponieważ odpowiada angielskiemu odpowiednikowi. Zaleca się jednak używanie form zgodnych z zasadami języka polskiego.
Dowiedz się więcej:
Nie da się jednym zdaniem wyjaśnić, kim jest menedżer. Powodem tego są dynamicznie zmieniające się gałęzie biznesu. W związku z tym współczesny menedżer ma wiele imion – od kierownika, przez leadera, koordynatora, stratega, kończąc na inspiratorze i coachu.
Niezależenie od tego, jak będziemy go określać, jego głównym zadaniem jest zwiększenie efektywności podległego mu działu. Kluczową rolę odgrywa odpowiednie zarządzanie grupą ludzi.
Jako przedstawiciele kadry kierowniczej, menedżerowie muszą cechować się poczuciem odpowiedzialności, umiejętnościami przewidywania, strategicznego myślenia i pracy pod presją.
Jakie są role menedżerskie?
Jedną z najpopularniejszych semantyk ról menedżerskich opracował w połowie lat 70. Henry Mintzberg. Jego zdaniem role menedżerskie należy podzielić na trzy obszary: role interpersonalne, informacyjne oraz decyzyjne.
Według Mintzberga wśród ról interpersonalnych wyróżniamy:
- reprezentanta,
- przywódcę,
- łącznika.
Pierwszy z nich jest przedstawicielem w danej firmie w kontaktach z otoczeniem. Drugi przyjmuje rolę lidera, który wyznacza innym konkretne obszary działania oraz zachęca do zwiększenia wydajności pracowników. Natomiast łącznik, jak samo określenie na to wskazuje, łączy otoczenie wewnętrzne z zewnętrznym przedsiębiorstwa.
W przypadku menedżerskich ról informacyjnych H. Mintzberg także wyróżnił trzy role:
- monitor,
- rozdzielający informacje,
- rzecznik.
Rolą monitora jest pozyskiwanie danych i ich analizowanie. Z kolei głównym zadaniem rozdzielającego informacje jest dbanie o właściwy przepływ informacji, przekazywanie ich odpowiednim osobom oraz instytucjom, z którymi współpracuje dane przedsiębiorstwo. Do najważniejszych obowiązków rzecznika należy natomiast przekazywanie informacji zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.
Rozważając menedżerskie role decyzyjne, należy wziąć pod uwagę cztery funkcje, jakie może pełnić menedżer:
- przedsiębiorcy,
- kierującego zaburzeniami,
- rozdzielającego zasoby,
- negocjatora.
Rolą menedżera przedsiębiorcy jest inicjowanie, wprowadzanie zmian i podejmowanie ryzyka wynikającego z tych działań. Zadaniem menedżera kierującego zaburzeniami jest rozwiązywanie konfliktów w firmie, podejmowanie działań w momencie zaobserwowania nieefektywności pracowników i rozwiązywanie wszelkiego typu problemów.
Rolą menedżera rozdzielającego zasoby jest przydzielanie tych zasobów poszczególnym działom wewnątrz przedsiębiorstwa, które podejmują i realizują różne działania. Natomiast w roli negocjatora menadżer odpowiada za łagodzenie sporów oraz znajdowanie i wypracowywanie kompromisu.
Niezbędne umiejętności menedżerskie
Należy sobie otwarcie powiedzieć, że nie każdy może być menedżerem. Potwierdzeniem tego są role menedżerów, o których była mowa wcześniej. Wymagają one od osoby na tym stanowisku przede wszystkim umiejętnego zarządzania ludźmi, podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów, łagodzenia nieporozumień, a przy tym odpowiedniego motywowania współpracowników.
Przeczytaj na blogu:
Kompetencje miękkie i twarde — co musisz o nich wiedzieć?
Czym jest kierowanie zespołem? Jakie są metody kierowania zespołem?
Czym jest przywództwo? Rodzaje i typy przywództwa. Różnica między przywództwem a zarządzaniem
Oczywiście część tych cech możemy posiadać, ponieważ wynikają one z naszego charakteru lub doświadczenia życiowego. Warto jednak zaznaczyć, że jesteśmy w stanie zdobyć nowe umiejętności i wiedzę podczas różnych szkoleń.
Pomocna może okazać się również profesjonalna literatura. W księgarniach mamy duży wybór pozycji książkowych z zakresu coachingu, mentoringu i zarządzania zasobami ludzkimi.
Przeczytaj na blogu:
Mentoring i coaching — na czym polegają różnice?
W zależności od branży, od menedżera firmy mogą być wymagane trochę inne umiejętności. Jesteśmy jednak w stanie wyodrębnić te podstawowe. Zaliczamy do nich między innymi:
- zarządzanie ludźmi (wyznaczanie zadań, jasna komunikacja, budowanie zespołu, motywowanie),
- zarządzanie sytuacjami kryzysowymi,
- umiejętność organizacji pracy swojej oraz współpracowników (delegowanie zadań),
- umiejętność komunikacji (komunikacja interpersonalna)
- umiejętności analityczne,
- umiejętność rekrutacji,
- myślenie strategiczne,
- inteligencja emocjonalna,
- odporność na stres,
- dbałość o przepływ informacji,
- wyznaczanie celów pracowników,
- monitorowanie pracy pracowników,
- wdrażanie nowych pracowników w ich obowiązki,
- wiedza branżowa,
- umiejętność rozwiązywania konfliktów,
- podejmowanie szybkich i trafnych decyzji,
- prowadzenie spotkań w formie stacjonarnej i on-line,
- kreatywność,
- chęć stałego podnoszenia kwalifikacji i poszerzania wiedzy.
Jak pogłębiać umiejętności i kompetencje menedżerskie?
Dzięki rozwojowi nauki, metod i technologii mamy kilka możliwości, aby pogłębiać umiejętności i kompetencje menedżerskie.
Na samym początku należy sobie odpowiedzieć na pytanie, w której sferze uważamy nasze kompetencje za niewystarczające. To w znaczącym stopniu ułatwi nam podjęcie decyzji i ukierunkuje wybór dostępnych możliwości.
Dowiedz się więcej o szkoleniu:
Coaching i mentoring menedżerski
Planowanie, delegowanie i organizacja pracy
Prowadzenie rozmowy oceniającej
Możemy zdecydować się na szkolenia formalne, czyli studia menedżerskie i studia podyplomowe, a także dedykowane kursy lub szkolenia. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza te ostatnie.
Dzięki nim w krótkim czasie można opanować nowe umiejętności. Do tego są bardzo efektywne, a także pozwalają uzupełnić krok po kroku braki z danego zakresu kompetencji menedżerskich.
Można również zapoznać się z funkcjami menedżera w firmie sięgając po fachową literaturę, obserwując autorytety w tej dziedzinie czy przeglądając naukowe materiały w Internecie.
Przeczytaj na blogu: Jakie obszary tematyczne poruszane są na szkoleniach menedżerskich?
W zaciszu własnego domu może jednak być trudno zmotywować się do codziennej pracy i samokształcenia. Zapisanie się na szkolenia, kursy lub studia da zdecydowanie lepsze rezultaty.
Zachęcamy do zapoznania się z szeroką ofertą szkoleń i webinariów z zakresu mentoringu, coachingu oraz szkoleń menedżerskich, które prowadzimy w Certes. Jesteśmy firmą szkoleniowo-doradczą, która może pochwalić się wieloletnim doświadczeniem.
Jakie są kategorie stanowisk menedżerskich?
Aktualnie możemy spotkać się z różnym rodzajem podziału menadżerów. Jedna z kategorii to podział według szczebli. I tam wyróżniamy takie stanowiska, jak:
- menedżer niższego szczebla,
- menedżer średniego szczebla,
- menedżer wyższego szczebla.
W tym miejscu należy pamiętać, że stanowisko menedżerskie podlega podziałom i specjalizacjom w zależności od branży i obszaru, którym będzie zarządzał. Dlatego w zależności od szczebla możemy spotkać się z różnymi określeniami stanowiska kierowniczego.
Dla przykładu menedżer niższego szczebla to np.:
- koordynator,
- brygadzista,
- leader,
- front line manager.
Zastanawiasz się, jaka jest różnica pomiędzy menedżerem a kierownikiem? Jeśli rozważymy to biorąc pod uwagę kategorię menedżera średniego szczebla to… Nie ma żadnej różnicy. W instytucjach i różnego typu przedsiębiorstwach menedżerów średniego szczebla określa się m.in.:
- kierownikiem,
- dyrektorem.
Natomiast określenia dla menedżerów najwyższego szczebla to:
- prezes,
- prezydent,
- szef,
- przewodniczący.
Warto jeszcze dodać, że w wielu firmach, określając funkcje menedżera oraz ustalając role kierownika w organizacji, spotkać się można ze zjawiskiem specjalizacji stanowisk menedżerskich. Dzięki temu konkretnie określany jest obszar, jakim osoba pełniąca tę funkcję będzie zarządzać, kto będzie jej podlegał i za co będzie odpowiadała.
To, czy zostanie w danej organizacji wprowadzony system specjalizacji na poziomie kadry menedżerów, jest indywidualną decyzją właścicieli lub działu HR. Wpływ na to może mieć profil prowadzonej działalność, jaki i skala rozbudowania jej struktur.