Regulamin pracy – co powinien zawierać? Kiedy należy go utworzyć?
26 marca, 2024Negocjacje twarde, miękkie i rzeczowe — czym są?
5 kwietnia, 2024Employer branding - co to? Jak budować profesjonalny wizerunek pracodawcy?
Employer branding, czyli długotrwały proces budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach obecnych i potencjalnych pracowników oraz opinii publicznej jest strategią tworzącą wiarygodny i atrakcyjny obraz przedsiębiorstwa. A ten nie tylko zatrzymuje cennych pracowników, ale także przyciąga znakomitych kandydatów.
Employer branding, czyli długotrwały proces budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy w oczach obecnych i potencjalnych pracowników oraz opinii publicznej jest strategią tworzącą wiarygodny i atrakcyjny obraz przedsiębiorstwa. A ten nie tylko zatrzymuje cennych pracowników, ale także przyciąga znakomitych kandydatów.
Dowiedz się, jak podejść do employer brandingu, przyciągnąć i zatrzymać u siebie ambitnych pracowników. Przekonaj się, jak tworzenie długotrwałych relacji z pracownikami wpływa także na relacje z klientami Twojej firmy.
Employer branding – co to?
Termin ten został użyty pierwszy raz w 2001 roku przez firmę McKinsey, amerykańską spółkę zajmującą się doradztwem strategicznym. W branży HR, PR oraz marketingu wciąż w naszym kraju funkcjonuje pod nazwą anglojęzyczną.
Pod pojęciem Employer Branding (budowanie marki pracodawcy) kryją się wszelkie działania podejmowane przez organizację, aby kreować wizerunek swojej firmy jako rzetelnego pracodawcy, u którego można się rozwijać. Jego celem jest ogólna budowa wizerunku firmy, by pracownicy doceniali środowisko pracy i możliwości, jakie pracodawca im zapewnia. To strategia długoterminowa. Jej elementami są dobre warunki pracy, benefity, atrakcyjne wynagrodzenie i kreowanie ciekawych ofert dla osób ambitnych, ale i wymagających.
Zbudowanie realnie silnej marki ma podwójne znaczenie: podczas rekrutowania pracowników oraz, by najlepszych zatrzymać w firmie. Pozytywny wizerunek, świetne opinie w Internecie, korzystne informacje na temat warunków pracy przekazywane z ust do ust umożliwiają uzyskanie przewagi nad konkurencją, zwłaszcza w kwestii przyciągania najbardziej rzetelnych, ambitnych i przynoszących zyski firmie pracowników.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
Employer branding dzieli się na zewnętrzny i wewnętrzny, w zależności od tego, do której grupy odbiorców kierowany jest przekaz firmy.
Employer branding wewnętrzny
Wewnętrzny employer branding kierowany jest do obecnych pracowników firmy i służy budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy. Ten przekłada się na większe zaangażowanie w zespołach oraz mniejszą rotację pracowników. Skupia się więc na tym, aby środowisko pracy było przyjemne, a doświadczenia pracowników pozytywne. Firma dbająca o relacje z pracownikami stawia na transparentną komunikację, zaufanie, wzajemny szacunek, równość wszystkich, dialog menedżerów z pracownikami i pracowników z przełożonymi.
Przeczytaj na blogu:
HR Business Partner – kim jest? Czym się zajmuje?
Klient wewnętrzny i zewnętrzny — na nich opiera się biznes
W takim przedsiębiorstwie pracownicy czują się bezpiecznie i są spełnieni. Mogą realizować swoje cele zawodowe, angażują się w zadania, które wykonują na czas, nie szukają innego pracodawcy, są po prostu zadowoleni z pracy, bo ta daje im satysfakcję. Często mniej ważna jest dla nich wysokość dochodów. Bardziej doceniają możliwość szkoleń, nauki języków, podróże integracyjne, elastyczny czas pracy czy to, że łatwo mogą oddzielić pracę od życia osobistego.
Employer branding zewnętrzny
Branding zewnętrzny pracodawcy to działania skierowane na zewnątrz, do kandydatów na pracowników. Liczą się tutaj:
- marketing rekrutacyjny,
- wszelkie działania wizerunkowe, np. na kanałach w social mediach,
- programy stażowe,
- praktyki zawodowe,
- mentoring,
- program szkoleń zawodowych, językowych i innych.
Taka oferta rozwoju przyciąga najlepszych kandydatów dostępnych na rynku pracy. Tym samym pozytywny wizerunek na zewnątrz organizacji ułatwia uzupełnianie wakatów, zatrudnianie wysoko wykwalifikowanych specjalistów, przyjmowanie do pracy osób z wysokimi wymaganiami, ale jednocześnie niezbędnymi do rozwoju firmy umiejętnościami.
Przeczytaj na blogu: Offboarding pracownika – czym jest? Jak go dobrze przeprowadzić?
Warto pamiętać, że w trakcie rekrutacji nie tylko pracodawca sprawdza potencjalnych przyszłych kandydatów w popularnych social mediach czy na specjalistycznych portalach poświęconych karierze. Także sami kandydaci, zanim wyślą swoje CV i stawią się na rozmowie o pracę, szukają opinii na temat przyszłego pracodawcy. Nie tylko informacji o zarobkach, ale także atmosferze panującej w przedsiębiorstwie, warunkach pracy, umów, elastyczności godzin pracy czy możliwości samorozwoju.
Jak budować profesjonalny wizerunek pracodawcy?
Istnieje przynajmniej siedem różnych zachowań pracodawcy, które sprawiają, że jego wizerunek poprawia się: pracownicy dotychczasowi są z pracy zadowoleni i przychodzą do niej bez poczucia znużenia i niespełnienia, a wartościowi kandydaci sami wysyłają swoje listy motywacyjne, bo chcą zostać częścią przedsiębiorstwa.
Zadbaj o warunki pracy
Nic tak nie demotywuje, jak ciągłe poczucie niepewności, zagrożenia, subiektywne wrażenie, że nie można być pewnym jutra. Zadbaj więc o to, by środowisko pracy w Twojej firmie kojarzyło się z bezpieczeństwem, komfortem i sprzyjało produktywności. Zainwestuj także w ergonomiczne stanowiska pracy, miejsce do wypoczynku, w nowoczesne sprzęty i narzędzia umożliwiające sprawne wykonywanie obowiązków.
Benefity i nagrody dla pracowników
Atrakcyjne pakiety socjalne, np. prywatna opieka zdrowotna, dodatkowe, rodzinne ubezpieczenia, dodatkowe dni wolne, programy zdrowotne, ale także kursy, szkolenia, wyjazdy – to sposoby nagradzania pracowników, ale także zachęta, by nowi kandydaci sami zgłaszali się na wolne wakaty.
Integracja zespołu
Zwłaszcza w takich firmach, w których praca wykonywana jest zespołowo, a pracownicy często przebywają w jednym miejscu, kontaktują się ze sobą i muszą współpracować, organizuj regularne spotkania, eventy integracyjne i team-buildingowe, aby relacje między pracownikami były jak najlepsze. Atmosfera w pracy musi kojarzyć się z zaufaniem i szacunkiem.
Inwestuj w kompetencje
Ten punkt nieco pokrywa się w benefitami, bo obejmuje dostęp do szkoleń, kursów, programów rozwojowych, które pogłębiają umiejętności pracowników, wspierają ich rozwój, ale również sprawiają, że pracownicy czują są bardziej zaangażowani w działalność przedsiębiorstwa i wykazują lojalność. Przy czym niezwykle ważny jest dobór firmy szkoleniowej i samych kursów, które powinny być zgodne z zainteresowaniami pracowników, ich ambicjami zawodowymi i które mają opinię rzetelnych i stawiających nie tylko na teorię, ale i praktykę. Pamiętaj też, że ze szkoleń mogą korzystać nie tylko pracownicy niższych szczebli, ale także kadra menadżerska.
Atrakcyjne oferty pracy
Publikuj atrakcyjne oferty pracy, z których kandydaci dowiedzą się o korzyściach związanych z pracą w Twojej firmie, o możliwościach rozwoju kariery, poziomie zarobków czy szansach na awans. Dzisiaj darmowa kawa w biurze czy owocowe czwartki nie wystarczą, by przyciągnąć najlepszych kandydatów. Jednocześnie nie zakłamuj rzeczywistości – oferta pracy powinna być przygotowana rzetelnie i zgodnie z prawdą.
Zadbaj o proces rekrutacji
Sam proces rekrutacji musi być przeprowadzony transparentnie i profesjonalnie, kandydaci powinni przekonać się, że kultura organizacyjna firmy odpowiada ich oczekiwaniom, a sama firma kieruje się wartościami, które i dla niej są istotne. Na każdym etapie rekrutacji kandydaci powinni mieć wrażenie, że rekrutujący odnoszą się do każdego z szacunkiem.
Określ cel rozwoju
Tak jak rekruterzy pytają kandydatów o ich plany na przyszłość, tak i kandydat może być ciekawy, jakie cele rozwoju chce osiągnąć firma wraz ze swoimi pracownikami. Dlatego jako pracodawca stwórz strategię rozwoju, zapoznaj z nią także dotychczasowych pracowników i razem dążcie do osiągnięcia zamierzonych celów.
Konsekwentne działanie w wyżej wymienionych obszarach umożliwia budowanie wizerunku dobrego pracodawcy, który przyciąga, ale też zatrzymuje najlepszych pracowników na rynku.
Podsumowanie
Znasz już pojęcia związane ze strategią employer branding, czyli procesem budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Wyjaśniliśmy, że praktyka mająca na celu stworzenie atrakcyjnego i wiarygodnego obrazu firmy jako miejsca pracy, w którym pracownicy mogą się rozwijać i czują się docenieni, ma znaczenie dla całego funkcjonowania firmy. znaczenie ma zarówno employer branding wewnętrzny i zewnętrzny. Poprzez odpowiednie podejście do pracowników i kandydatów firma przyciąga osoby ambitne, a to z kolei wpływa na sukcesy organizacji i jej relacje z klientami.