Sprzedaż okiem milenialsów
11 września, 2023Konferencja „Realizacja ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami”
12 września, 2023Compliance – co to jest? Kim jest compliance officer i jaka jest jego rola w firmie?
Prowadzenie firmy wymaga znajomości wielu przepisów. Właściciele przedsiębiorstw każdego dnia stają przed wyzwaniem, aby natychmiastowo dostosowywać się do dynamicznie zmieniających się wymogów prawnych. Aby nic nie umknęło naszej uwadze, najlepiej zatrudnić w firmie compliance officera, którego zadaniem będzie dbanie o prawidłowe działanie systemu zarządzania zgodnością.
Dzięki opracowaniu odpowiedniego systemu compliance w przedsiębiorstwie, zyskamy gwarancję zgodności działania z prawem, a także z innymi dobrowolnie przyjętymi normami postępowania. Niesie to ze sobą wiele korzyści, między innymi chroni firmę przed stratami finansowymi czy wizerunkowymi.
Compliance – co to?
Kilka lat temu pojęcie compliance zyskało na popularności w szeroko rozumianym biznesie. Najwcześniej zaczęło funkcjonować w branży zajmującej się ubezpieczeniami oraz finansami.
Od lat 90. działało już w amerykańskich bankach. Jego celem jako programu etycznego – tak je wtedy definiowano – było zapobieganie nadużyciom w sektorze publicznym. Samo pojęcie zaczerpnięto z języka angielskiego i dosłownie oznacza zgodność. Można spotkać się także z przekładem tego określenia na język polski jako spełnienie.
W praktyce tłumaczy się to jako zapewnienie zgodności działalności z normami, przepisami prawnymi, stosowanymi praktykami, rozporządzeniami czy zaleceniami. Głównym założeniem compliance jest dostosowanie wewnętrznych procedur i norm postępowania, których dana firma jest zobowiązana przestrzegać.
Jeśli dane przedsiębiorstwo decyduje się na prowadzenie działu compliance, jednoznacznie deklaruje, że firma będzie stosowała określone rozwiązania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W praktyce to działający na wielu płaszczyznach system etyczny, który ma odpowiednio reagować w sytuacjach zagrożenia naruszenia przepisów prawa.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że wprowadzenie compliance w przedsiębiorstwie niesie ze sobą wiele korzyści. Dzięki profesjonalnie opracowanym strukturom zgodności z prawem, jesteśmy w stanie zredukować praktycznie do minimum występowanie nieprawidłowości w firmie. Do tego chronią podmiot przed stratami finansowymi, wizerunkowymi czy karami.
Zastanawiasz się, dlaczego tak ważne jest wprowadzenie compliance w zakres działania firmy? O potrzebie posiadania wykwalifikowanych specjalistów z zakresu zgodności działania z prawem przekonały się różnego typu organizacje, które dotknął kryzys gospodarczy w 2008 roku.
Zobacz szkolenia prawne
Przedsiębiorstwa potrzebują zaawansowanych narzędzi, które pozwolą obniżyć i zminimalizować straty w trakcie prowadzenia działalności biznesowej. Wspomniane narzędzia, systemy, normy i zalecenia są w stanie opracować i kontrolować specjaliści z działu compliance.
Dzięki ich pracy zyskujemy gwarancję porządku i ładu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Dba on między innymi o właściwy obieg dokumentów prawnych. Do tego taki dział może zatrudniać specjalistów compliance officer oraz planować szkolenia z zakresu zgodności z prawem dla innych pracowników firmy.
Kim jest compliance officer?
Wprowadzenie compliance w zakres działania firmy to jedno. Drugą ważną kwestią jest zatrudnienie pracownika lub pracowników na stanowisko compliance officer, czyli osoby, która zadba o prawidłowe działanie systemu zarządzania zgodnością.
Czasami w polskich firmach czy organizacjach można spotkać się ze spolszczoną nazwą tego stanowiska – manager ds. zgodności lub specjalista ds. zgodności.
Jak wyjaśnić, kim jest compliance officer? To specjalista ds. zapewnienia zgodności, którego podstawowym zadaniem jest podejmowanie działań mających na celu minimalizowanie ryzyka związanego z prowadzeniem firmy niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Do obowiązków compliance managera należy podejmowanie działań z zakresu przestrzegania norm etycznych i społecznych oraz regulacji wewnętrznych danego przedsiębiorstwa.
Zobacz szkolenia zarządzanie organizacją
Nie można również pominąć tego, że compliance officer powinien dbać o edukację pozostałych pracowników firmy z zakresu odpowiedzialności prawnej.
Przeczytaj na blogu:
Facylitacja – czym jest? Jak pomaga zwiększyć efektywność grupy?
Standaryzacja – czym jest? Jakie daje korzyści w procesach biznesowych?
Compliance officer i jego kompetencje
Na stanowisko managera compliance może aplikować osoba, która ma wyższe wykształcenie. Najlepiej, jeśli ukończyła studia z zakresu prawa, finansów lub ekonomii. To ważne, ponieważ tego typu specjalista powinien biegle interpretować przepisy prawa oraz znać systemy informacji prawnej.
Mile widziana jest również znajomość profilu działalności branży, w której będzie zatrudniony. Do tego compliance officer powinien cechować się szeregiem umiejętności miękkich i organizacyjnych. Dzięki nim będzie w stanie efektywnie działać i prowadzić szkolenia, chociażby dla pozostałych pracowników firmy.
Zobacz szkolenia efektowność osobista
Należy jeszcze dodać, że specjalista ds. zgodności z prawem powinien być osobą odpowiedzialną, dynamiczną oraz cechować się dużą odpornością na stres. Niejednokrotnie będzie musiał pracować pod presją czasu. Ponadto będzie musiał bardzo szybko reagować w sytuacji kryzysowej, aby zminimalizować straty firmy.
Przeczytaj na blogu:
Kompetencje miękkie – kluczowe umiejętności dla sukcesu zawodowego i osobistego
Kompetencje miękkie i twarde — co musisz o nich wiedzieć?
Trzeba być też przygotowanym, że praca na tym stanowisku wymaga ciągłej nauki, stałej kontroli nad zmieniającymi się przepisami i regulacjami prawnymi. Swoją wiedzę należy uzupełniać na specjalistycznych szkoleniach.
Zadania i wyzwania compliance officera
W zależności od branży, zadania i wyzwania compliance managera mogą delikatnie się różnić. Wpływ na to ma specyfika profilu prowadzonej działalności. Jesteśmy w stanie określić główny zakres działań osoby zatrudnionej na tym stanowisku.
Do zadań compliance officer należą między innymi:
- prowadzenie działań firmy zgodnie z przepisami prawnymi,
- dbanie o wewnętrzne regulacje przedsiębiorstwa,
- współtworzenie wewnętrznych regulacji,
- identyfikacja i ocena zagrożenia,
- przygotowanie strategii działań mających na celu zapewnienie zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa,
- monitorowanie zmian w przepisach krajowych oraz unijnych,
- minimalizowanie ryzyka strat,
- kontrola wprowadzanych zmian/rozporządzeń/regulacji,
- przeprowadzanie wewnętrznych audytów,
- nadzór nad złożonymi zgłoszeniami naruszenia przepisów prawnych,
- współpraca z innymi działami firmy,
- edukacja innych pracowników,
- przygotowywanie raportów,
- zapobieganie konfliktom interesów,
- opracowanie i zapewnienie standardów ochrony danych osobowych,
- zgłaszanie nadużyć naruszenia prawa do instytucji publicznych,
- współpraca z innym podmiotami, np. kancelariami prawnymi, radcami prawnymi.
Compliance officer – jaka jest jego rola w firmie?
Specjalista ds. zapewnienia zgodności w firmie odgrywa ważną rolę. Odpowiada za minimalizowanie strat finansowych oraz wizerunkowych przedsiębiorstwa. Do tego ma chronić przed utratą reputacji i pozycji na rynku.
Jego głównym zadaniem jest dbanie o prowadzenie działalności zgodnie z przepisami prawa, obowiązującymi normami i rozporządzeniami.
Co więcej, zapobiega możliwości wystąpienia strat finansowych. W zakresie jego kompetencji leży również dbanie o przestrzeganie nie tylko przepisów prawa, ale także norm społecznych oraz etycznych.
Branże, które potrzebują wsparcia compliance officera
Standardem jest, że we współczesnych przedsiębiorstwach z branży finansowej, a przede wszystkim w bankach zatrudniani są pracownicy na stanowisko compliance officer. Zastanawiasz się, jakie branże potrzebują jego wsparcia? To między innymi:
- farmaceutyczna,
- spożywcza,
- telekomunikacyjna,
- IT,
- e-commerce,
- energetyczna,
- ubezpieczeniowa,
- pośrednictwo finansowe.
Ponadto wsparcia specjalisty, który będzie czuwał nad bezpieczeństwem firmy i odpowiadał za minimalizowanie strat, potrzebują wszelkie instytucje, które są poddawane silnym regulacjom prawnym.
W Certes prowadzimy szkolenia i webinaria, które poszerzają wiedzę, pomagają zdobyć kompetencje przydatne podczas pracy na stanowisku compliance officer. Sprawdź naszą ofertę certyfikowanych szkoleń!