Obszar:
Mentoring i coaching
MENTORING
Partnerska relacja między Mistrzem (Mentorem) a Uczniem (Mentee) zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia. Polega głównie na tym, że uczeń, poprzez regularne rozmowy z mistrzem, zdobywa nową wiedzę, poznaje siebie, rozwija zawodową samoświadomość i kompetencje. Mentoring utrzymuje cenne zasoby i rozwija pracowników poprzez transfer wiedzy/ doświadczeń, bez inwestowania środków finansowych.
W procesie mentoringu kluczowi są:
- Mentor - jako osoba, posiadająca cenne kompetencje i wiedzę, gotowa się nimi dzielić
- Mentee - jako osoba, mająca potencjał i chęci, by kompetencje i wiedzę przyswoić
- Koordynator – osoba definiująca kluczowe kompetencje i wiedzę, rekrutująca Mentorów do procesów mentoringowych oraz organizująca i koordynująca ich przebieg
- przełożoni Mentee – określający oczekiwania i potrzeby wobec procesu; osoby mogące mieć kluczowy wpływ na jego efektywność
Korzyści wynikające z Mentoringu
Dla organizacji
- Szybkie tempo nabywania kompetencji, gdyż transfer wiedzy odbywa się w naturalnym środowisku
- Niższe koszty pozyskiwania kompetencji dzięki korzystaniu z własnych zasobów
- Alternatywa do pionowych ścieżek kariery daje możliwość rozwoju w oparciu o poziomy „awans” kompetencyjny
- Polepszenie komunikacji interpersonalnej wewnątrz firmy
- Stworzenie jednolitych standardów pracy i zwiększona wydajność pracy
- Wzrost konkurencyjności firmy na rynku – mentoring jest elementem employer brandingu
- Zmniejszenie fluktuacji kadr – mentoring motywuje zarówno Mentora, jak i Mentee
Dla Mentora
- Alternatywa do awansu pionowego
- Rozwój osobisty
- Złamanie rutyny zawodowej – odświeżenie spojrzenia na organizację
- Zapobieganie syndromowi wypalenia zawodowego
Dla Mentee
- Płynne obejmowanie nowych ról w organizacji
- Zdobycie nowych doświadczeń wynikających z poszerzania spojrzenia naorganizację
- Przyspieszony wzrost kompetencji
- Rozwój osobisty
Dla przełożonego Mentee
- Możliwość szybkiego wzrostu wyników w pracy zespołu
- Wzrost kompetencji w zespole – możliwość uzupełniania wakujących kompetencji
- Możliwość zdelegowania transferu kompetencji w zespole na osobę będącą Mentorem
- Możliwość zaproponowania wartościowym pracownikom awansu kompetencyjnego w roli Mentora/Mentee
COACHING
Proces coachingu koncentruje się na definiowaniu i osiąganiu konkretnych celów, a nie na rozwiązywaniu problemów. Systemowy charakter coachingu – jako trójstronny układ partnerski pomiędzy coachem, Klientem i jego organizacją. Każda ze stron jest zaangażowana i odpowiedzialna za przyczynianie się do powodzenia całego procesu.
Podczas sesji coachingowych Uczestnicy:
- Odkrywają tkwiący w nich potencjał oraz dotąd niewykorzystywane zasoby
- Pozyskują nowe perspektywy postrzegania konkretnych wyzwań bądź trudnych sytuacji
- Odkrywają nowe możliwości, rozwiązania, kierunki działań
- Odkodowują nieefektywne strategie działania, planują oraz testują nowe formy zachowań, które pozwalają na osiąganie lepszych rezultatów oraz realizowanie wyznaczonego celu
- Przezwyciężają bariery, które dotychczas nie pozwalały im na wykorzystywanie posiadanej wiedzy oraz umiejętności w praktyce
- Odkrywają inspirację oraz motywację do podjęcia konkretnych działań oraz wypróbowania nowych strategii działania
Etapy coachingu:
- Diagnoza
- Analiza kontekstu biznesowego (strategia, wizja, wyzwania)
- Diagnoza potrzeb rozwojowych (osób coachowanych i/lub organizacji)
- Proces zmiany
- Ustalenie celów i mierników coachingu
- Zawarcie kontraktu pomiędzy Uczestnikiem a coachem
- Realizacja spotkań coachingowych i zadań pomiędzy sesjami
- Pomiar efektów
- Ewaluacja rezultatów w kontekście założonych celów
- Podsumowanie z Uczestnikiem, rozmowa z przełożonym, feedback