Zarządzanie projektami
Cele szkolenia
Podstawowym celem szkolenia „Zarządzanie projektami” jest kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu efektywnego zarządzania projektami oraz wyćwiczenie umiejętności stosowania podstawowych narzędzi, sposobów, metod, we wszystkich jego etapach ze szczególnym uwzględnieniem najlepszych praktyk zarządzania projektami. Bez względu na poziom zależności danego przedsięwzięcia projekt jest wysiłkiem podejmowany z myślą o realizacji celu w ograniczonym czasie i przy skończonych zasobach. W tym kontekście poszukiwanie odpowiedzi na poniższe pytania staje się kluczową odpowiedzialnością menedżerską: Czy zrobilibyśmy wszystko by osiągnąć zamierzony cel? Czy właściwie zaplanowaliśmy zakres przedsięwzięcia i uwzględniliśmy wszystkie krytyczne wymagania interesariuszy? Czy jesteśmy w stanie zapanować nad rozwojem wydarzeń w projekcie, aby nas nie zaskoczył? Czy wybraliśmy optymalną drogę dojścia do osiągniecia korzyści?
Korzyści dla uczestnika
- Zdobycie wiedzy na temat zarządzania projektami wg. metodyki PRINCE2
- Praktyczne umiejętności w zakresie inicjowania, planowania, realizacji i kontrolowania złożonych przedsięwzięć
- Stawianie realnych i wymiernych celów, by zapewnić korzystne efekty
- Opracowywania: zakresu projektu, harmonogramu jego realizacji oraz planu komunikacji i zapewnienia jakości
- Określenia i alokacji wymaganych zasobów ludzkich, finansowych oraz rzeczowych
- Stosowania właściwych technik komunikacyjnych w zależności od interesariuszy projektu
- Opracowywania systemu kontroli i monitorowania projektu
- Właściwie monitorowanie postępu prac i konstruktywne wpływanie na zespół projektowy
- Wykorzystywanie szans i analizowania zagrożeń w oparciu o stworzone harmonogramy
- Oceniania posiadanych rezerw i optymalnego wykorzystania potencjału własnych zespołów
Korzyści dla organizacji
- Zwiększenie wyników biznesowych
- Zakotwiczenie w umysłach myślenia projektowego
- Efektywne prowadzenie projektów w organizacji
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Wprowadzenie do zarządzania projektami
- Dlaczego stosować metody zarządzania projektami?
- Cykl życia projektu – model procesowy
- Analiza środowiska i udziałowców – kluczowi interesariusze projektu i ich wymagania
- Struktura organizacyjna projektu – przykłady różnych rozwiązań
- Główne pułapki i typowe błędy w realizacji projektów
- Kontekst i organizacja projektu
- Techniki tworzenia wizji projektu
- Deklaracja zakresu projektu i analiza wstępna wymagań
- Uzasadnienie biznesowe projektu
- Ocena projektu – przegląd głównych miary efektywności
- Zarządzanie zespołem i komunikacją.
- Plan komunikacji – główne zasady jego opracowania
- Struktura Organizacyjna Projektu
- Zespół zarządzania projektem
- Role i obowiązki zespołu projektowego
- Komitet sterujący: Przewodniczący, Główny Dostawca, Główny Użytkownik
- Kierownik Projektu
- Kierownik zespołu wykonawczego i Zespół wykonawczy.
- Nadzór i Wsparcie
- Projekt w środowisku Klient-Dostawca
- Macierz obowiązków – model RACI
- Funkcje w zespole projektowym – rozpoznanie i dostosowanie zadań
- Elementy przywództwa dla Kierownika Projektu i Zespołu Projektowego
- Kluczowe zagadnienia związane z budowaniem zespołu
- Rola lidera w zespole projektowym – zadania lidera i narzędzia, którymi dysponuje
- Budowanie zespołów wysokiej skuteczności, wykorzystanie ról zespołowych
- Trudne sytuacje w prowadzeniu spotkania zespołu projektowego
- Niezbędne warunki efektywnej pracy zespołu podczas spotkań
- Proces podejmowania decyzji w zespole projektowym
- Motywowanie i ocenianie członków zespołu projektowego
- Pozytywne podejście do współpracy
- Konstruktywne reakcje i postawy
- Fazy rozwoju zespołu projektowego – praktyczne wskazówki dla kierownika projekt
- Role zespołowe
- Faza orientacji i zależności
- Faza konfliktu i buntu
- Faza spójności i współpracy w grupie
- Faza celowej i świadomej aktywności grupy
- Faza końcowa
- Inicjacja projektu
- Zrozumienie roli kierownictwa wyższego szczebla
- Ocena potrzeb biznesowych
- Wybór projektów w organizacji (wskaźnik opłacalności, wartość bieżąca netto, okres zwrotu)
- Opracowanie celów projektu zgodnie z zasadą SMART i modelem POTI
- Formuła realizacyjna projektu
- Uzasadnienie biznesowe projektu
- Określanie wymagań realizacyjnych – dokument wymagań projektu
- Opracowanie karty projektu
- Planowanie projektu – zakres, budżet, czas, jakość, korzyści, ryzyko
- Planowanie zakresu
- Zasoby niefinansowe w projekcie
- Struktura podziału pracy (WBS)
- Tworzenie struktury podziału pracy
- Metoda ścieżki krytycznej
- Wykres Gantta
- Uwzględnianie czynności zarządczych i zarządzania ryzykiem w planie i harmonogramie
- Bilansowanie zasobów
- Określanie kolejności działań
- Zależności pomiędzy zadaniami i ich relacje
- Definiowanie produktów projektu
- Zarządzanie wytwarzaniem produktów projektu
- Technika planowania opartego na produktach
- Struktura podziału produktów projektu
- Diagram następstwa produktów
- Szacowanie budżetu i czasu realizacji – przegląd głównych technik i poziomów dokładności
- Macierz kompromisów projektowych
- Monitorowanie i realizacja projektu
- Plany bazowe i ich wykorzystanie przez zespół projektowy
- Kształtowanie zespołu projektu – czyli jak osiągnąć zaplanowane rezultaty
- Zarządzanie zmianami i ich wpływ na kryteria sukcesu
- Sprawozdawczość wykonania – monitoring realizacji projektu
- Audyt, ocena i monitorowanie wykonania zakresu projektu
- Kamienie milowe
- Analiza trendu kamieni milowych
- Ocena wpływu zmian na zdefiniowane kamienie milowe
- Metodyka ratowania zagrożonych projektów
- Zarządzanie zagadnieniami i zmianami w projekcie
- Zarządzanie ryzykiem
- Cele i korzyści zarządzania ryzykiem
- Zarządzanie ryzykiem na tle zarządzania organizacją
- Poziom strategiczny
- Poziom programu
- Poziom projektu
- Poziom operacyjny
- Czym jest ryzyko, niepewność, prawdopodobieństwo?
- Sposoby określania prawdopodobieństwa
- Błędy szacowania
- Źródła ryzyka dla poszczególnych szczebli zarządzania organizacją
- Zadania menedżerów związane z zarządzaniem ryzykiem
- Proces zarządzania ryzykiem
- Identyfikowanie kontekstu
- Identyfikacja ryzyka
- Ocena zagrożeń i szans
- Planowanie reakcji na ryzyko
- Wdrożenia wybranej reakcji
- Komunikacja w projekcie w kontekście zarządzania ryzykiem
- Dokumenty (produkty zarządcze) wspierające zarządzanie ryzykiem
- Rozliczanie i zamknięcie projektu
- Źródła ryzyka dla poszczególnych szczebli zarządzania organizacją
- Zadania menedżerów związane z zarządzaniem ryzykiem
- Przekazanie wyciągniętych wniosków do przyszłych projektów
- Rozliczanie projektu i przedstawienie osiągniętych rezultatów głównym interesariuszom projektu
- Skuteczne koordynowanie działań w zespole projektowym
- Opanowanie sztuki przekonywania
- Sztuka zadawania właściwych pytań i udzielania precyzyjnych odpowiedzi
- Czym jest pozytywna krytyka i jak ją wykorzystywać w projekcie?
- Kiedy zespół pracuje efektywnie, jako całość, a kiedy jako grupa robocza?
- Zasady prowadzenia efektywnych spotkań
- Sztuka moderacji – kierownik/ członek zespołu, jako moderator
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: business case, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami. Nowoczesne zarządzanie projektami to szeroka dziedzina i zbiór praktycznych umiejętności, dlatego umiejętne ich dostosowanie i sprawne wykorzystanie w praktyce na różnych szczeblach zarządzania gwarantują sukces projektu. Uczestnicy podczas warsztatów rozwiną i poszerzą wiedzę na temat nowoczesnego zarządzania projektami i ograniczeniami oraz zdobędą praktyczne umiejętności w zakresie planowania, komunikacji i monitorowania realizacji złożonych przedsięwzięć. Pracujemy warsztatowo – uczestnicy poprzez ćwiczenia i studia przypadków uczą się i wyciągają wnioski. Wszystkie studia przypadków i ćwiczenia dobrane są do specyfiki Firmy i projektów, nad jakim będą pracować w przyszłości uczestnicy. Jeśli to możliwe będziemy prosili o wsparcie w wyporze realnych projektów Państwa Organizacji. Moduły można elastycznie poszerzać lub modyfikować w zależności od potrzeb uczestników – na każdym etapie pracy nad szkoleniem
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |