Zarządzanie projektami
Cele szkolenia
Wiodącym celem szkolenia otwartego „Zarządzanie projektami” jest dostarczenie fachowej wiedzy z zakresu skutecznego zarządzania projektami oraz zwiększenie biegłości w stosowaniu narzędzi i metod optymalizujących projektowe procesy. Projekt zawsze służy realizacji celu w określonym czasie i przy ograniczonych zasobach. Zarządzanie projektami często wiąże się z poszukiwaniem odpowiedzi na pytania: Czy zrobilibyśmy wszystko, by zrealizować zamierzony cel? Czy we właściwy sposób zaplanowaliśmy przedsięwzięcie i wzięliśmy pod uwagę wszystkie wymagania interesariuszy? Czy umiemy zapanować nad rozwojem wydarzeń w projekcie, by nic nas nie zaskoczyło? Czy znaleźliśmy optymalną drogę do osiągniecia korzyści?
Najbliższe terminy
szkoleń:
08-09.10.2025 - online
Cena: 1 690 zł netto
Uzyskaj rabat dla swojej Organizacji:
5%
2 os.
10%
3 os.
15%
4 os.
Program szkolenia
- Zarządzanie projektami – wprowadzenie
 
- Czemu warto stosować metodyki zarządzania projektami?
 - Czym jest cykl życia projektu i model procesowy?
 - Jak analizować środowisko i udziałowców – interesariusze projektu i ich oczekiwania
 - Organizacyjna struktura projektu – case study
 - Częste błędy i pułapki w realizacji projektów
 
- Rola kontekstu w organizacji projektu
 
- Strategie kreowania wizji projektu
 - Deklarowanie zakresu projektu i wstępna analiza wymagań
 - Biznesowe uzasadnienie projektu
 - Przegląd głównych miar efektywności – ocenianie projektu
 
- Zarządzanie komunikacją i zespołem projektowym
 
- Główne zasady opracowania planu projektu
 - Organizacyjna struktura projektu
- Zespół projektowy i osoby zarządzające
 - Obowiązki zespołu projektowego i rola poszczególnych członków
 - Komitet sterujący: przewodniczący, główny dostawca, główny użytkownik
 - Kierownik projektu
 - Kierownik zespołu wykonawczego i zespół wykonawczy.
 - Nadzorowanie i wspieranie
 - Projekt w relacji klient-dostawca
 
 - Macierz obowiązków – model RACI
 - Rozpoznanie i dostosowanie zadań - funkcje w zespole projektowym
 - Przywództwo w kontekście zarządzania projektem
 
- Główne zagadnienia dotyczące budowania zespołu
 
- Zadania i narzędzia, którymi dysponuje lider – jaka jest rola lidera?
 - Tworzenie skutecznych zespołów – wykorzystanie ról zespołowych
 - Wymagające sytuacje w prowadzeniu spotkania z zespołem projektowym
 - Warunki efektywnej pracy podczas spotkań projektowych
 - Procesy podejmowania decyzji
 - Ocenianie i motywowanie członków zespołu projektowego
 - Pozytywne nastawienie do współpracy
 - Konstruktywne postawy i reakcje
 
- Fazy rozwoju projektowego zespołu i wskazówki dla kierownika projektu
 
- Role zespołowe
 - Faza orientacji i zależności
 - Faza konfliktu i buntu
 - Faza spójności i współpracy w grupie
 - Faza celowej i świadomej aktywności grupy
 - Faza końcowa
 
- Co jest najważniejsze w inicjacji projektu?
 
- Potrzeba zrozumienia roli kierownictwa wyższego szczebla
 - Ocena biznesowych oczekiwań
 - Wybieranie projektów w organizacji (wskaźnik opłacalności, wartość bieżąca netto, okres zwrotu)
 - Wyznaczenie celów projektu zgodnie z zasadą SMART i modelem POTI
 - Formuła realizacyjna
 - Uzasadnienie biznesowe
 - Dokument wymagań projektu – jak określić realizacyjne wymagania?
 - Przygotowywanie karty projektu
 
- Planowanie – budżet, czas, jakość, korzyści, ryzyko, zakres
 
- Planowanie zakresu projektu
 - Niefinansowe zasoby w projekcie
 - Struktura podziału pracy (WBS)
- Tworzenie struktury podziału pracy
 - Metoda ścieżki krytycznej
 - Wykres Gantta
 - Czynności zarządcze i zarządzanie ryzykiem w planie i harmonogramie
 - Bilansowanie zasobów
 - Ustalanie kolejności działań
 - Zależności między zadaniami
 
 - Definiowanie projektowych produktów
- Zarządzanie wytwarzaniem produktów
 - Technika planowania opartego na produkcie/produktach
 - Struktura podziału produktów
 - Diagram następstwa produktów
 
 - Jak oszacować budżet i czas realizacji – główne techniki i poziomy dokładności
 - Macierz projektowych kompromisów
 
- Realizowanie i monitorowanie projektu
 
- Plany bazowe – jak są wykorzystywane przez zespół projektowy
 - Tworzenie i modyfikowanie zespołu projektowego – jak osiągnąć zaplanowane rezultaty?
 - Zarządzanie zmianami – wpływ zmian na kryteria sukcesu
 - Monitorowanie realizacji projektu – sprawozdawczość wykonania
 - Audyt, ocena i monitoring wykonania zakresu projektu
- Kamienie milowe
 - Analiza trendu kamieni milowych
 - Ocena wpływu zmian na zdefiniowane kamienie milowe
 
 - Metodyka ratowania projektów zagrożonych
 
- Efektywne zarządzanie ryzykiem
 
- Cele i korzyści zarządzania ryzykiem
 - Zarządzanie ryzykiem w kontekście zarządzania organizacją
- Poziom strategiczny
 - Poziom programu
 - Poziom projektu
 - Poziom operacyjny
 
 - Definiowanie ryzyka, niepewności i prawdopodobieństwa
- Metody określania prawdopodobieństwa i mierzenie poziomu niepewności
 - Błędy szacowania
 
 - Źródła ryzyka dla wszystkich szczebli zarządzania organizacją
 - Zadania menedżerów dotyczące zarządzaniem ryzykiem
 - Proces zarządzania ryzykiem
- Rozpoznanie kontekstu
 - Identyfikowanie ryzyka
 - Ocenianie szans i zagrożeń
 - Planowanie reakcji na ryzyko
 - Wdrożenie wybranej reakcji na ryzyko
 - Skuteczna komunikacja w kontekście zarządzania ryzykiem
 
 - Dokumenty wspierające zarządzanie ryzykiem
 
- Jak rozliczać i zamykać projekt?
 
- Weryfikacja zakresu i uzyskiwanie akceptacji Klienta
 - Zamknięcie kontraktów i zamknięcie administracyjne
 - Przekazywanie wniosków, które mogą być pomocne w przyszłych projektach
 - Rozliczanie projektu i przedstawienie rezultatów interesariuszom projektu
 
- Efektywna koordynacja działań w zespole projektowym
 
- Sztuka przekonywania – jak ją opanować?
 - Jak zadawać właściwe pytania i udzielać rzeczowych odpowiedzi?
 - Pozytywna krytyka – jak wykorzystać ją w projekcie?
 - Kiedy zespół jest efektywny jako całość, a kiedy jako grupa robocza?
 - Zasady prowadzenia produktywnych spotkań
 - Sztuka moderacji – kto powinien moderować spotkania?
 
Praktyczne informacje
o szkoleniu
- 2 dni szkoleniowe (2 x 7 h)
 - Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet)
 - Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
 - Instrukcja logowania i pomoc naszego helpdesku
 - W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
 - Pigułki wiedzy i inne materiały dodatkowe
 - Zadania poszkoleniowe
 - E-mentoring z trenerem do 60 dni
po zakończeniu szkolenia - Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf oraz certyfikat online
 
