POZIOM III
Zobacz szerszą
perspektywę
IDEA
Założeniem trzeciego poziomu LEADERSHIP NAVIGATOR® jest zdobycie ultrazaawansowanej wiedzy w zakresie przywództwa zarówno od strony samego lidera (mindfullnes oraz balans pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, dobrostanu, efektywności, mistrzostwa osobistego) oraz od strony czysto przywódczej (zarządzanie strategiczne, zarządzanie kryzysowe, długofalowa strategia, kreowanie wizji z wykorzystaniem postulatów kompetencji przyszłości). Level 3 stanowi precyzyjną odpowiedź na wyzwania trzej i czwartek dekady XXI wieku.
W obliczu gwałtownych transformacji, zmian, niestabilności oraz niepewności jutra najbardziej pożądanym modelem przywództwa jest przywództwo „sense-making”, a zatem przywództwo, którego celem jest nadawanie sensu, znaczenia. Miejsce formalnych ‘szefów’ zastępuje tutaj kultura oparta o wspólną wizję i wartości w połączeniu z mocnym akcentem samoorganizacji. Ponadto, drugim niezwykle ważnym aspektem nowoczesnego przywództwa jest aspekt wizjonerski, czyli umiejętność formułowania i realizowania śmiałych wizji, konsolidując wokół nich cały zespół.
CELE III POZIOMU LSN
Poziom trzeci dedykowany jest top liderom, top managementom, wyższej kadrze zarządzającej oraz wszystkim menedżerom, dla których ważne jest osiąganie mistrzostwa osobistego, bycie „na bieżąco” z międzynarodowymi trendami oraz potrzeba nieustającego rozwoju, zamiany starych, nieaktualnych nawyków, na nowatorskie podejście w zakresie szeroko rozumianego lidership’u. Ponadto, uczestnictwo w 3 Poziomie Akademii NAVIGATOR dostarczy Uczestnikom nowatorskiego mindset’u w zakresie spojrzenia na rolę lidera i kierunki, w jakich ewoluuje nowoczesne przywództwo.
Podczas czterech, skoncentrowanych i nastawionych na praktykę Modułów Premium Uczestnicy dowiedzą się:
- Jak zadbać o swój dobrostan w oparciu o najskuteczniejsze praktyki Mindfulness, zarządzania stresem, zapobiegania wypaleniu zawodowemu?
- Na czym polega idea Big Picture Management, czyli wiodącego kierunki sense-making-lidership, które łączy w sobie postulaty tzw. szerszej perspektywy, zwinności oraz topowych kompetencji przyszłości jak "myślenie out-of-the-box" oraz crossowanie umiejętności?
- Czym jest zaawansowana komunikacja menedżerska oraz jak w procesie komunikacji interpersonalnej wykorzystywać najskuteczniejsze praktyki z zakresu sztuki konwersacji?
- Jak sprawować przywództwo w kryzysie, nie tylko w sposób reaktywny (wtedy, kiedy kryzys nastąpi), ale przede wszystkim proaktywnie (wyprzedzać momenty kryzysowe, przewidywać je)?
POZNAJ 4 AUTORSKIE PROGRAMY SZKOLENIOWE
Mindfulness dla Liderów
Nowoczesne i świadome przywództwo nie odnosi się jedynie do praktyk związanych z zarządzaniem zespołem, ale także dbałości o dobrostan kadry zarządzającej, szczególnie w takich obszarach jak zarządzanie swoją energią osobistą, zapanowanie nad negatywnymi emocjami i przekonaniami, optymalizacja napięcia i stresu czy profilaktyka w kierunku wypalenia zawodowego. Dopiero, gdy menedżer zadba o siebie, ma siłę i energię do tego, aby towarzyszyć w procesach rozwojowych swoim współpracownikom.
Moduł I: Mindfulness dla Liderów
Czas trwania: 2 dni szkoleniowe online lub stacjonarnie
- Wprowadzenie do Mindfulness
- Czym jest uważność, oraz jakie ma znaczenie w codziennym życiu
- Cztery aspekty tego na co jesteśmy uważni
- Fundamenty uważności
- Energia kontra wyczerpanie
- Techniki, metody, narzędzia (praktyka formalna i nieformalna)
- Osobiste działanie – przygotowanie i uczestniczenie
- Niespokojny umysł
- 3 minuty na zatrzymanie
- Myśli są tylko myślami.
- Automatyczny pilot vs uważność
- Badanie strumienia myśli
- Sposób pracy z myślami, tak by były bardziej zdrowe i wspierające
- Nastawienie
- Kotwiczenie myśli
- Myśli jako motor stresu – jak je zatrzymać
- Ciało jako miejsce bycia uważnym
- Praktykowanie uważności ciała
- Oddech jako oparcie dla uważności
- Cud oddychania
- Skanowanie ciała
- Uważność w codziennym życiu
- Przytomność oddechu
- Uważny ruch jako kotwica świadomości
- Ciało świadome – ciało zrelaksowane
- Uważność na co dzień w pracy i w domu
- Przygotowujemy plan rozwijania własnej uważności w codzienności zawodowej i osobistej
- Działanie - praktyczny sposób rozwijać uważność na co dzień zarówno w pracy jak i w życiu prywatnym
- Ćwiczenia: zestaw praktyk
- Zarządzanie stresem dla menedżerów
- Autodiagnoza czynników stresogennych w pracy liderskiej
- Typ osobowości i podatność na stres (typy A,B,D)
- Wpływ myśli i przekonań na dobrostan
- Filtry percepcyjne i stresogenne sposoby myślenia: jak przeciwdziałać skryptom
- Radzenie sobie ze stresem na poziomie fizjologii, emocji i psychiki
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu w pracy menedżerskiej
- Przyczyny i źródła syndromu wypalenia zawodowego
- Trzy fazy wypalenia zawodowego (diagnostyka)oraz metody wyjścia z każdego etapu
- Cechy indywidualne sprzyjające wypaleniu zawodowemu
- Rola tzw. Czynników interpersonalnych w relacji pracownik-klient oraz pracownik – współpracownik
- Wymagania środowiska pracy
- Presja w pracy menedżera i sposoby radzenia sobie z oczekiwaniami i presją
- Crafting w kierunku przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
- Skala FLOW (modelu ilustrującego samopoczucie ze względu na trudność zadania i własne umiejętności)
- Jak zarządzać frustracją, nudą i apatią i przeciwdziałać wypaleniu?
- ZEW – źródło wewnętrznej automotywacji oraz osobistej skuteczności w drodze do przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu
- Crafting: praca włąsna i warsztat
- Zadanie wdrożeniowe oraz podsumowanie szkolenia:
- W formule praktycznych wniosków na poziomie osobistym i zespołowym
- Opracowanie osobistego action planu
Sense-making leadership
W obliczu gwałtownych transformacji, zmian, niestabilności oraz niepewności jutra najbardziej skutecznym modelem przywództwa jest przywództwo „sense-making”. Przywództwo, którego celem jest nadawanie sensu, znaczenia. Miejsce formalnych "szefów" zastępuje tutaj kultura oparta o wspólną wizję i wartości w połączeniu z mocnym akcentem samoorganizacji oraz pierwiastka wizjonerskiego.
Moduł II: Sense-making leadership
Czas trwania: 2 dni szkoleniowe online lub stacjonarnie
- Omówienie zadania wdrożeniowego oraz wymiana dobrych praktyk
- Idea sense–making leadership
- Geneza i istota sense-making leadership
- Co dzięki sense-making leadership zyskuje lider, członek zespołu i Organizacja?
- Cechy przywództwa, którego jest celem jest nadawanie sensu i znaczenia
- Formalny szef vs kultura oparta o wspólną wizję
- Big Picture Management
- Na czym polega idea tzw. patrzenia z lotu ptaka w pracy lidera?
- Wrogowie podejścia "big picture", czyli o nawykach, które nie służą szerokiemu patrzeniu
- Jak rozwijać podejście BPM?
- Techniki i sposoby rezygnowania z mikromenedżmentu na rzecz BPM
- Wizja, misja i strategia z perspektywy BPM
- Kreowanie wizji, czyli fundament przywództwa
- „What if…”, czyli założenia tzw. zarządzania przez wizję
- Jak pozwolić pracownikowi na samodzielność i kreatywność?
- Metody komunikowania wizji
- Rozpoczynanie od „dlaczego”, czyli rozwijanie podejścia S. Sineka w procesie kreowania i komunikowania wizji
- Idea „Golden Circle”
- Trzy pytania: Why?, How?, What?
- Jak kreować wizję w oparciu o model S. Sineka?
- Innowacyjność – metakompetencja XXI wieku w służbie wizjonerów
- Czym kreatywność różni się od innowacyjności?
- Techniki innowacyjności, warsztat wg metodologii 4R
- Jak rozwijać innowacyjność zarówno wśród liderów, jak i w zespołach/wśród pracowników?
- Out–of-the–box, czyli wspólny mianownik wielkich umysłów
- Co łączy E. Muska, S. Jobsa, J. Bezosa?
- Postulaty podejścia OOTB
- Czym jest myślenie lateralne i jak je rozwijać?
- Kapelusze de Bono w służbie myślenie lateralnego
- Założenia metody W. Disneya
- Crossowanie umiejętności, czyli kompetencja liderów BPM
- Modele kompetencyjne pracowników przyszłości:
• I-shaped
• M-shaped
• T-shaped - Na czym polega idea „crossowania”, czyli idea wykorzystywania oczywistych kompetencji w nieoczywisty sposób?
- Sposoby rozwijania podejścia transdyscyplinarnego
- Zadanie wdrożeniowe oraz podsumowanie szkolenia:
- W formule praktycznych wniosków na poziomie osobistym i zespołowym
- Opracowanie osobistego action planu
Budowanie kultury organizacyjnej
„Umiejętność komunikowania się, stała się w dzisiejszym świecie towarem, za który gotów jestem płacić więcej niż za jakikolwiek inny” – John D. Rockefeller.
Sztuka konwersacji to wyższy wymiar prowadzenia rozmów, który tworzy sprzyjające środowisko dla różnorodności, gwarantuje poszanowanie odmiennych stanowisk i punktów widzenia, a ponadto sprzyja innowacyjności i kreowaniu nowej jakości w zakresie kultury organizacyjnej.
Moduł III: Budowanie kultury organizacyjnej poprzez doskonalenie umiejętności konwersacyjnych
Czas trwania: 1 dzień szkoleniowy online lub stacjonarnie
- Omówienie zadania wdrożeniowego oraz wymiana dobrych praktyk
- Coachingowy styl prowadzenia rozmów biznesowych
- Korzyści z coachingowego stylu prowadzenia rozmów w biznesie
- Struktura rozmów coachingowych
- Rola i istota pytań coachingowych
- Model GROW i sztuka zadawania pytań w coachingu
- Pytania o stan obecny
- Pytania procesowe
- Pytania o przyszłość
- Kreowanie kultury organizacyjnej dzięki umiejętnościom konwersacyjnym
- Korzyści z treningu umiejętności konwersacyjnych
- Kreowanie prawdziwego obrazu Organizacji
- Odwaga i szczerość
- Odpowiedzialność za wyniki i działania
- Budowanie lepszej strategii
- 4 filary umiejętności konwersacyjnych
- słuchanie, aby zrozumieć
- zadawanie „mocnych”, imponujących i potężnych pytań
- kreowanie wyzwań i udzielanie wsparcia
- ustanawianie odpowiedzialności
- Better Conversation Program - warsztat liderski, którego celem jest:
- Trening czterech filarów umiejętności w zakresie konwersacji
- Opracowanie komunikacji, którą liderzy wykorzystają w swojej pracy
- Zadanie wdrożeniowe oraz podsumowanie szkolenia:
- W formule praktycznych wniosków na poziomie osobistym i zespołowym
- Opracowanie osobistego action planu
Zarządzanie kryzysowe dla Liderów
Kryzys najczęściej kojarzy się z ryzykiem i niepewnością. I choć najczęściej kryzys zwiastuje zbliżające się niebezpieczeństwo, warto wspomnieć także o tym, że kryzys to potencjalnie ukryte możliwości. Unikalna umiejętność odnalezienia się w kryzysie, rezyliencja to „must have” w zakresie kompetencji współczesnego menedżera.
Moduł IV: Zarządzanie kryzysowe dla Liderów
Czas trwania: 2 dni szkoleniowe online lub stacjonarnie
- Omówienie zadania wdrożeniowego oraz wymiana dobrych praktyk
- Natura sytuacji kryzysowej
- Natura kryzysu – sytuacje kryzysowe czy sytuacje interwencyjne
- Z jakimi problemami spotyka się firma w sytuacji kryzysowej?
- Efektywne komunikowanie się i zarządzanie informacją
- Budowanie partnerstwa w organizacji lekiem na kryzys
- Przebieg sytuacji kryzysowej
- Rola menedżera w sytuacji kryzysowej
- Reagowanie czy odreagowywanie
- Czas na reakcję, jak wykorzystać prędkość w reagowaniu, a może porzucić działanie
- Otwartość na rozwiązania i kreatywne poszukiwanie najlepszego wyjścia z sytuacji kryzysowej
- Budowanie postawy elastycznej – kryzys nie jest scenariuszem
- Przewiduj nieprzewidywalne – czujny obserwator i proaktywne działania – empatia w praktyce
- Filary transparentnej komunikacji w sytuacjach kryzysowych
- Czym jest transparentna komunikacja i jakie są jej filary?
- Dlaczego sytuacje kryzysowe wymagają przejrzystości w komunikacji?
- Fundamenty transparentności: szczerość, uczciwość, zrozumiałość, priorytetowość, dostępność, angażowanie pracowników, prawidłowe adresowanie i personalizacja
- Praktyka w kierunku budowania transparentnej komunikacji
- Budowanie odpowiedzialności własnej menedżera
- Przyjmowanie odpowiedzialności i branie sprawy w swoje ręce
- Podejmowanie trudnych decyzji i ich komunikowanie
- Decyzyjność własna, decyzje przełożonych
- Budowanie odpowiedzialności zespołu
- Branie odpowiedzialności za rozwiązywanie sytuacji trudnych i odwaga przyznawania się do błędów
- Umiejętności w kryzysie
- Kto może być w kryzysie – wrażliwy obserwator
- Potrzeby, emocje, reakcje – triada ludzka
- Umiejętność budowania rozwiązania w sytuacjach konfliktowych
- Interwencje w kryzysie
- Radzenie sobie z towarzyszącym stresem
- Problem solving, czyli rozwiązywanie złożonych problemów w służbie sytuacji kryzysowych
- Trening twórczego rozwiązywania problemów w zespole
- Podstawowe techniki problem solving, 5xWhy, 5w2h
- Strategic Problem Solving, czyli model 7 kroków
- Zadanie wdrożeniowe oraz podsumowanie szkolenia:
- W formule praktycznych wniosków na poziomie osobistym i zespołowym
- Opracowanie osobistego action planu