Work-Life Balance w wykonaniu CERTES
30 września, 2022CERTES wciąż na 1 miejscu w rankingu firm szkoleniowych Gazety Finansowej
13 października, 2022Train The Trainers – jakie znaczenie mają szkolenia dla szkoleniowców
Nauczanie innych ludzi nie jest łatwym zadaniem. Od instruktora wymaga się nie tylko doskonałej wiedzy merytorycznej, ale też znakomitych umiejętności jej przekazywania. Pogłębienie umiejętności trenerskich jest celem zajęć w Akademii Train The Trainers.
Na czym polega trening Train The Trainers?
Przygotowujemy uczestników do prowadzenia szkoleń (online i stacjonarnych) oraz przekazywania wiedzy z wykorzystaniem różnorodnych metod trenerskich. Uczymy prowadzenia szkoleń z wykorzystaniem angażujących metod: odgrywania scenek, moderowanych dyskusji i pracy zespołowej.
Uczestnicy naszych kursów zyskują znaczną pewność siebie. Poszerzają się także ich umiejętności interpersonalne. Potrafią zapanować nad tremą i umieją zaangażować słuchaczy. Zyskują lepsze rozumienie procesu grupowego uczenia dorosłych, znają metodologię pracy z kursantami i schematy porządkujące proces przekazywania wiedzy.
Jakie kompetencje powinien mieć dobry trener?
Szkoleniowiec łączy w sobie umiejętności twarde, czyli jest ekspertem w danym obszarze oraz miękkie, czyli interpersonalne. Trener to nie wykładowca akademicki, który przez półtorej godziny może monotonnie referować temat wykładu. Od szkoleniowca wymaga się umiejętności zaangażowania odbiorców i stosowania nieszablonowych sposobów nauczania – bez uszczerbku dla warstwy merytorycznej.
Aby szkoleniowiec odniósł sukces, musi zyskać wiarygodność w oczach odbiorców. Nierzadko jego zadaniem jest przekonanie kursantów do zmiany metod pracy, na przykład sposobu obsługiwania klientów czy kierowania zespołem.
To nie jest łatwe, tym bardziej że kursantami mogą być doświadczeni pracownicy, którzy nie przyjmują bezkrytycznie słów trenera i będą chcieli konfrontować je ze swoimi przykładami. Nie ma w tym nic złego, przecież nauka to proces i dobry trener zrozumie, że wątpliwości wyrażane przez kursantów nie są atakiem w jego stronę, ale naturalnym elementem szkolenia.
Aby przekonać kursantów do swoich racji, szkoleniowiec musi wzbudzić zaufanie szkolonych osób i sprawić, by poczuły, że wie, co robi. Do tego są potrzebne pewność siebie i opanowanie oraz pewna doza charyzmy. To cecha niekiedy trudna do uchwycenia, ale możemy przyjąć, że charyzma to zdolność przykuwania uwagi, wywierania wpływu na otoczenie i sprawiania, że inni chcą nas słuchać. Z tymi umiejętnościami niektórzy się rodzą, ale można je również wyćwiczyć.
Pewność siebie nie wyklucza empatii, czyli umiejętności postawienia się w sytuacji innej osoby. Trener musi z szacunkiem odnosić się do kursantów zarówno obeznanych w tematyce kursu, jak i początkujących.
Bardzo cenna jest umiejętność tonowania emocji. W trakcie szkolenia mogą zdarzyć się nieprzyjemne sytuacje, na przykład jeden z kursantów (lub ich grupa) będzie okazywał zniecierpliwienie, źle odnosił się do pozostałych osób, przerywał zajęcia lub podważał słowa prowadzącego. Trener musi szybko, ale jednocześnie taktownie, opanować sytuację tak, aby nie doszło do eskalacji napięcia.
Jakie są założenia szkoleń Train The Trainers?
Zajęcia w ramach Akademii Train The Trainers są podzielone na dwa etapy:
- TRENING
- MASTER CLASS
Niezależnie od etapu, uczestnicy pracują warsztatowo. Chcemy, aby poprzez ćwiczenia uczyli się i wyciągali wnioski, poszukiwali rozwiązań i budowali swoje własne narzędzia, bo to kapitał każdego trenera.
W trakcie warsztatów uczestnicy mają okazję przeanalizować dotychczasowe metody prowadzenia szkoleń i usprawnić obszary, co do których mają zastrzeżenia. Otrzymują także praktyczne narzędzia usprawniające prowadzenie efektywnych szkoleń.
Uczestnicy ćwiczą przygotowywanie prezentacji, skryptów, scenariuszy i instrukcji do ćwiczeń, a także poznają narzędzia trenerskie do diagnozy potrzeb i prowadzenia szkoleń zdalnych, między innymi Zoom, MS Teams, narzędzia Google, Kahoot, Miro, Whiteboard.
Rozwijamy kompetencje uczestników zajęć na wszystkich etapach: planowania, realizacji i badania efektywności szkoleń.
Uczestnicy Akademii biorą także udział w tak zwanych samplingach, czyli „próbkach” szkolenia. Trwają one z reguły do 60 minut i służą klientowi biznesowemu do podjęcia decyzji, czy chce nawiązać współpracę z danym trenerem.
Jak podejść do rozwoju swoich kompetencji?
Oba programy (TRENING i MASTER CLASS) składają się z kilku warsztatów, które w sposób wyczerpujący i kompleksowy prezentują wszystkie obszary pracy trenera, facylitatora i mediatora.
Warsztaty zaprojektowane są tak, by poszczególne ćwiczenia następowały po sobie w sposób logiczny i stanowiły uzupełnienie dotychczas nabytych umiejętności.
Tak zaprojektowany kurs gwarantuje, że uczestnicy otrzymają wszechstronne przygotowanie do wymagającej, ale też dającej wiele satysfakcji pracy trenera.
To dla nich również oszczędność czasu i pieniędzy, gdyż nie muszą zapisywać się na kilka różnych kursów, przy których istnieje ryzyko, że nie będą względem siebie komplementarne i pominą pewne ćwiczenia czy zagadnienia.