Optymalne zarządzanie procesami (produkcyjnymi)
wg Lean Management
Cele szkolenia
Celem głównym warsztatów „Optymalne zarządzanie procesami (np. produkcyjnymi) wg Lean Management” jest przekazanie praktycznej wiedzy z zakresu szczupłego zarządzania w organizacji oraz nabycie umiejętności w zakresie dokonywania transformacji procesowych w biurze oraz usługach, tak aby finalnie organizacja stała się bardziej efektywna i wydajna. W ramach tego warsztatu wychodzimy poza stereotyp kojarzący koncepcję Lean jedynie z procesami produkcyjnymi. Pokazujemy jak każda praca jest elementem procesu, w którym można zastosować wszystkie zasady i techniki optymalizacyjne.
Korzyści dla uczestnika
- Poznanie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu zasad zarządzania jakością
- Zdobycie praktycznej wiedzy i umiejętności wykorzystania różnych technik podnoszących jakość w przedsiębiorstwie
- Nabycie umiejętności spojrzenia projakościowego
- Dokonanie analizy procesów
- Wypracowanie usprawnień, optymalizacji i nowych rozwiązań
Korzyści dla organizacji
- Wdrożenie systemowych (kompleksowych) działań na rzecz podnoszenia jakości
- Wyższe wyniki biznesowe
- Większa satysfakcja klientów
- Wzrost efektywności i zadowolenia pracowników
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Kluczowe terminy i pojęcia zarządzania modelowania procesów
- Modelowanie procesu, zarządzanie procesowe, doskonalenie procesów
- Działania w ramach zarządzania procesowego
- Model przebiegu pracy
- Kluczowe korzyści z zarządzania modelowaniem procesów
- Etapy projektu doskonalenia procesów
- Podstawowe zasady LEAN MANAGEMENT I KAIZEN
- Wprowadzenie do idei Lean w przedsiębiorstwie
- Co to jest właściwie Kaizen – zestaw metod i narzędzi optymalizacyjnych
- Korzyści z wykorzystania Kaizen
- Techniki zbierania i analizy informacji
- Karta rozwiązania problemu
- Warsztaty Kazein – droga do szybkich udoskonaleń
- Zdefiniowanie obszaru usprawnień
- Analiza i selekcja kluczowych problemów
- Identyfikacja powodów usprawnień
- Zaplanowanie środków zaradczych
- Implementacja
- Porównanie rezultatów
- Standaryzacja
- Zespoły Kazein – wykorzystanie potencjału interdyscyplinarnych zespołów na rzecz ponoszenia efektywności procesów
- Wdrażanie usprawnień i ich znaczenie na rzecz zwiększenia produktywności i efektywności biznesowej
- 10 podstawowych zasad Kaizen i ich praktyczne możliwości zastosowania w przedsiębiorstwie
- Projektowanie strumienia wartości
- Strumień wartości – a właściwie, co to takiego?
- Mapowanie i definiowanie aktualnych procesów biznesowych
- Projektowanie stanu przyszłego i definiowanie głównych ról zgodnie ze strumieniem wartości
- Interdyscyplinarne zespoły obsługujące strumień wartości
- Standaryzacja pracy w procesach wspierających
- Cel standaryzacji pracy – smutna konieczność, czy podstawa do właściwych zmian?
- Analiza procesów pod kontem poszukiwania ograniczeń
- Instrukcja tworzenia standardów w procesach wspierających, czyli krok po kroku w kierunku doskonałości
- Identyfikacja przebiegu wartości w procesach biurowych i usługowych
- Wariantowość przepływu aktywności w procesach biurowych i usługowych
- Techniki grupowania zadań i unifikacja przepływów
- Identyfikowanie kluczowych czynności
- Lean Office w procesach biurowych (5S w biurze, 5S w komputerze).
- Lean w produkcji
- Wybór technik zarządzania wizualnego
- Kluczowe zagadnienia z zakresu zarządzania zakupami i dostawami
- Procesy zakupowe i ich główne ograniczenia
- Współzależności między zakupami i znaczenie relacji biznesowych
- Zakupy i sprawozdania finansowe
- Standardy zakupowe dla grup kapitałowych
- Regulacje i ograniczenia prawne
- Przegląd rozwiązań korporacyjnych: procedury, metody i techniki
- Zintegrowanie zarządzanie łańcuchem dostaw
- Architektura procesowa i kluczowe mierniki sukcesu
- Efektywne procesy nabywania towarów i usług
- Proces planowania – klucz do sukcesu przedsiębiorstwa i sieci kontrahentów
- Przepływ materiałów i stany magazynów, jak zapewnić optymalną kombinację między kosztami a ciągłością działania procesów
- Wskaźniki efektywności i ich interpretacja w naszym przedsiębiorstwie
- Procesy magazynowe a optymalne zarządzanie zapasami
- Analiza surowców i podproduktów – technika ABC i XYZ
- Optymalizacja metod logistycznych – systemy KANBAN- SCM
- Samonapędzające" się systemy magazynowania – jak je zrealizować w praktyce
- Projektowanie systemu ssącego oraz eliminacja wąskich gardeł
- Projektowanie sygnałów wizualnych i ustalenie optymalnego typu systemu ssącego dla organizacji
- Ustalenie zasad podejmowania decyzji – krytyczne spojrzenie na powszechne praktyki
- Faza 1. Identyfikacja ograniczeń
- Faza 2. Zapewnienie widoczności ograniczeń
- Faza 3. Ustalenie limitów
- Faza 4. Monitorowanie systemu
- Narzędzia LEAN w procesach wspierających
- Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA
- Analiza Pareto
- Metoda Why-why
- System naprowadzania
- Listy kontrolne
- Narzędzia liczące
- Poka Yoke
- Definiowanie sekwencji
- Wskaźniki istotnych warunków
- System wykrywania niewłaściwego miejsca
- Zastosowanie LEAN w różnych działach – case study
- Doskonalenie procesów w działach produkcyjnych
- Doskonalenie procesów w dziale logistyki
- Doskonalenie procesów w dziale jakości
- Doskonalenie procesów w dziale obsługi Klienta
- Doskonalenie procesów w dziale HR
- Proces realizacji zamówień
- Elementy wyboru dostawcy
- Oceny dostawców – kryteria jakościowe i ilościowe
- Proces przetargowy
- Podsumowanie procesu udzielania zamówień
- Zarządzanie kontraktami z dostawcami
- Wprowadzenie do zawierania umów z dostawcami
- Tworzenie listy kwalifikowanych dostawców: kryteria wyboru i ograniczenia
- Rodzaje i klasyfikacja umów z dostawcami
- Umowy jakościowe i ich specyfikacje
- Praktyczne wykorzystanie zapisów kontraktowych
- Techniki analizy kosztów
- Modele kosztowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw
- Insourcing/outsourcing – make or buy?
- Wykres analizy kosztów produktów
- Analiza korelacji danych
- Główne wskaźniki rentowności i metody dynamiczne oceny inwestycji
- Koszty zapenienia jakości dostaw
- SQA (ang. Supplier Quality Assurance) - zapewnienie jakości dostawcy
- ESI (ang. Early supplier involvement) i dopuszczenie do produkcji
- Nadzór jakości u kontrahentów
- Kontrola i nadzór jakości
- Proces realizacji audytów dostawców
- Redukcja kosztów braku jakości – sposoby i techniki proaktywnego działania na rzecz definiowania błędów
- Doskonalenie produkcji – przegląd współczesnych koncepcji (LEAN, KAIZEN)
- Proces reklamacyjny – czyli jak osiągnąć zadowolenie klienta końcowego
- Zarządzanie ryzykiem dostawcy
- Punkt bazowy w zarządzaniu ryzykiem (ang. Contingency Plan)
- Relacje z dostawcą a ryzyko biznesowe
- Proces zarządzania ryzykiem biznesowym w działach zakupów i produkcji
- Szacowanie bankructwa dostawcy lub braku zachowania jego ciągłości działania
- Ryzyko w łańcuchu dostaw
- Identyfikacja ryzyka u dostawcy
- Stworzenie systemy wczesnego ostrzegania – praktyczne
- Monitorowanie dostawcy w zależności od poziomu ryzyka
- Proces postępowania w przypadku dostawcy preferowanego bądź partnera
- Wykorzystanie drzew decyzyjnych do optymalizacji procesów i aktywnego zarządzania niepewnościami
- Analiza alternatywnych możliwości i zdarzeń
- Graficzna projekcja drzewa decyzyjnego i techniki wyznaczania prawdopodobieństwa wystąpienia
- Ocena kosztów i ryzyk dla danej decyzji biznesowej
- Wybór optymalnej decyzji poprzez ocenę różnych kryteriów ekonomicznych
- Przegląd metod i technik zarządzania ryzykiem
- Podstawowe definicje i zasady
- Identyfikacja ryzyka w odniesieniu do celów i zadań
- Techniki i metody identyfikacji ryzyka
- Technika delficka
- Porównania analogii
- Metoda Crawforda
- Analiza drzew decyzyjnych
- Metody scenariuszowa
- Lista zagrożeń
- Mapa zakłóceń
- Przegląd narzędzi doskonalenia ryzykiem w firmie produkcyjnej – analiza FMEA
- Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA
- Definicja FMEA – czyli jak praktycznie wykorzystać potencjał narzędzi do diagnozowania sytuacji w procesach produkcyjnych i eliminować wady jakościowe
- Podstawowe rodzaje analizy FMEA
- Zastosowanie analizy dla złożonych problemów produkcyjnych
- Przegląd korzyści z zastosowania analizy FMEA
- Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN – Risk Priority Number)
- Ocena wystąpienia ryzyka
- Ocena możliwości wykrycia błędów jakościowych w procesie produkcyjnym
- Ocena dotkliwości materializacji ryzyka
- Metodyka opracowania analizy FMEA
- Przygotowanie danych wejściowych
- Formułowanie wad, przyczyn i skutków wad
- Projektowanie działań doskonalących
- Standardowy formularz i metryki w analizie FMEA
- Wykonanie analizy FMEA dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Plany kontroli jakości
- Główny cel stosowania planów kontroli (planów nadzoru) i ich znaczenie z punktu widzenia miar efektywności procesów
- Charakterystyki specjalne i plany kontroli dla kluczowych procesów biznesowych organizacji
- Wytyczne w zakresie opracowywania planów kontroli
- Elementy planu kontroli – stosowane opisy i oznaczenia
- Opracowywanie planu kontroli dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Metoda 8D – rozwiązywanie problemów
- Wprowadzenie do tematyki rozwiązywania problemów
- Co to jest metoda 8D i kiedy ją można stosować
- Formularz 8D
- Metodyka rozwiązywania problemów 8D
- D0 – Przygotowanie do procesu 8D
- D1 – Powołanie zespołu 8D
- D2 – Opis problemu m.in. przy wykorzystaniu techniki 5W
- D3 – Wprowadzenie tymczasowych działań zaporowych
- D4 – Zdefiniowanie i weryfikacja przyczyny głównej
- D5 – Wybór i weryfikacja stałych działań korygujących
- D6 – Wprowadzenie i zatwierdzenia stałych działań korygujących
- D7 – Zapobieganie ponownym wystąpieniom problemom
- D8 – Podziękowania i uznania dla zespołu 8D
- Wykonanie analizy 8D dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Zrównoważona karta wyników jako narzędzie do oceny realizacji celów biznesowych
- Podstawowe zasady funkcjonowania Balanced Scorecard
- Wykorzystanie Balanced Scorecard (BSC) w procesie zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- Etapy budowy systemu Balanced Scorecard w 6 etapach (metoda „krok po kroku”)
- Zasady ustalania i wyboru celów strategicznych w różnych perspektywach biznesowych
- Analiza procesów biznesowych i struktur organizacyjnych pod względem realizacji celów strategicznych
- Wykorzystanie struktury organizacyjnej i mierników do monitorowania poziomu realizacji celów
- Dobór mierników realizacji celów strategicznych i operacyjnych – opracowanie Karty Wyników
- Mierniki, cele, procesy, projekty, programy, czyli jak to wszystko połączyć w jeden spójny system zarządzania
- Rekomendacja optymalnej struktury organizacyjnej wraz z zakresem zadań poszczególnych jednostek
- Ustalenie wskaźników mierzących efektywność pracy na poszczególnych stanowiskach
- Projekt wdrażania systemu BSC
- Identyfikacja głównych problemów w organizacji i diagnoza oczekiwań biznesowych udziałowców i interesariuszy Państwa organizacji
- Analiza zdefiniowanych mierników i projektowanie stanu docelowego
- Zaplanowanie korzyści i ocena ryzyka wynikająca z przyjętych wskaźników
- Opracowanie raportu z realizacji wskaźników wraz z projekcją ich realizacji w przeciągu najbliższych lat
- Przygotowanie ewentualnych rekomendacji zmian w systemie zarządzania dla Zarządu
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: business case, prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, praca na MS Excel i realnych dokumentach Klienta, dyskusja nad osiągniętymi wynikami. Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów. Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania i modelowania procesów biznesowych.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |