Agile – zwinne zarządzanie projektami
Cele szkolenia
Celem szkolenia „Agile – zwinne zarządzanie projektami” jest przedstawienie i nauczenie uczestników korzystania z głównych zwinnych metodyk i ich praktyk. W szczególności uczestnicy nauczą się wykorzystać potencjał framework’u SCRUM, metodyki AgilePM do zarządzania zakresem projektu w przyrostowy sposób dbając o optymalny poziom jakości z dostarczanego rozwiązania.
Korzyści dla uczestnika
- Zastosować odpowiedni model Agile do własnego projektu ze szczególnym uwzględnieniem właściwego podejścia do zastosowania metodyki AgilePM
- Będą w stanie zastosować artefakty AgilePM w zależności do cyklu życia projektu
- Przeprowadzać spotkania i funkcjonować w samoorganizujących się zespołach Scrum
- Będą prowadzili efektywne projekty
Korzyści dla organizacji
- Wzbudzenie myślenia projektowego i procesowego
- Wzrost skuteczności pracy zespołowej
- Wyższe wyniki biznesowe
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Wprowadzenie do adaptacyjnego zarządzania projektami
- Potrzeba zmian w filozofii zarządzania projektami?
- Struktura i założenia projektu adaptacyjnego
- Kiedy warto zarządzać adaptacyjnie z uwzględnieniem relacji biznesowych Klient–Dostawca
- AgilePM a Waterfall – porównanie do podejścia tradycyjnego
- Podstawowe wartości adaptacyjne
- Przegląd wiodących podejść AGILE – wady, zalety, ograniczenia wdrożeniowe
- Ramy postępowania Scrum
- Lean IT
- Kanban (proces i metoda)
- Extreme Programming (XP)
- Continuous Integration (CI)
- Feature-Driven Development (FDD)
- Crystal Clear
- Agile Project Management (AgilePM) i Dynamic Systems Development Method (DSDM)
- Scaled Agile Framework (SAFe)
- Agile Unified Process (AUP)
- Open Unified Process (OpenUP)
- PMI-ACP
- Podejście AGILE zgodnie z metodyką DSDM I AgilePM
- Podstawy AgilePM i DSDM – ograniczenia projektu w podejściu tradycyjnym i zwinnym
- Filozofia Agile oraz przegląd pryncypiów
- Przegląd ról i odpowiedzialności:
- struktura ról i ich zakresy odpowiedzialności
- Role poziomu projektu, zespołu realizacyjnego i role wspierające
- Procesy i produkty AgilePM i DSDM
- Integracja podejść zwinnych z metodyką PRINCE2
- Rewolucja adaptacyjna – innowacyjne spojrzenie na realizację projektów
- Innowacyjne wytwarzanie produktów
- Zdolność adaptacyjna produktu
- Skrócone harmonogramy wytwarzania
- Adaptacyjność pracowników i procesów
- Reagowanie na zmiany
- Zasady współpracy z Klientem
- Zasady przewodnie AGILE
- Planowanie i kontrola
- Wytwarzanie a zapewnienie zgodności z wymogami formalnymi
- Progresywna redukcja ryzyka
- Wytwarzanie wcześniejszych korzyści
- Model adaptacyjnego zarządzania projektem
- Zasady i praktyki
- Ramy strukturalne procesu adaptacyjnego
- Faza 1: Tworzenie wizji
- Faza 2: Planowanie adaptacyjne
- Faza 3: Eksploracja
- Faza 4: Adaptacja
- Faza 5: Zamknięcie projektu
- Praktyki adaptacyjne
- Rola i znaczenie właściciela produktu w nowoczesnych organizacjach
- Rola właściciela produktu w kształtowaniu strategii marketingowej
- Zarządzanie projektami a zarządzanie produktem – eliminacja rozmywania odpowiedzialności w organizacji
- Współpraca z otoczeniem organizacyjnym – zarządzanie macierzowe jako bezwzględna konieczność w osiąganiu przewagi konkurencyjnej
- Współpraca z Zespołem Deweloperskim i SCRUM Masterem – wdrożenie systemu wczesnego ostrzegania i korygowanie błędów w produktach
- Krytyczne kompetencje kierownika produktu
- Umiejętności planistyczne menedżera produktu
- Proces planowania marketingowego produktu
- Zarządzanie wartością w praktyce
- Planowanie produktu
- Ocena portfela produktów i analiza najlepszych pomysłów na projekt wdrożenia nowego produktu
- Planowanie strategiczne dotyczące produktu – realność zobowiązań i równoważenie ograniczeń
- Podejmowanie decyzji strategicznych – zasady, odpowiedzialność i skuteczność w realizacji planów
- FRAMEWORK SCRUM – odpowiedzialność właściciela w procesie rozwoju produktu
- Fundamenty metodyki SCRUM
- Macierz obowiązków – model RACI
- Iteracyjny proces tworzenia produktów
- Przebieg projektu według SCRUM
- Planowanie i techniki estymacji
- Zdarzenia w SCRUM
- Kontrolowanie i raportowanie
- Znaczenie Definicji Ukończenia i Gotowości
- Zarządzanie priorytetami wymagań – czyli jak zarządzać Rejestrem Produktów
- Wymagania klienta jako warunek krytyczny sukcesu
- Proces budowy wartości dla Klientów – stymulowanie wzrostu przychodów poprzez dostarczane produkty
- Zasady tworzenia wartości dla Klienta – ewolucja koncepcji 4P
- Scenariusze zarządzania wartością poprzez zarządzanie wartościami dla klientów
- Instrumenty tworzenia wartości dla Klienta oraz sposoby ich pomiaru
- Model procesu innowacji wartości oparty na rozwiązywaniu problemu Klienta
- Proces oceny rentowności naszych obecnych i przyszłych Klientów
- Budowanie zespołów SCRUM.
- Krytyczne czynniki sukcesu dla zespołów SCRUM
- Budowanie zaufania w zespołach adaptacyjnych
- Wyzwania skalowania – czyli jak zapewnić właściwą „grę” zespołową
- Centryczna struktura organizacyjna
- Samodyscyplina zespołu
- Motywowanie i ocenianie członków zespołu projektowego
- Konstruktywne reakcje i postawy – zestaw praktycznych wskazówek dla Właściciela Produktu
- Techniki i narzędzia analizy biznesowej produktu
- Planowanie komunikacji w Analizie Produktowej
- Techniki zarządzania rentownością implementowanych funkcjonalności
- Planowanie procesu Zarządzania Wymaganiami i adaptacyjny cykl wytwórczy
- Proces Zarządzania Konfiguracją i Zmianami
- Produkty Analizy Biznesowej
- Wymagania biznesowe
- Lista interesariuszy projektu
- Ograniczenia i założenia
- Techniki i metody analizy biznesowej
- Model Mentalny
- Mapa Customer Journay
- CATWOE
- Diagramy przepływu danych
- 5Why
- Dekompozycja funkcjonalna
- Wywiady
- Technika MoSCoW
- Analiza MOST
- Analiza PESTLE
- Prototypowanie
- Warsztaty wymagań
- Analiza ryzyka
- Scenariusze i przypadki użycia
- Analiza SWOT
- Historyjki użytkownika
- Test widny
- Tworzenie Persony
- Produkcyjne wdrażanie
- Zapewnienie akceptacji dla produktu końcowego projektu – analiza realizacji wymagań jakościowych dla produktu
- Analiza interesariuszy i dystrybucja informacji o nowym produkcie do docelowej grupy odbiorców
- Potwierdzenie przygotowania organizacji do komercyjnego świadczenia produktu
- Analiza planu przeglądu korzyści w predefiniowanych odstępach czasu
- Raportowanie rzeczywistego stanu i wyciąganie wniosków ze zdobytych doświadczeń dla kolejnych produktów
- Pryncypia w zarządzaniu ryzykiem
- Istota i cel zarządzania ryzykiem
- Założenia organizacyjne do zarządzania ryzykiem na poziomie projektu, programu i portfela inicjatyw infrastrukturalnych
- Kategoryzacja ryzyka i ich konsekwencji w odniesieniu do celów projektu
- Monitorowanie ryzyka oraz właściwe podejście od interpretacji skuteczności podjętych działań: ryzyko inherentne, rezydualne, wtórne
- Wykorzystanie standardów w zarządzaniu ryzykiem
- Przegląd międzynarodowych standardów zarządzania ryzykiem i możliwości ich wykorzystania w organizacji
- Planowanie zarządzania ryzykiem
- Rozpoznawanie ryzyka
- Przeprowadzenie jakościowej analizy ryzyka
- Przeprowadzenie ilościowej analizy ryzyka
- Planowanie reakcji na ryzyka
- Kontrolowanie ryzyka
- Zintegrowane zarzadzanie ryzykiem w AGILE – narzędzia i metody
- Planowanie zarządzania ryzykiem
- Rozpoznawanie i rejestr ryzyka
- Przeprowadzenie jakościowej i ilościowej analizy ryzyka.
- Planowanie reakcji na ryzyka
- Aktualizacja dokumentacji projektu
- Aktualizacja planu zarządzania projektem
- Kontrolowanie ryzyka
- Narzędzia i metody
- Aktualizacja dokumentacji projektu
- Aktualizacja aktywów procesów organizacyjnych
- Aktualizacja planu zarządzania projektem
- Wniosek o wprowadzenie zmiany
- Narzędzia i techniki do identyfikacji analizy ryzyka
- Przegląd technik i narzędzi do analizy ryzyka – ćwiczenia praktyczne
- Technika RBS
- Drzewa produktów
- Drzewa decyzyjne
- Metoda Delficka
- Metody priorytetyzacji i wizualizacji ryzyka
- Metoda Crawforda
- Metoda 5W
- Analiza rodzajów i skutków możliwych błędów (FMEA)
- Zapobieganie problemom – analiza przyczyn i skutków wad FMEA
- Definicja FMEA – czyli jak praktycznie wykorzystać potencjał narzędzi do diagnozowania sytuacji w procesach i eliminować wady jakościowe poprzez obserwację
- Podstawowe rodzaje analizy FMEA
- Zastosowanie analizy dla złożonych problemów
- Przegląd korzyści z zastosowania analizy FMEA
- Analiza ryzyka i dotkliwości jego wystąpienia (RPN – Risk Priority Number)
- Ocena wystąpienia ryzyka
- Ocena dotkliwości materializacji ryzyka
- Metodyka opracowania analizy FMEA
- Przygotowanie danych wejściowych
- Formułowanie wad, przyczyn i skutków wad
- Projektowanie działań doskonalących
- Standardowy formularz i metryki w analizie FMEA
- Wykonanie analizy FMEA dla wybranego procesu przez uczestników warsztatów
- Zarządzanie jakością w projekcie
- Czym jest jakość? – główne pojęcia i terminy
- Jakość a miary efektywności w zarządzaniu projektami
- Na czym polega zarządzanie jakością w projekcie? – przegląd rozwiązań i najlepszych praktyk.
- Myślenie systemowe – ewolucyjne podejście do jakości w projektach
- Zarządzanie jakością w projekcie
- Planowanie jakości – materiały wejściowe, narzędzia i techniki
- Interesariusze i klienci – siła wymagań a możliwości realizacyjne
- Rezultaty planowania jakości – czyli jak zbilansować nasze możliwości
- Czym jest zapewnianie jakości? – warsztat symulacyjny.
- Zapewnianie jakości – materiały wejściowe, narzędzia i techniki
- Określanie działań zapewniania jakości
- Audyty i przeglądy jakości – zbiór najlepszych praktyk
- Ścieżka jakości a ścieżka krytyczna – czyli jak poruszać się w piramidzie ograniczeń?
- Zapewnianie jakości i kontrola zmian – kształtowanie jakości poprzez dochodzenie do doskonałości rozwiązania (analiza pułapek i trudnych sytuacji- ćwiczenia).
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacje, praca zespołowa, konsultacje indywidualne, burza mózgów, case study, dyskusja nad osiągniętymi wynikami. Uczestnicy mogą liczyć na praktyczny i przystępny komentarz w odniesieniu do prezentowanego materiału, również z perspektywy własnej organizacji i problemów.
Projekt warsztatów ma charakter autorski i został opracowany w oparciu o doświadczenia praktyczne trenera, wynikające ze współpracy z organizacjami przy doskonaleniu ich systemów zarządzania i modelowania procesów biznesowych. Ten 2 dniowy interdyscyplinarny warsztat przeznaczony jest zarówno dla całych zespołów projektowych jak i pojedynczych ich członków, przygotowany specjalnie by wzmocnić podstawowe i niezbędne umiejętności wykorzystania metodyk zwinnych do zarządzania projektami. Uczestnicy oprócz gruntownej wiedzy o metodykach zwinnych dowiedzą się jak wykorzystywać ją w praktyce i jak utrzymać dyscyplinę jej wykorzystania tak, by stale podnosić efektywność swoich zespołów. Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z teorią i praktyką dostarczania produktów przy wykorzystaniu ram postępowania m.in. AgilePM, SCRUM, KANBAN.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |