Agile management, współpraca i komunikacja
w zespołach adaptacyjnych
Cele szkolenia
Celem szkolenia jest rozwijanie kluczowych umiejętności niezbędnych do sprawnego prowadzenia projektów we wszystkich jego etapach ze szczególnym uwzględnieniem najlepszych praktyk i technik zarządzania portfelem, programem i projektem zapewniając usystematyzowanie wiedzy i przygotowanie się do stworzenia własnej metodyki zarządzania złożonymi przedsięwzięciami w organizacji ukierunkowanej na zebranie doświadczeń.
Szkolenie pozwala nabyć kluczowe umiejętności z zakresu efektywnego i skutecznego zarządzania portfelem inicjatyw, komunikacją i czasem w zespołach adaptacyjnych. Szkolenie nastawione jest
na zdobycie praktycznych umiejętności budowania zespołu i poznania sposobów kreowania atmosfery efektywnej współpracy w zespole.
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Wprowadzenie do warsztatów szkoleniowych
- Powitanie uczestników – zasady, przerwy, pytania, wzajemne poznanie się
- Identyfikacja oczekiwań i doświadczeń uczestników
- Przedstawienie głównych celów i agendy szkolenia
- Ćwiczenie zespołowe: „Co jest lepsze i dlaczego?”
- Definiowanie portfela inicjatyw
- Powiązanie portfela ze strategią organizacji
- Plan Zarządzania Portfelem i Programem
- Identyfikacja komponentów portfela
- Wybór i wymiarowanie kryteriów oceny komponentów portfela
- Priorytetyzacja projektów
- Budowanie systemu metryk efektywności portfela
- Metodyki zarządzania projektami i ich adaptacja do zarządzania organizacją
- Charakterystyka projektu jako przedsięwzięcia organizacyjnego:
- Cele projektu
- Typy projektów
- Czynności koordynacyjne i kierownicze w ramach projektu
- Warunki wstępne efektywnego zarządzania projektem
- Miary efektywności: czas, zakres, budżet, korzyści, ryzyko, jakość
- Metodyki w zarządzaniu projektami – podstawowe założenia i różnice w podejściu do realizacji
przedsięwzięcia Prezentacja założeń metodyk klasycznych: PMBok i PRINCE2
Przedstawienie założeń metodyk adaptacyjnych: SCRUM, Agile Modeling, Rapid Product Development, RUP, DSDM, Lean Development, KANBAN
- Charakterystyka projektu jako przedsięwzięcia organizacyjnego:
- Zespoły adaptacyjne – mapa wartości dla członka zespołu
- Krytyczne czynniki sukcesu dla zespołów adaptacyjnych
- Mity i fakty czołowych zespołów adaptacyjnych
- Budowanie zaufania w zespołach adaptacyjnych
- Dynamika zespołu adaptacyjnego – czyli jak wykorzystać klasyczny model formowania zespołu w nowej rzeczywistości?
- Zarządzanie zespołem i komunikacją
- Struktura Organizacyjna Projektu vs. moje obowiązki
- Macierz obowiązków – model RACI
- Funkcje w zespole projektowym – rozpoznanie i dostosowanie zadań
- Elementy przywództwa dla Kierownika Projektu, SCRUM Mastera, Właściciela Produktu i Zespołu Deweloperskiego
- Plan komunikacji w zespole adaptacyjnym – główne zasady jego realizacji
- Komunikacja jako narzędzie do osiągania celu zespołu
- Czym jest komunikacja w projektach?
- Analiza transakcyjna w komunikacji.
- Zasady udzielania informacji zwrotnej – niezbędny element do prawidłowego zrozumienia wymagań projektowych.
- Płaszczyzny komunikatu: logiczna i emocjonalna, płaszczyzna apelowa, płaszczyzna ujawniania siebie, płaszczyzna rzeczowa i płaszczyzna relacji.
- Przegląd błędów komunikacyjnych w projektach.
- Ćwiczenie: Polegające na zdefiniowaniu błędów komunikacyjnych oraz propozycji wdrożenia usprawnień.
- Ćwiczenie zespołowe: „Asertywność ma znaczenie”
- Spotkania zespołu projektowego
- Komunikowanie o statusie projektu/ poszczególnych zadań (kamienie milowe)
- Wykres spalania
-
- Raporty cząstkowe
- Codzienne spotkania zespołu – 3 główne pytania i reżim czasowy
- Trudne sytuacje w prowadzeniu spotkania zespołu projektowego
- Kluczowe zagadnienia związane z budowaniem zespołu adaptacyjnego
- Wyznaczanie celów i ich egzekwowanie
- Budowanie zespołów wysokiej skuteczności, wykorzystanie ról zespołowych i transferowanie kompetencji
- Motywowanie i ocenianie członków zespołu projektowego
- Pozytywne podejście do współpracy
- Konstruktywne reakcje i postawy
- Ćwiczenie symulacyjne: z postaw członków zespołu: „Nic mnie to nie obchodzi”.
- Fazy rozwoju zespołu projektowego – gra symulacyjna „Nasa” lub „Statek kosmiczny”
- Role zespołowe
-
- Faza:
- o orientacji i zależności
- o konfliktu i buntu
- o spójności i współpracy w grupie
- o celowej i świadomej aktywności grupy
- o końcowa
- Faza:
- Jak zbudować efektywny zespół rozproszonych geograficznie specjalistów? – czyli kompendium wiedzy dla kierownika
- Korzystne i kłopotliwe role w grupie.
- Zasady efektywnego funkcjonowania zespołu.
- Czynniki ułatwiające i utrudniające pracę w zespole.
- Działania, które podnoszą skuteczność zespołu.
- Relacje między członkami zespołu.
- Czynniki decydujące o sukcesie zespołu?
- Ćwiczenie zespołowe: „LUWR”
- Ustalanie celu i priorytetów
- Model osiągania celów – wizja, test, elastyczność
- Zasady przywództwa sytuacyjnego Blancharda – czyli jak wykorzystać odpowiednio czas na realizację zadań
- Zyskiwanie czasu dzięki kasowaniu negatywnych nawyków – lista rzeczy, których nie należy robić
- Ćwiczenie zespołowe: „OBCY”
- Delegowanie i egzekwowanie zadań w obrębie zespołu adaptacyjnego
- Kluczowe zasady wyznaczania celów
- Diagram podziału odpowiedzialności
- Monitorowanie i kontrola pracy zespołu
- Ćwiczenie zespołowe: „Pocztex”
- Ćwiczenie zespołowe: „Bajka – budowanie wirtualnego zespołu, współdziałanie, współpraca”.
- Kontrolowanie.
- Skuteczne koordynowanie działań w zespole
- Etapy i zasady prowadzenia spotkań zespołu z wykorzystaniem jego potencjału
- Mechanizmy grupowe w trakcie spotkania zespołu
- Aspekt wielowymiarowej komunikacji
- Opanowanie sztuki przekonywania – jak radzić sobie z nieczystymi chwytami w rozmowie?
- Sztuka zadawania właściwych pytań i udzielania precyzyjnych odpowiedzi
- Ćwiczenie zespołowe: „MAPA ŚWIATA”.
- Framework SCRUM
- Fundamenty metodyki SCRUM
- Iteracyjny proces tworzenia produktów
- Przebieg projektu według SCRUM
- Planowanie i estymacja
- Codzienne spotkania – SCRUM Meetings
- Kontrolowanie.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Metody dopasowujemy do potrzeb zebranych od Uczestników, Przełożonych
i HR. Bardzo często są dokonujemy odsłuchy rozmów prowadzone w ramach analizy potrzeb szkoleniowych. Najczęstsze metody szkoleniowe to: scenki diagnostyczne, scenki treningowe, symulowanie trudnych rozmów, ćwiczenia w podgrupach, prezentacje różnych modeli, testy. Program przeznaczony jest dla praktyków biznesu, koncentruje się na efektywnych modelach, technikach i dobrych wzorcach sprawdzonych w różnych organizacjach i popartych przykładami. Szkolenie pomyślane jest jako interaktywny warsztat, gdzie udział uczestników szkolenia sięga 80% czasu. Program przebiega według następującej dynamiki: mini wykłady o zasadach, modelach, technikach
i narzędziach (wiedza), oraz ćwiczenie nowych technik radzenia sobie
z obiekcjami oraz zapobiegania takim sytuacjom (umiejętność).
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |