Komunikacja pisemna
Cele szkolenia
Pisanie uchodzi za sztukę, podobnie jak rysowanie czy malowanie. I o ile niebagatelną rolę pełni tutaj talent, to jednak poznanie podstawowych zasad pisania sprawić może, że ów talent się ujawni. Podobno talent niewykorzystywany zanika. Celem szkolenia „Komunikacja pisemna” jest zapoznanie uczestników z najnowszymi zasadami efektywnego wypowiadania się na piśmie, rozwinięcie umiejętności zwięzłego formułowania myśli oraz poznanie narzędzi do budowania tekstu w taki sposób, aby ułatwić odbiorcy jego czytanie.
Korzyści dla uczestnika
- Zapoznanie z najnowszymi zasadami efektywnego wypowiadania się na piśmie
- Poznanie narzędzi do budowania tekstu pisanego tak, by ułatwić jego czytanie
- Rozwinięcie umiejętności konkretnego i zwięzłego formułowania myśli na piśmie
- Uświadomienie czynników wpływających na przyswajanie tekstu przez odbiorcę
Korzyści dla organizacji
- Udrożnienie komunikacji pisemnej w organizacji
- Wzrost poprawności językowej tworzonych dokumentów
- Upraszczanie języka specjalistycznego w firmie
- Poprawa wizerunku organizacji
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Teksty na miarę XXI wieku
- Percepcja współczesnego odbiorcy i jego oczekiwania wobec tekstów pisanych
- Cechy skutecznych tekstów:
- Zrozumiały - idea prostego języka (plain language) jako światowy trend w komunikacji, indeks jasności czytelniczej tekstu FOG (R. Gunning) – jak go obliczyć?
- Konkretny – jak oddać sedno sprawy?
- Kompletny – jakie pytania diagnozują kompletność treści?
- Zwięzły – 80% informacji w pierwszych 20% tekstu
- Zachęcający do czytania - atrakcyjny pod względem treści i formy
- Typy dokumentów – ich funkcje i cechy charakterystyczne
- Notatka służbowa (memo) – szablony; typy notatek: polecenia, zapytania, opisy sytuacji itp.
- Streszczenie – zachowanie sedna sprawy, zwięzłość,
- Raport – formalny-nieformalny, prezentowanie faktów, przedstawianie zaleceń
- Minutki ze spotkań – szablony, opis przebiegu, powzięte decyzje
- Korespondencja mailowa
- Struktura maila – użyteczne szablony
- Posługiwanie się dodatkowymi materiałami i załącznikami
- Styl jako przejaw relacji z odbiorcą - specyfika korespondencji mailowej a okazywanie szacunku drugiej stronie
- Zasady netykiety
- Etapy pracy nad efektywnym tekstem
- Analiza obszarów kluczowych:
- Cel – jaki efekt zamierzam osiągnąć?
- Temat – o czym konkretnie piszę?
- Odbiorca – do kogo piszę? jaki jest profil percepcyjny, poznawczy i komunikacyjny mojego odbiorcy?
- Styl – jak ująć treść stosownie do tematyki, odbiorcy i kontekstu organizacyjnego?
- Tworzenie szkicu merytorycznego:
- Gromadzenie niezbędnych informacji i materiałów
- Plan tekstu – przegląd metod pracy z porządkowaniem informacji (mindmapa, post-it)
- Wybór sposobu organizacji treści: od ogółu do szczegółu, chronologia, przyczyna – skutek, problem – rozwiązanie, pytanie – odpowiedź itp. co opisać co wizualizować
- Wstęp – rola wstępu, tworzenie dobrego początku: reguła odwróconej piramidy, rola lidów
- Mocne zakończenie – wnioski, podsumowanie, wezwanie do działania, wskazanie źródeł dodatkowych informacji
- Redagowanie tekstu:
- Skracanie wypowiedzi:
- Synteza informacji – maksimum treści przy minimum słów
- Operowanie krótkimi zdaniami
- Przejrzystość tekstu:
- Rozdziały i śródtytuły
- Akapity - jednorodność wątku
- Wyliczenia
- Czcionka – typy i dobór czcionki
- Dobre praktyki:
- Perspektywa autora vs perspektywa czytelnika – jak uniknąć błędu założonej identyczności?
- Strona czynna zamiast biernej
- Poprawność językowa – najczęstsze błędy
- Interpunkcja – podstawowe zasady
- Wizualizacja tekstu – obraz wart ponad 1000 słów
- Rodzaje elementów graficznych – zalety i zagrożenia:
- Tabele
- Wykresy, diagramy
- Obrazy, zdjęcia
- Infografika – pigułka najważniejszych informacji
- Spójność materiału graficznego z treścią
- Pola o najlepszej ekspozycji – obszary eksplorowane podczas pobieżnego skanowania tekstu
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Szkolenie ma na celu nauczenie praktycznych umiejętności, dlatego główny nacisk położony jest na wykonywanie ćwiczeń. Wśród nich można wymienić takie, które realizowane są indywidualnie, w parach i w kilkuosobowym zespole – do każdej umiejętności dopasowywany jest odpowiedni tryb prowadzenia ćwiczenia, aby świeżo nabytą wiedzę stosować w najlepszych do danej sytuacji warunkach. Na potrzeby treningu przygotowany są dodatkowo quizy, scenariusze spotkań do odegrania, filmy, nagrania audio i rekwizyty, a także analiza case studies.
Samodzielne szukanie rozwiązań, bezpośrednie wykorzystanie informacji szkoleniowych i otwarta dyskusja dają pewność, że każdy Uczestnik zakończy trening nie tylko z teoretyczną wiedzą, ale i swobodą w jej praktycznym stosowaniu.
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym, korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |