Paralaksa tła

Mindfulness w czasie epidemii

konferencja HR
HR OUT OF THE BOX – KONFERENCJA
4 września, 2020
new skills
Kompetencje przyszłości
10 września, 2020

Przed epidemią wielu z nas żyło w dużym napięciu związanym z wymogami codzienności. Ciągła presja, przesyt obowiązków, wielozadaniowość, trudne relacje z ludźmi, nieustanne zmiany, oczekiwania, brak czasu, pośpiech, troski życia rodzinnego towarzyszyły nam od rana do nocy.  

Pozorne uspokojenie, spowolnienie życia w czasie epidemii kryje za kotarą dodatkowe powody do niepokoju. Konieczność pracy z domu, z rodziną na głowie, obawa o utratę etatu, lęk związany z nieprzewidywalnością tych szczególnych okoliczności, strach o zdrowie i życie własne oraz najbliższych.

Dla wielu z nas, którzy prowadzą własny biznes, to czas stagnacji, utraty wpływów, konieczność zwalniania ludzi, zamykania firmy, której niejednokrotnie poświęciliśmy lata intensywnej pracy, budowania jej pozycji.

Z pewnością jest to okres, w którym niezbędna okazuje się umiejętność zadbania o swój spokój, dobrostan i odporność psychiczną. Co robić? Gdzie ich szukać w tak niesprzyjających okolicznościach?

CZAS PRÓBY

Z pewnością czas epidemii destrukcyjnie wpłynął na psychikę wielu ludzi. Świadczą o tym niezbicie wyniki badań pokazujące dramatyczny wzrost zachorowań na różne rodzaje depresji. Zresztą nie jest ona nieznanym gościem ludzkiego wnętrza. Tendencje wskazują, że niezależnie od epidemii stanie się ona już niedługo prawdziwą plagą, najpowszechniejszą chorobą społeczną XXI wieku. Człowiek stworzył sobie okoliczności życia, z jakimi po prostu nie potrafi sobie dać już rady. Epidemia tylko przechyla kielich zbieranej od lat goryczy. Najwyższy czas się opamiętać nim będzie już za późno. Trudne doświadczenie epidemii może stać się takim właśnie wyzwalaczem, impulsem do przyjrzenia się sobie i wprowadzenia w życie służących nam rozwiązań.

RECEPTA NA RADZENIE SOBIE Z KRYZYSEM

Skutecznym, sprawdzonym, popartym niezliczoną ilością naukowych badań rozwiązaniem jest trening uważności i obecności określany, pochodzącym z USA słowem, mindfulness. Propagatorzy mindfulness definiują je jako sztukę świadomej uważności życia pozbawionego złudzeń. Lubię to zdanie, naprawdę trafnie oddaje jego istotę. Mindfulness to także sztuka panowania nad stresem i budowania głębokich relacji z sobą i ludźmi. To umiejętność zachowania czystego umysłu w dostępie do swoich wewnętrznych zasobów niezależnie od okoliczności zewnętrznych.

Mindfulness należy traktować jako zestaw technik, ćwiczeń, narzędzi poprawiających naszą zdolność radzenia sobie z wyzwaniami życia. Uczy nas uważności na wszystko to, co przeżywamy, co dzieje się w nas i w naszym otoczeniu. Pomaga otworzyć się na zdolność dostrzegania własnych emocji, myśli jakie te emocje wywołują, identyfikować postawy innych ludzi, ich powody, intencje z jakimi działają. To sprawia, że rozwija się nasza empatia, inteligencja emocjonalna, a co za tym idzie poprawia się sprawczość naszych działań przy jednoczesnym wzroście energii. To co robimy zaczyna dodawać nam energii zamiast nas z niej drenować. Dzięki mindfulness stajemy się nie tylko uczestnikiem, ale jednocześnie obserwatorem życia w każdy jego przejawie, każdej jego odsłonie, również epidemicznej i wszystkimi konsekwencjami z nią związanymi.

KORZYŚCI Z TRENINGU MINDFULNESS

  • Trening uważności uczy nas czerpać energię z życia, cieszyć się z prostych, nawet najbardziej banalnych rzeczy, jakie przynosi ze sobą każda chwila.
  • Wspiera w skutecznym wydostawaniu się z kłopotów, radzeniu z przeciwnościami losu, działaniu w dostępie do tego co w nas najlepsze niezależnie od problemów z jakimi się mierzymy.
  • Wpływa również bardzo skutecznie na uwalnianie nas z poczucia zagubienia, zapętlenia, utknięcia.
  • Pomaga w dobrym i skutecznym znajdowaniu się w przeróżnych, trudnych sytuacjach życiowych, relacjach ze współpracownikami, klientami, podwładnymi.
  • Dzięki niej można się nauczyć prowadzić spokojne życie, w harmonii z innymi ludźmi i ze środowiskiem.  
  • Przyczynia się do poprawiania stosunków partnerskich, relacji z dziećmi.
  • Pozwala wydostawać się z tzw. pętli komunikacyjnych, w jakich być może od lat tkwimy z ludźmi z naszego otoczenia.
  • Dzięki niej zwiększa się nasza wydajność, rośnie motywacja, zdolność zarządzania czasem, łatwość w podejmowaniu ważnych, trudnych, odpowiedzialnych decyzji.
  • Praktyka uważności pozwala też zadbać o nasze zdrowie fizyczne. Bez niego, jak wiemy, nic nie jest w stanie nas w pełni cieszyć.

Ludzie praktykujący mindfulness są uważani za spokojnych, opanowanych, godnych zaufania, dających poczucie bezpieczeństwa, mądrych, takich, na których można polegać.

MINDFULNESS W PRAKTYCE

Jak ćwiczyć mindfulness?

Po pierwsze warto zacząć żyć w kontakcie z tym, co w danej chwili robisz, co cię otacza. Koncentrujesz się na zmywaniu, gdy zmywasz, dostrzegasz wodę płynącą z kranu, pianę na gąbce, czujesz zapach płynu do zmywania, strukturę zaschniętych resztek pożywienia na talerzu, napięcie mięśni rąk, zaciśnięte na gąbce palce. To wszystko się właśnie teraz odbywa, a ty bez osądzania tego, bez emocji jesteś obserwatorem i zarazem uczestnikiem tego zdarzenia.

Trening polega po prostu na koncentracji na wszystkim co robisz. Niech to będą codzienne, poranne przygotowania, mycie zębów, prasowanie, robienie śniadania i jego zjadanie. Poczuj smak chleba, pozwól sobie żuć go dokładnie, poczuj smak soku, potrzymaj go kilka sekund w ustach zanim połkniesz. Nie myśl o tym co cię czeka w pracy, nie rozpamiętuj tego, co wczoraj twój szef ci powiedział. Bądź z tym, czego doświadczasz, daj temu uwagę. Po wyjściu z domu dostrzeż warunki atmosferyczne, odetchnij powietrzem, poczuj jego zapach, siłę wiatru na dłoni, wilgotność i temperaturę dzięki receptorom twojej skóry. Przyjrzyj się drzewom, trawie, wyłów szczegóły tego, co cię otacza. Wsłuchaj się w dźwięki, rozróżnij śpiew różnych gatunków ptaków, odgłosy miasta. Dotknij klamkę drzwi twojego auta ze świadomością, że ją dotykasz, poczuj jej fakturę, obrysuj palcem jej kształt, opór jaki stawia, gdy otwierasz nią drzwi.

Na co uważać?

Na początku może być dziwnie, możesz się łatwo rozpraszać, tonąć  w powodzi myśli, gubić się w pośpiechu. Każdego kolejnego dnia będzie coraz łatwiej. Dostrzeżesz, usłyszysz, poczujesz zmianę. Zwiększy się twoje zaangażowanie w poszczególne przejawy twojego życia. Zwiększy się twoja ciekawość. Pojawi się spokój. Zaczną materializować się kolejne efekty, o jakich już wcześniej wspomniałem. Życie zacznie nabierać kolorów, istnienia jakich do tej pory nawet nie podejrzewałeś. To wszystko będzie rodzić w tobie poczucie wdzięczności za życie takie, jakie jest.

Oczywiście jest mnóstwo technik i konkretnych ćwiczeń związanych z uważnością, które poznajemy i jakich doświadczamy podczas szkoleń i pracy indywidualnej z moimi klientami w biznesie.Praktyki mindfulness mam w zwyczaju łączyć z praktykami oddechowymi i relaksacyjnymi. Synergia ich współistnienia przynosi największe efekty. Są dobre, przyjemne, pozwalają odczuć ich wartość. Wprowadzone w życie przynoszą wymierne efekty. Epidemia to idealny czas na to, by swoją przygodę z mindfulness zacząć.

Autor: Konrad Wilk

Trener rozwoju, szkoleniowiec, psycholog biznesu, kognitywista. Z klientami indywidualnymi pracuje głównie w nurtach: transpersonalnym, systemowym i procesowym. Prowadzi szkolenia dla biznesu, wystąpienia, zajęcia na uczelniach, pisze artykuły i książki. Koncentruje się na zagadnieniach świadomego przywództwa, inteligencji emocjonalnej i duchowej, efektywnej komunikacji, odporności psychicznej, zarządzania konfliktem, stresem i mindfulness w biznesie. Autor modelów: TY® oraz Lider Przyszłości – TERAZ. Z pasją oddaje się praktyce jogi, zdrowemu stylowi życia, wspina się po górach, przedziera po lasach, żegluje, nurkuje, biega maratony. 

Wielkość czcionki
Tryb kontrastowy