Zadania HR mogą wzbudzać sporo konsternacji. Teoretycznie każdy pracownik zdaje sobie sprawę z tego, że „haery” są ważne i potrzebne, ale chyba mało kto tak naprawdę wie, czym właściwie się zajmują. No dobrze, rekrutacją. A poza tym?
Jeśli należysz do tej grupy, która tylko niejasno kojarzy, co robi dział HR w firmie i chcesz pogłębić wiedzę, ten artykuł jest dla Ciebie! Z niego dowiesz się:
Zacznijmy od nazwy. Skrót HR jest bardzo enigmatyczny. To dlatego, że pochodzi z angielskiego „Human Resource”, czyli „zasoby ludzkie”. Zadaniem HR jest więc zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie, czyli właśnie pracownikami.
Warto zaznaczyć, że pracownicy to najważniejszy „zasób” każdego przedsiębiorstwa – bez nich żadna firma nie mogłaby istnieć – a HR powstał po to, żeby zadbać o ich potrzeby i równocześnie zapewnić sprawne działanie biznesu.
Są dwa typy HR. I nie, nie chodzi nam o HR twardy i miękki, do tego przejdziemy za chwilę. Istnieje „zdrowy” HR, dzięki któremu firma faktycznie dobrze funkcjonuje, a zatrudniani pracownicy nie płaczą na myśl o poniedziałku, oraz HR odległy, niemal mityczny, którego przedstawiciele pojawiają się raz do roku przy okazji firmowych andrzejek i na co dzień nikt do końca nie wie, gdzie jest ich biuro. Oczywiście w artykule skupimy się na HR nr 1.
Najprościej rzecz ujmując – HR jest odpowiedzialny za cykl życia roboczego pracownika, czyli jego rekrutację, zatrudnienie, wdrożenie, treningi i rozwiązanie umowy. To do HR należy też zarządzanie wszelkiego rodzaju benefitami i dodatkami, które przysługują zatrudnionym.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, zasoby ludzkie firmy to pracownicy i są oni najcenniejszym kapitałem przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak strony można odwrócić znaczenie tego wyrażenia.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
Tak, „zasoby ludzkie” odnoszą się do zarządzania pracownikami, ale tak naprawdę rzeczownik „zasoby” może dotyczyć też HR – to oni są w firmie dla ludzi. Całkiem dosłownie są zasobem dla pracowników. Środkiem, dzięki któremu ich cykl zatrudnienia w przedsiębiorstwie przebiega możliwie sprawnie i bezproblemowo.
Jak więc wygląda praca HR w praktyce? Opiszemy pokrótce najważniejsze zadania tego działu.
We wcześniejszej części artykułu wspomnieliśmy o HR twardym i miękkim. Jaka jest między nimi różnica i który z nich jest lepszy dla firmy?
HR miękki to HR zorientowany na potrzeby pracownika. W rozumieniu HR miękkiego pracownik jest cennym zasobem, kapitałem, od którego zależy działanie przedsiębiorstwa i dlatego powinno się o niego dbać.
HR miękki stawia pracownika w centrum. Wspiera go, pomaga w rozwoju, a przy tym pozostawia mu dużo wolności i elastyczności w wykonywaniu działań. Warto dodać, że firmy stosujące to podejście to na przykład Google czy Microsoft, a trudno odmówić im sukcesów!
HR twardy to opozycja dla HR miękkiego. W centrum jego zainteresowań stoi firma i jej efektywność. Pracownicy są tutaj tylko środkami do celu, narzędziami, które mają zapewnić sukces przedsiębiorstwa. Działania HR twardego są zorientowane na sukces, bez patrzenia na czynnik ludzki.
Który typ HR jest więc korzystniejszy dla firmy? Najlepiej sprawdza się umiejętne łączenie obu! Jak pokazują przykłady gigantów z Doliny Krzemowej, HR miękki działa, a specjaliści ustawiają się w kolejce, żeby pracować dla wspomnianych firm. Jednak nawet Google czy Microsoft muszą od czasu do czasu sięgnąć po „twardsze” działania.
Tak jak stosowanie HR twardego może na dłuższą metę zaowocować zniechęceniem i wypaleniem zawodowym pracowników, tak również HR miękki nie jest złotym środkiem biznesowym, ponieważ może prowadzić do opóźniania działań na rzecz zadowolenia wszystkich zatrudnionych, nie wspominając już o związanych z nim wysokich kosztach szkoleń czy benefitów.
Dowiedz się więcej na szkoleniach:
Rozwój pracowników w oparciu o metodę 70/20/10
I tu właśnie do akcji znów wkracza HR, który musi wiedzieć, kiedy, pisząc kolokwialnie, pogłaskać, a kiedy pogrozić palcem.
Można powiedzieć, że firma to głowa, a HR szyja, dzięki której głowa ma zapewnione wsparcie i możliwość ruchu. Bez dobrego HR żadne przedsiębiorstwo nie ma szans na rozwój, nie wspominając już o sprawnym działaniu. To właśnie dlatego dobrze funkcjonujący HR jest tak istotny dla powodzenia biznesu!
Od HR zależy zadowolenie pracowników, nadzorowanie ich pracy, podejmowanie ważnych kadrowych decyzji oraz dokładanie starań, by wszyscy i na każdym stanowisku działali efektywnie, a przy tym byli zadowoleni z warunków i atmosfery w miejscu zatrudnienia.
Podobno nie da się zadowolić wszystkich, ale jeśli ktoś jest w stanie choćby zbliżyć się do tego, by każdy czuł się co najmniej usatysfakcjonowany, to be wątpienia jest to dobry dział HR!
Na koniec warto dodać, że HR sam w sobie też potrzebuje zachęty i benefitów oraz dodatkowych kursów. Regularne szkolenia dla działu HR pomogą rozwinąć umiejętności i kompetencje jego pracowników, a także pozwolić im poznać najświeższą wiedzę z tej dziedziny. Najpopularniejsze szkolenia dla działu HR to bez wątpienia:
Oprócz tego warto zwrócić uwagę na takie kursy, jak zarządzanie zmianą, zarządzanie talentami czy relacje z pracownikami.
W trakcie tych szkoleń uczestnicy zdobędą nowe umiejętności, uporządkują już posiadaną wiedzę, a także zyskają kompetencje, które pomogą im jeszcze efektywniej zarządzać zasobami ludzkimi.
Wszystkie kursy znajdują się w ofercie Certes!