Prowadzenie rozmowy oceniającej
Cele szkolenia
Żyjemy w czasach, kiedy ocena innych jest nie tylko pożądana, ale wręcz wymagana. Od przełożonych oczekuje się, że w sposób profesjonalny, jak najbardziej obiektywny i bezstronny podsumują dokonania swoje, swoich zespołów oraz pojedynczych pracowników. Jednak proces oceny nie zawsze jest łatwy, zwłaszcza gdy dotyczy oceny umiejętności „miękkich” – bo jak zmierzyć czyjeś zaangażowanie, inicjatywę, chęć uczenia się? Celem szkolenia „Prowadzenie rozmowy oceniającej” jest znalezienie odpowiedzi na pytania: Czy lepiej porównywać pracowników między sobą, czy odwoływać się do niezależnych kryteriów? Czy odważnie różnicować pracowników, czy bezpiecznie dać wszystkim „po równo”? Jak uargumentować ocenę i jasno wyjaśnić, co pracownik ma zrobić, aby przy następnej dostać wyższą notę? Jak przeprowadzić rozmowę, aby była motywująca i dodająca zapału do dalszej pracy? Co zrobić, żeby rozmowa oceniająca była oceną rozwojową?
Korzyści dla uczestnika
- Wypracowanie warunków, jakie powinien wziąć pod uwagę szef, jeśli chce, by proces oceny okresowej przyniósł oczekiwane rezultaty
- Wzrost umiejętności w zakresie diagnozy i obiektywnej oceny stopnia realizacji celów, kompetencji i potrzeb podwładnych – skuteczne przygotowanie do rozmowy
- Prowadzenie efektywnych rozmów z pracownikami – odwoływanie się do faktów, konstruktywne docenianie oraz dyscyplinowanie
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami podczas prowadzenia rozmowy oceniającej – odrzucenie oceny przez pracownika, emocje utrudniające rozmowę (gniew, smutek)
- Wdrażanie motywacyjnych elementów oceny – zachęcanie do stawiania i realizowania ambitnych celów rozwojowych, wskazywanie możliwych ścieżek rozwojowych
Korzyści dla organizacji
- Wskazanie korzyści z rozmów oceniających/ rozwojowych – korzyści indywidualne, zespołowe i organizacyjne
- Budowanie kultury feedbackowej w organizacji
- Wzmocnienie nastawienia na rozwój i wyniki pracowników
- Wzrost efektywności zespołów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych
- Zrealizowaliśmy ponad 6 000 Szkoleń stacjonarnych dla pracowników wszystkich szczebli w latach 2007-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 72 000 osób w biznesie i administracji publicznej
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
Doświadczenie online |
Doświadczenie online
- Zrealizowaliśmy ponad 1 200 Szkoleń online/Webinarów dla kadry Menedżerskiej w latach 2019-2021
- Przeszkoliliśmy ponad 800 prezesów, dyrektorów, menedżerów i kierowników
- W Projektach Rozwojowych, w których mierzyliśmy efektywność szkoleń, poziom kompetencji wzrósł średnio o 27%
- Wpieraliśmy rozwój menedżerów wykorzystując platformę e-learningową Certes
- W lata 2019-2021 realizowaliśmy ponad 300 indywidualnych sesji rozwojowych online dla Menedżerów i Dyrektorów
Doświadczenie w szkoleniach stacjonarnych |
Program szkolenia
- Wprowadzenie do rozmów oceniających
- Czym jest rozmowa oceniająca – przykry obowiązek czy szansa na rozwój? - omówienie obaw i przekonań pracowników i przełożonych, doprecyzowanie korzyści z wdrożenia systemu ocen okresowych
- Wypracowanie warunków dobrze przeprowadzonego procesu oceny
- Rozmowa oceniająca a rozmowa rozwojowa
- Przygotowanie do rozmów oceniających
- Odwołanie do formularza rozmowy stosowanego w mojej organizacji
- Jakie informacje są potrzebne do przeprowadzenia rozmowy oceniającej? – analiza twardych wskaźników biznesowych, analiza zdarzeń krytycznych, ocena zachowań zgodnych z modelem kompetencyjnym firmie
- Źródła pozyskiwania informacji: analiza sukcesów, analiza niepowodzeń, samoocena oraz informacja zwrotna od współpracowników i przełożonych
- Omówienie wskaźników kompetencji miękkich, czyli po czym dokładnie poznaję, że w „budowaniu zaufania” oceniam pracownika na ocenę x i co pracownik musiałby zrobić, abym w kolejnym roku ocenił go wyżej – budowanie argumentacji do oceny miękkich kompetencji
- Struktura rozmowy rocznej i jej kluczowe aspekty
- Jak wyznaczać i egzekwować zadania?
- Omówienie struktury rocznej rozmowy oceniającej – rozpoczęcie, kontrakt, omówienie rezultatów, omówienie planowanego rozwoju pracownika, pozyskanie feedbacku dla szefa i organizacji
- Wyrażanie uznania i docenianie pracowników:
- Za co doceniać – czy tylko za osiągnięcie celu?
- Model 3 kroków w wyrażaniu uznania – formułowanie komunikatu, który wzmocni, zachęci, zmotywuje
- Wyrażanie krytyki i niezadowolenia:
- Model 4 kroków – fakt, uczucie, niezaspokojone potrzeby / konsekwencje, oczekiwania i prośby na przyszłość - kontrakt z pracownikiem
- Proszenie pracowników o informację zwrotną – warunki otrzymania prawdziwej opinii (a nie tylko tego, co szef chciałby usłyszeć)
- Sytuacje trudne w rozmowie oceniającej
- Możliwe mechanizmy obronne
- Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach podczas rozmowy – pracownik „nieprzemakalny”, pracownik, który zasypuje nas argumentami, pracownik, który próbuje przekierować rozmowę na „inne tory”, pracownik roszczeniowy (jak będę mieć większą pensję, to wtedy możesz wymagać…), pracownik, który mówi, że może się zmienić tylko wtedy, gdy ktoś go w końcu wyśle na szkolenie, itd.
- Rozwój pracowników
- Omówienie możliwości rozwoju pracownika w firmie
- Wypracowanie banku możliwości rozwojowych – płatnych i bezpłatnych – które przełożony może zaproponować pracownikom
- Audyt kompetencji w zakresie oceniania pracowników – autorefleksja
- Zaplanowanie dalszego rozwoju w zakresie kompetencji prowadzenia rozmów oceniających
Chcesz wiedzieć więcej?
Zostaw numer telefonu,
a skontaktujemy się z Tobą!
Metodyka szkolenia
Uczestnicy zostaną poproszeni, aby przed szkoleniem zapoznali się z formularzem oceny rocznej i wypełnili go w kontekście pracownika, którego postrzegają jako najtrudniejszego do oceny. Podczas szkolenia Uczestnicy dyskutują, ćwiczą i analizują strukturę formularza i kluczowych czynników mających wpływ na rozmową oceniającą. Biorą udział w zadaniach interaktywnych - pracują na forum i w podgrupach - ćwiczą wyrażanie uznania i niezadowolenia na swoich przykładach. Uczą się udzielić feedbacku zarówno pozytywnego, jak i negatywnego w taki sposób, że pracownik wie, jakie zachowania ma wzmacniać, jakich unikać oraz jakich zmian się od niego oczekuje. W trakcie ćwiczeń Uczestnicy otrzymują informację zwrotną od trenera i pozostałych Uczestników. W trakcie krótkich symulacji ćwiczą konkretne sposoby na radzenie sobie w sytuacjach trudnych – takich jak te wymienione i inne, które zgłoszą. Wspólnie tworzą pulę możliwych metod rozwojowych, a także poznają inne niż standardowe sposoby na rozwój pracowników niż samo szkolenie czy konferencja.
Wspieramy naszych Klientów w procesie rozwojowym, korzystając z takich narzędzi jak zadania wdrożeniowe, pigułki wiedzy, konsultacje trenerskie, IPD, narzędziownik, dostęp do platformy e-learning Certes, czy one pager.
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym
- Wspieramy naszych klientów zarówno w opracowaniu ramy narracyjnej i brandingu projektu jak i komunikacji, rekrutacji uczestników i logistyce szkoleń (wysyłanie zaproszeń, potwierdzenia, negocjacje i rezerwacje hoteli)
- Szkolenia stacjonarne realizujemy w grupach od 12-14 osób. Warsztaty organizujemy zarówno w salach w ośrodkach szkoleniowych i hotelach w całej Polsce, także w siedzibie i oddziałach klientów oraz w siedzibie naszej firmy
- Podczas spotkań stacjonarnych wykorzystujemy różnorodne metody i narzędzia rozwojowe tj. gry zespołowe, odgrywanie ról, scenki treningowe, case study, symulacje zjawisk/ zachowań, analizy doświadczeń, burze mózgów, miniwykłady, DT, czy facylitacje
- Pomiędzy szkoleniami realizujemy działania wdrożeniowe/wzmacniające zdobycie wiedzy, treningi umiejętności, zastosowanie poznanych narzędzi w praktyce, zmianę postaw i zachowań w miejscu pracy
- Podczas warsztatów uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze |
Praktyczne informacje o szkoleniu online/webinarze
- Dostosowujemy technologię transmisji video (Zoom, Microsoft Teams, Cisco Webex, Google Meet) do możliwości naszych Klientów
- Podczas spotkań online korzystamy z takich narzędzi jak: Mentimeter, Miro, Mural, Padlet, Jambord
- Mamy duże doświadczenie w realizacji szkoleń online - pierwsze działania rozpoczęliśmy w 2019 roku
- Podczas szkoleń online uczestnicy otrzymują materiały w wersji pdf, oraz certyfikat online
- W trakcie realizacji spotkania online do dyspozycji uczestników jest konsultant, który dba o jakość szkolenia
- Optymalna liczba Uczestników w interaktywnym szkoleniu online to 12 osób, w webinarze do 300
Praktyczne informacje o szkoleniu stacjonarnym |
Powiązane produkty: