Scrum a Agile — czym się różnią?
28 czerwca, 2024Project manager – kim jest? Czym się zajmuje i ile zarabia?
12 lipca, 2024Agile Project Management - czym jest? Wszystko, co powinieneś wiedzieć o Agile PM
Zarządzanie projektami według metodyki Agile początkowo powstało z myślą o branży IT, ale obecnie znajduje zastosowanie także w wielu innych branżach. Zwinne zarządzanie projektami wynika z koncentracji na odbiorcy usługi oraz szybkiej reakcji na zmieniające się otoczenie projektu. Elastyczne podejście do zarządzania projektami daje o wiele lepsze wyniki niż sztywne trzymanie się projektu. Poznaj najważniejsze zasady Agile Project Management i zalety jego stosowania.
Czym jest Agile Project Management?
Agile Project Management to sformułowanie, które można przetłumaczyć jako zwinny system zarządzania projektami w oparciu o zasady Agile. Najważniejsze zasady to:
- ludzie i współdziałanie są ważniejsze niż procesy i narzędzia,
- działająca usługa jest ważniejsza niż rozbudowana dokumentacja,
- współpraca z klientem jest ważniejsza niż formalne ustalenia,
- reagowanie na zmiany daje lepsze efekty niż podążanie za ustalonym planem.
W praktyce oznacza to, że metody Agile pozwalają zespołowi stawiać czoła nieprzewidzianym zmianom i zdarzeniom związanym z projektem, uwzględniać te zmiany, a co za tym idzie, płynnie zmieniać priorytety, terminy wykonania zadań czy charakterystykę projektu.
Przeczytaj na blogu: Czym jest Agile? Poznaj metodykę zarządzania projektami
Podejście Agile wspiera działania zespołowe, dobrą komunikację, samoorganizację i koncentrację na kliencie. Wykorzystuje umiejętności miękkie w komunikacji i eliminuje wewnętrzne bariery komunikacyjne. Kluczową cechą Agile PM jest zdolność do dostarczania wartości na każdym etapie projektu, przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności i otwartości na zmiany.
Dowiedz się więcej na szkoleniu Agile– zwinne zarządzanie projektami
Jakie są etapy Agile Project Management?
Proces zarządzania projektem zgodnie z metodologią Agile oparty jest na kilku głównych etapach.
Planowanie
Planowanie obejmuje zebranie wymagań, czyli określenie, co jest celem projektu i jakie rozwiązanie będzie spełniać potrzeby użytkownika. Skrupulatne określenie tych wymagań sprawia, że dalsze etapy pracy są efektywniejsze. Obejmują one następujące kwestie:
- zdefiniowanie wymagań produktu,
- określenie zakresu prac jako listy elementów funkcjonalnych,
- opracowanie etapów dostarczania – harmonogram i przydzielenie niezbędnych zasobów, które posłużą do wytworzenia poszczególnych elementów funkcjonalnych,
- uwzględnienie i określenie potencjalnego ryzyka,
- ocena kosztów projektu i stworzenie pozostałych informacji finansowych i administracyjnych.
Nie chodzi tu jednak o stworzenie skomplikowanej i rozbudowanej dokumentacji projektowej, ale na dostrzeżenie rzeczywistych potrzeb odbiorców oraz postawienie na bezpośredni kontakt klienta z zespołem projektowym. Wymaga to umiejętności słuchania, empatii i otwartości.
Projektowanie
Projektowanie, czyli design, obejmuje wykonanie planów poszczególnych elementów mających być częścią projektu. Może chodzić o wykonanie makiet czy projektu graficznego czy przydzielenie konkretnego zakresu prac do poszczególnych członków zespołu. Na tym etapie istotne więc jest:
- dostarczenie elementów funkcjonalności poprzez zarządzanie dostępnymi zasobami, przy użyciu odpowiednich technik i strategii minimalizujących ryzyko,
- zorganizowanie zespołu projektowego, w którym każdy będzie ze sobą współpracował,
- zarządzanie powiązaniami między wszystkimi osobami zajmującymi się realizacją projektu.
Programowanie
To właściwy etap prac, nazywany też adaptacją, gdzie zadanie zaczyna być wdrażane w życie zgodnie z przygotowanym wcześniej projektem. Robi się to w warunkach kontrolowanych, aby móc ocenić wyniki i w razie wystąpienia odchyleń czy nieprawidłowości móc wprowadzić poprawki do projektu.
Celem tego etapu jest dostosowywanie produktu, poprawianie go i uzyskanie akceptacji klienta w stosunku do wprowadzonych modyfikacji. Bierze się pod uwagę różne aspekty, między innymi odbiorcę produktu, technologię, stan projektu, stopień wydajności procesu czy pracy zespołu projektowego. Rezultaty tej fazy w naturalny sposób przenoszą do fazy ponownego planowania, projektowania i ponownie adaptacji, tworząc pętlę działań. Każda kolejna pętla niesie za sobą doskonalenie procesów i w efekcie ulepszenia w produkcie.
Testowanie
Na etapie testów wytworzony element funkcjonalności poddany jest sprawdzeniu od strony technicznej, jak i od strony końcowych użytkowników produktu czy usługi (User Acceptance Test). Wyniki takiego testu to ważna informacja mówiąca o tym, czy oczekiwania użytkownika końcowego zostały spełnione w danym obszarze.
Implementacja
Po zrealizowaniu projektu i pozytywnym przejściu przez niego testów, wytworzony element trafia do produkcji i jest w pełni oddany użytkownikom końcowym do używania.
Otrzymanie informacji zwrotnej
Na tym etapie zespół projektowy, w tym użytkownicy końcowi, starają się przekazać informację zwrotną w odniesieniu do wytworzonego produktu czy usługi, jak i przebiegu całego procesu projektowania. To kluczowy etap prowadzący do skutecznego zarządzania, lepszej organizacji pracy oraz lepszego korzystania z wiedzy i umiejętności, by poprawić wytworzony element lub lepiej realizować kolejne projekty.
Poznaj wszystkie szkolenia zarządzanie projektami
Zalety stosowania Agile Management
Zwinne podejście do obszaru zarządzania ma wiele zalet. Oto najważniejsze z nich:
- Obniżenie kosztów. Procesy Agile mogą znacznie obniżać koszty, gdyż koncentrują się tylko na spełnianiu potrzeb klientów, a nie na realizowaniu niepotrzebnych części projektu.
- Zmniejszenie ryzyka. Elastyczne podejście tej metody zarządzania projektami sprawia, że członkowie zespołów lepiej się ze sobą komunikują na każdym etapie realizacji projektu i szybciej rozwiązują problemy lub dostosowują się do zmian w otoczeniu. A to zmniejsza ryzyko niepowodzenia.
- Rozwój innowacji i elastyczności. Tradycyjne podejście do projektów jest przeciwieństwem innowacji i kreatywnego działania, gdyż skupia się przede wszystkim na realizacji planu. W Agile PM istnieje możliwość dostosowania się do zmian rynkowych, wdrożenia do projektu nowości technologicznych, jeżeli może to przynieść lepsze efekty.
- Zwiększenie produktywności. Współpraca podczas projektów zwinnych zachęca każdego do zaangażowania się w prace o najwyższej wartości i największym priorytecie. Samoorganizujące się zespoły mają wspólną odpowiedzialność za wypełnianie swoich obowiązków. Tego typu podejście pomaga przyspieszać podejmowanie decyzji i zwiększa produktywność, a także podnosi morale pracowników.
- Szybsze wyniki. W metodyce Agile eliminuje się nieistotne i nieefektywne zadania, przez co realizacja istotnych celów przebiega szybko, zwinnie i efektywnie. To sprawia, że cały projekt realizowany jest szybciej, przez co dany produkt czy usługa pojawia się na rynku szybciej niż w przypadku konkurencji pracującej na tradycyjnych metodach zarządzania, a to z kolei przyciąga klientów. Są wyniki, są zyski.
Przeczytaj na blogu: Scrum a Agile — czym się różnią?
Waterfall a Agile Project Management
Waterfall, czyli kaskadowa metoda zarządzania projektami opiera się od początku na dokładnie opracowanym planie. Projekt musi posiadać wyczerpującą i szczegółową dokumentację, która pozwala podzielić pracę na kolejne etapy. Etapy następują kolejno po sobie, a każdy z nich ma ustalony z góry termin wykonania, przez co wszelkie możliwości zmian są mocno ograniczone.
Dowiedz się więcej na szkoleniu Mix metodyk w zarządzaniu projektami
Zupełnie inaczej jest w przypadku Agile Project Management. Tu również są pewne ramy, w jakich projekt musi się zamknąć, niemniej ważniejsze od realizacji pierwotnego planu czy dotrzymania terminów i ustaleń jest wrażliwość na potrzeby klienta i podjęcie działań mających służyć spełnieniu jego oczekiwań, nawet jeśli oznacza to zmiany w projekcie. Takie podejście pozwala szybko adaptować się do zmian mogących powodować, że początkowe założenia trzeba płynnie zmienić w trakcie prac.